• vixan

Cerclage?

mammasgullar skrev 2011-05-12 16:53:37 följande:
    Nu ställer jag en fråga till ALLA här och hoppas att åtminstone ett par st svarar.

VARFÖR fick ni cerklage?
    KAN man få cerklage insatt pågrund av tidigare graviditet?
    Berätta gärna allt ni kommer på om detta.

Anledningen till att jag undrar är för min son är född i v 25, och ingen vet varför. Jag hade ganska mycket sammandragningar från ca 18 kanske, fram tills förlossningen, och det började rent spontant och när jag kom in till förlossningen hade jag redan börjat öppna mig, så det var bara att försöka hindra.

Nu är jag gravid igen, och orolig som tusan.
    Undrar om man kanske har en chans att få cerklage insatt, samtidigt tror jag nog inte det..

Svara gärna, vem som helst, hur många som helst. Berätta gärna hur det var för er.

Tack på förhand
    Jag fick min dotter i vecka 35. Låg inne pga njurbäcksinfektion man trodde då att förlossningen satt i gång pga av den. Efter tre dagars antibiotika satte förlosssningen igång. Fick första värken 15.15 18.24 var min dotter ute. Öppnade mig allts helt och hållet på en timme.

Min andra graviditet väntade jag tvillingar. Fick vatten avgång i v16 och därefter två blödningar. Vaknade av mensvärkar gick upp och tog två alvedon och somnade om igen. När jag vaknade kände jag att jag var tvungen att gå på toa och ut kom också ena tvillingen. Jag blev inlagd och vi väntade på att tvilling två också skulle komma ut men han valde att stanna kvar. Detta är väldigt ovanligt att inte tvåan också kommer ut men bara någon timme efter att de tagit ut tvilling 1 så var jag helt stängd. De förslog ett cerklage som sedan satt i 4 veckor till v24. Jag fick värkar och började störtblöda och de var tvungna att klippa cerklaget. Jag var öppen 3 cm när de klippt cerklaget sen avtog förlossnigen och man valde att sätta igång den igen.

Denna graviditet ser nu helt annorlunda ut då det bara är en men min läkare ville sätta ett cerklage för han våga inte chansa. Det här med att om man är en slapptapp eller inte är svårt att få svar på100%. 

Typiska tecken är ju tidig vattenavgång då man öppnat sig i smyg och bakterier kommit in. Dessa bakterier gör så att kroppen producerar samma hormon som när det är dags att föda.  

Även att man inte har så ont när man öppnar sig är ett tecken. Jag tog ju bara två alvedon sen kunde jag somna om igen.

Det är väldigt olika hur läkare ser på det är med cerklage. Läkarna i Lund tyckte inte att jag skulle ha cerklage om jag nästa(denna) graviditet bara vänta en ensling medans min läkare säger att han är övertygad om att jag behövde det.

Var bor du någonstanns? 
  • vixan
    mammasgullar skrev 2011-05-12 17:29:55 följande:
    Min BM som jag har nu är väldigt duktig och jag känner mig väldigt trygg i faktumet att jag inte ens behövde nämna ordet spec.mvc utan det gjorde hon och skickade en remiss på en gång.

Tyvärr verkar det ta ett tag å få komma dit då dom bara har schema för 3 veckor i taget, men jag står i deras lista.
    Jag tänkte ta upp det när jag får komma dit. Finns det nån gräns för "när" man bör sätta in cerklage eller görs det under hela graviditeten?
    Jag tycker du ska ringa dit och prata med någon på spec för precis som fru hellstöm så är det bästa att sätta dit det i v14. Jag fick mitt 13 +3.
  • vixan
    mammasgullar skrev 2011-05-12 18:02:10 följande:
    Ja jag tyckte jag kände igen din signatur.
    Jag är beräknad till 17 november just nu (ändras ju vid RUL)  med lillebror eller lillasyster :)
    Dudå?
    vixan skrev 2011-05-12 17:51:23 följande:
    Jag fick min dotter i vecka 35. Låg inne pga njurbäcksinfektion man trodde då att förlossningen satt i gång pga av den. Efter tre dagars antibiotika satte förlosssningen igång. Fick första värken 15.15 18.24 var min dotter ute. Öppnade mig allts helt och hållet på en timme.

Min andra graviditet väntade jag tvillingar. Fick vatten avgång i v16 och därefter två blödningar. Vaknade av mensvärkar gick upp och tog två alvedon och somnade om igen. När jag vaknade kände jag att jag var tvungen att gå på toa och ut kom också ena tvillingen. Jag blev inlagd och vi väntade på att tvilling två också skulle komma ut men han valde att stanna kvar. Detta är väldigt ovanligt att inte tvåan också kommer ut men bara någon timme efter att de tagit ut tvilling 1 så var jag helt stängd. De förslog ett cerklage som sedan satt i 4 veckor till v24. Jag fick värkar och började störtblöda och de var tvungna att klippa cerklaget. Jag var öppen 3 cm när de klippt cerklaget sen avtog förlossnigen och man valde att sätta igång den igen.

Denna graviditet ser nu helt annorlunda ut då det bara är en men min läkare ville sätta ett cerklage för han våga inte chansa. Det här med att om man är en slapptapp eller inte är svårt att få svar på100%. 

Typiska tecken är ju tidig vattenavgång då man öppnat sig i smyg och bakterier kommit in. Dessa bakterier gör så att kroppen producerar samma hormon som när det är dags att föda.  

Även att man inte har så ont när man öppnar sig är ett tecken. Jag tog ju bara två alvedon sen kunde jag somna om igen.

Det är väldigt olika hur läkare ser på det är med cerklage. Läkarna i Lund tyckte inte att jag skulle ha cerklage om jag nästa(denna) graviditet bara vänta en ensling medans min läkare säger att han är övertygad om att jag behövde det.

Var bor du någonstanns? 
    Jag bor i en stad som heter Enköping, tillhör Akademiska, eller ja där kommer jag gå hos spec.mvc och där kommer även bebis födas.

Jag hade heller inte mycket ont när jag öppnade mig. Det som gjorde mest ont under hela förlossningen var krystvärkarna, det tog ett tag att inse att det var krystvärkar för oss allihopa.
    Just att jag öppnade mig kände jag inte ens, utan det var bara värkar som kändes.

Hur gick det för tvilling nr 2?
    Tycker du ska ringa och be att få berätta din historia och tryck då på att du inte kände att du öppnade dig. 

Tyvärr så orkade inte tvilling 2 mer än 3 veckor. Hur gick det med din bebis?
  • vixan
    snalmums skrev 2011-05-13 09:07:04 följande:
    niini, välkommen till tråden! hoppas du får prata med en bra läkare som anser att du har rätt till cerclage.

själv fick jag mitt akut insatt för 2v sedan, är i v 24 (23+5) jag hade en kraftig påverkad livmodertapp nu är det bara 11mm kvar, därför beslutade läkaren att sätta ett akut cerclage. hade ett mf ifjol i v 20 vattenavgång, ingen vet varförRynkar på näsan

kul att jag fick lite att göra nu på morgonen med att läsa ikapp lite vad ni skrivit...

imorgon blir det kalas här hemma för mig och mannen, det ska ätas smörgåstårta, undra om jag lyckas hålla mig tills gästerna kommer annars är nog risken att jag äter upp den själv. huahua

jag har lite rinninga flytningar, det rinner inte hela tiden men emellanåt. vet att det inte är fostervatten för den är inte riktigt vattnig, är det någon mer som har/haft det också?

önskar er en trevlig helg!

kram
    Jag har ockås rinniga flytningar mest på morgonen när jag reser mig upp. Trodde ett tag att det var fostervatten, nojar ju så över det. 
  • vixan
    mammasgullar skrev 2011-05-13 10:38:40 följande:
    Jag får snällt sitta på nålar till den 30 maj, då det är förlossningsplanering (vad nu det betyder?)
    Tills dess får jag bara hoppas på att dom ska tycka det är en bra idé med cerclage och att det fortfarande finns tid att sätta in. Är då i v 15+1 om KUB-testet stämde.

Känns lönlöst ..
    borde haft inskrivning tidigare, så hade jag kanske fått en tid till spec.mvc. tidigare.
    Jag ringde själv till spec och bokade tid direkt jag plussade men jag hade pratat med läkaren ett flertal gånger innan. Trist att du ska behöva vänta så länge.
  • vixan

Jag tror jag måste sluta lyssna på min kropp. Om jag har en fis på tvären så kommer ångesten och den är obehaglig. Vaknade inatt igen med ångest och så kändes det som att jag hade värkar men efter att ha känt efter en stund var det bara magknip. Gick ner och värmde vetekudden i micro och la den på magen. Somnade om med em mycket lugnare mage. 

Har lite molande värk vilket jag inte haft innan. Är det ok att ha det? Hade det innan cerklaget sattes. Är nu i vecka 16+0 kanske så att livmodern växer. Förra gravidieteten började allt strul i v16. 

Hur känner ni andra i era magar?

• vixan

Vecka 17

Kroppen: Livmodern växer mer och mer och det är vanligt att man känner lite molvärk av och till. Andra typiska symtom är att man känner sig hungrigare än normalt, det kan bero på att fostret samlar på sig fett. Troligen har du gått upp två-fem kilo i vikt. Sexlivet kan vara alltifrån blomstrande till att inte fungera alls. Däremot har man vanligen samma behov av närhet som tidigare, kanske till och med mer.

Fostret: Redan nu kan du känna när ditt barn har hicka. Det känns i så fall som mycket regelbundna fosterrörelser. Skelettet är synligt på röntgenbilder. Det bildas nu ett värmereglerande fettlager på ytan av kroppen. Underhudsfett bildas och det hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen efter födseln. Nu har den första avföringen börjat samlas i tarmen, denna avföring kallas mekonium och är grönsvart och kletig i konsistensen. Fostervattnet som fostret rör sig är rent och sterilt och byts flera gånger om dagen. Barnets hår har börjat växa och bli längre.

Nu känns det lite lugnare. 

Vetekudde är jättebra lugnar magen. Fick en sådan när jag kom in på förlossningen i Lund. DÅ slutade sammandragningarna. 
  • vixan
    snalmums skrev 2011-05-16 09:50:07 följande:
    godmorgon tjejer!

nyss hemkommen från veckans kontrollGlad allt såg bra ut, inget oförändrat och idag konstaterade läkaren att om man inte satt in det akuta cerclaget hade jag förmodligen fött och förlorat ytterliggare en bebis till. är så gudarnas glad att dom satte cerclaget även om det fanns risker med det. nu hoppades läkaren på att allt skulle hålla några veckor till och att inga värkar sätter igång. nu ska jag ta det lugnt några veckor till sedan tyckte läkaren jag skulle börja röra mig mer och så. vilken tur att jag inte lyssnade på andra läkaren som sa åt mig att leva som vanligt och promenera lite smått. icke, jag har istället valt att ligga/sitta för det mesta och inte göra allt för mycket.

åhh jag längtar mer och mer efter våran lilla bebis nu...

lanie: sorry för den onödiga informationen, hoppas det går bra för dig idag på kontrollenSkrattande
    Härligt att höra! Ska på kontroll nästa tisdag liksom så långt dit.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-05-16 13:49:58 följande:
    jo, jag tror det kommer o gå fort när det väl sätter igång. jag har ju haft väldigt kort tapp hela graviditeten, för tre veckor sen var den 26 mm, nu alltså 17 mm.. på ngt vis hoppas jag att jag får gå till då cerklaget klipps bort o sen hoppas jag på ngt vis att förlossningen kommer igång snabbt, när jag ändå är på plats på sjukhuset.. jag blir lite orolig när jag tänker på det att min sambo jobbar ju drygt åtta mil från där vi bor o jag är orolig att förlossningen sätter igång när han inte är hemma... visst har vi vänner som kan hjälpa oss, men vill ju helst att sambon är hemma när det sätter igång.
    Jag känner likadant så fort det sätter igång kommer det att gå snabbt. Vet inte om jag kommer att hinna in. 
  • vixan
    Lanie skrev 2011-05-16 18:02:12 följande:
    snalmums: jag är inte heller orolig för förlossningen, om jag bara hinner in i tid.. känner mig inte heller särskilt nervös inför klippet.. utan det som gör mig nervös är det som kommer sen, när vi ska ta hand om bebis för det är ju ngt helt nytt. En förlossning har jag ju varit med om tidigare, men inte att ta hand om ett levande barn.. men det ska säkert går bra. min lillasyster har ju en dotter o hon klarar det ju galant, så klarar hon det, så borde ju jag också göra det.

känns skönt o höra att du finner stöd i tråden, det får mig att må lite bättre, att man kan hjälpa ngn annan, en underbar känsla! jag fick ju så mkt stöd av de i tråden som kommit längre än mig när jag inte var så långt gången, så det känns härligt o kunna "betala tillbaka"
    Vi får tälta utanför BB när de klippt cerklaget. Du har väl också en bit att köra till BB.
    Det blir inga problem att ta hand om bebis. Det kommer du klara galant!!
Svar på tråden Cerclage?