• vixan

Cerclage?

FruHellström skrev 2011-04-23 10:17:21 följande:
    Oj, tack för svar tjejer. Då blir det ungefär som jag tänkt mig då, blir till o åka o köpa hängmatta o böcker illa kvickt!
    Hörde ryktas om en rekordvarm sommar så att ligga o flåsa i en hängmatta känns ju legitimt ändå. 
    Kommer ju bli svårt som sagt att sitta still o bara "vara" men absolut är det värt det, men vetetusan om jag ger karln 3 barn som han sa att han ville ha, då får jag nippran antagligen

Är väldigt nervös inför Onsdagen nu, hatar dessutom att vakna upp efter en narkos. Sambon måste antagligen jobba så att vakna ensam känns sådär :/ Men det måste gå det med.
    Jag har funderat lite på det här med omgivningen med, vad säger folk, speciellt om man innan var en som höll igång mycket sas, har era vänner o bekanta haft "överseende" med att ni inte varit lika aktiva eller har det blivit mkt gilringar? Jag hatar dessa kommentarer i stil med ; Ja men så farligt kan det väl inte vara o lyfta lite,gå en promenad, hänga med ut en kväll. osv... 
    Här har du en till som är nervös inför onsdag. Vaknade imorse med värsta ångest. Förra gången jag fick cerklage tyckte jag att det kändes underbart att vakna upp från narkosen. Kände mig så lugn och harmonisk. Fick tablett för illamående innan jag somnade.

Folk runt om rking mig har väldigt svårt att förstå att jag kanske blir sängliggande eller måste ta det väldigt lugnt. De tror att jag kan komma hem och fika hos dem titt som tätt när jag blir sjukskriven. Så någon större förståelse har nog inte alla. Men jag hoppas att jag har fel och de har rätt så jag kan göra lite i sommar. Vill kunna lämna min dotter på dagis så hon slipper vara på dagis 6 på morgonen.
  • vixan

Hur hade ni som har cerklaget det innan OP? Jag känner mig ganska stark och orkar med en hel del nu som att putsa fönster och mocka till hästen. När började ni känna av sammandragningar och andra teckan på att ni ansträngt er för mycket?

• vixan
    Lanie skrev 2011-04-24 22:16:52 följande:
    vixan: jag levde precis som vanligt innan op. iofs så tog jag det lugnare för jag var rätt nojig av mig, men jag hade inga sd eller något sånt.. jag undvek träning, men jag lagade mat, städade, handlade, jobbade.. precis som vanligt..
    När började du känna dig svagare?
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-04-26 19:32:56 följande:
    Usch, imorgon bitti 0700 är det uppställning på kk i Nyköping. Sambon kunde iaf köra nu, trots bokslut och massor med jobb. Känns bra.

Men, pratade just med min mamma, o sa det att ja, man får väl se om man kan röra sig så mkt i sommar nu, lr om man blir ordinerad liggläge, ja men det visar sig ju säger hon bara OCH, -Det där är ju jättevanligt!! Ehh, nä mamma, de är restriktiva med det, o så drog jag storyn om när bm sa att det va sånt man gjorde förr".
    Jaha, men va hette det där nu då? Då visste hon knappt vad det hette....
    Jag kanske överreagerar? Jag är inte den seom tkr synd om mig själv, men däremot har jag börjat lyssna på min kropp mer o mer, framförallt nu  Men har hon rätt i det hon säger, eller är det ytterligare ett tecken på hur rädd hon eg är?? Hur orolig ska man eg vara? 
    Jag ska ockås vara på plats klockan 7.00 klockan 8.00 blir det OP. Känner mig lugnar inför narkosen då närkosläkaren lovade mig att jag skulle vakna igen. Jag får åka hem på em om allt går som det ska. Förra gången hade jag inte ont och jag blödde inte heller så om det går lika bra denna gången så blir jag glad.

Så bra att du lyssnar på din kropp för det tror jag är viktigt i vår situation. 
  • vixan

Mitt cerklage är ockås på plats. Själva cerklagesättningen gick bra men när de skulle söva mig sätt nålen fel så narkos och smärtstillande hamnade i vävnaden. Jag försökte säga till dem att det gjorde ont men de reagerade inte förrän de märkte att jag inte blev sömnig. Fick ligga över på grund av det. Det spännde rejält i magen igår men idag känns det bra. Skönt att vara hemma. Ska tillbaka den 3 maj på VUL.

Detta cerklaget sitter ni 1 cm högre upp än det gamla. Läkaren såg ärrvävnden efter det gamla cerklaget. Så nu har jag ett cerklage som sitter 1 cm nedanför toppen av livmodershalsen.

Frågade läkaren om han sydde i tappen vilket han inte gjorde.  

• vixan
    FruHellström skrev 2011-04-28 14:34:07 följande:
    Äntligen är det på plats, allt gick superbra så nu hoppas att liten i magen jäser en sisådär 26veckor till  
    Som sagt, olika förhållningsorder var vanligt sa två läkare, men de va iaf ense om att ta det lungt, inga tunga lyft, inget sex lr karbad på några veckor och mkt vila de närmsta dagarna. Fick komma hem redan igår så det va superskönt o få gotta ner sig i sin egen säng

Men det verkar som att jag ska kunna leva som vanligt men lyssna på kroppen

kram på er! 
    Jag fick inte putsa fönsterna, storstäda eller gå och shoppa en hel dag inte heller en hel dag. Det var ok att ta en promenad runt kvarteret och lämna dottern på dagis men det skulle vara mycket sängläge.
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-04-28 18:55:58 följande:
    vixan,
    Ja men då e det väl ungefär samma restriktioner, fick dammsuga, men inte bära dammsugaren ungefär. Har legat framför tv:n idag, sjukt tråkigt faktiskt...redan :-P Men förhoppningsvis blir det bara några dar till.
    Illa att dom satt infarten fel :-O Men skönt att det gick bra.
    De hade ungefär 1cm att tråckla i om jag förstod rätt, det va "ganska så trångt" antar de menade att tappen var kort... heheh 
    Well, filmtips, boktips emottages tacksamt  
    Jag har köpt Spiran och svärdet över 1000 sidor =). Den ska vara grymt bra men har som sagt inte börjat än. Jag har hittat en hamock/hängmatta på XXXluts. Har sagt till mannen att jag vill ha en sådan. Där finns myggnät och tak på den.
  • vixan

Vaknade klockan åtta satt på tvn och tittade en liten stund. Somnade en stund för att sedan vakna klockan 11. Låg kvar i sängen och tittade på bröllopet. Gick upp och åt några rostade mackor. La mig sedan i soffan. Har legat här nu sedan 13 förutom att jag tagit två varv i trädgården. Sjukt tråkigt men kroppen vänjer väl sig. Har världens huvudvärk.

• vixan
    Lanie skrev 2011-04-29 22:07:22 följande:
    vixan: låter som du haft en alldeles förträfflig dag i hur det är med o ha cerklage! kan nog komma o bli fler såna underbara daga
    Det värsta är ju att ju längre tid som går nu desto lugnare ska jag ta det. tänker på veckorna 20-28 när det börjar bli tyngre och riskerna för att föddas då är för höga.
Svar på tråden Cerclage?