• vixan

Cerclage?

Har fått tid till cerklagesättning! Den 27 april blir det. Doktorn upptäckte en myom som var 4 cm. Han verkade inte orolig men det är jag.

• vixan
    ISSEN skrev 2011-04-12 14:58:40 följande:
    Lite dött här i tråden.. hur är det med alla?. Med mig är det sådär just nu, har fortfarande en hel del SD som vägrar ge med sig så jag åkte in idag igen, nu har jag en halv cm tapp kvar vilket känns piss :( fick adalat utskrivet och har inte sammandrsgningarna gett med sig till Tor blir jag inlagd , känns inte bra alls det här, tror ni jag kommer föda snart bara för min tapp är så kort? Hade inte någon brukande hinna o va helt stängd men det kan ju ändras väldigt fort! Om läkarna diskuterade betapred för lungorna på bebis tror ni de misstänker att jag föder snart? Någon som fått adalat mot sammandrsgningar?
    Vi får återuppliva den! 

Jobbigt med sammandragningar. Hoppas att de ger med sig nu när du fått tabletter mot dem. Det här med längden på tappen är ju också lite skumt. Jag har en hyfsat lång tapp som dessvärre öppnar sig på två röda sekunder. Men låter ju bra att du inte inre livmodermunnen var stängd. Har de tagit prover på tappen eller i urinet?

Min tapp ska knytas igen den 27/4 är sjukt nervös vill ju inte bli sövd. Är nu i v11+ 2 så när det är dags är jag i v 13+3. Tappen mätt till 46mm verkar som den har krympt lite. Den har ju mätt 5 cm  min förra graviditeti v 20 men den kan ju tydligen variera i längd. 
  • vixan
    Lanie skrev 2011-04-12 15:48:31 följande:
    tråkigt o höra om dina sd.. hade ingen aning om vad adalat var så var tvungen o googla lite.. jag har fått bricanyl o ngt annat som börjar på T, kommer inte ihåg vad det var.. men adalat har jag inte fått.. på de sjukhus jag har varit på nu, tre st så har dom bara pratat om dessa två läkemedel i samband med sd, inga andra.. hur lång tapp hade du från början? du har inte börjat o öppna dig ngt inifrån, sk funneling? när jag blev inlagd så gav dom mig kortison till bebisens lungor utifall jag skulle föda.. en försiktighetsåtgärd som inte ska påverka bebis om nu bebis stannar kvar i magen o föds när lungorna är färdigutvecklade... min tapp är inte heller så lång nu efter de sd jag haft.. är väl mellan 16-18 mm, men den har iaf stannat däromkring nu sen jag blev inlagd.. det bästa är kanske för dig att bli inlagd, så du kan få lite lugn o ro, vila o försöka slappna av.. stress är ju inget bra o det är lätt o bli det när man är hemma.. hoppas verkligen att du blir hjälpt o att bebis får stanna kvar!

JAg kommer o bli flyttad till mitt hemsjukhus imorgon.. o jag går även in i v 30+0 imorgon så allt känns lite lättare just nu.. förutom att jag dragit på mig en svampinfektion som dom hade svårt o få fram behandling för.. det har varit helg, läkemedlet har varit slut, så först idag har jag fått det jag ska ha...
    Härligt att du får flytta hem till kalmar och super att allt håller sig lugnt och är oförändrat. Har du fått svar på proverna?
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-04-13 11:37:50 följande:
    Jag var oxå nervös för sövningen, men i efterhand var det nog bra att man var nedsövd. Somnade och sen när man vaknade så var det klart... Hade nog inte klarat slappna av om jag varit vaken, då man vet att de ska sy fyra gånger genom tappen. Det kommer säkert att gå jättebra för dig!
    VAA!! Sy genom tappen??? Det har han inte sagt något om. När han rita för mig så skulle han fästa tråden på ligament och inget om att han skulle sy i tappen.

Jag hade aldrig velat få ryggbedövning den sprutan skrämmer mig merän något annat. Kommer ihåg vilken härlig känsla det var att vakna. Kände mig så avslappnad och lugn. Förstår de som blir beroende av lugnande.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-04-13 18:20:41 följande:
    är framme i kalmar nu.. känner mig låg, när jag borde vara glad, men det blir lite för mkt av allting. har iofs känt mig låg varje gång när jag bytt sjukhus så det har väl o göra med att man ska anpassa sig till det nya. dessutom har läkaren nu helt ändrat riktlinjer. från att ha haft sängläge med undantag för o gå på toa o duscha så ska jag helt plötsligt vara uppe o gå mkt mer o det är ju en stor omställning när jag var sängliggande i över fyra veckor.

vixan: precis som saradk så var jag också nervös inför sövningen, men är nu i efterhand glad över att ha blivit det, slippa vara med på hela ingreppet. det var jobbigt nog ändå.

issen: vilka bra nyheter att det faktiskt lugnat ner sig, får hoppas på att det fortsätter så, men det är ju ändå bra o ta upp frågan in inläggning, för det var väl imorgon du skulle till läkaren?
    Skönt att vara på hemmaplan men synd att det inte känns lika bra att vara där. Jag tror att det handlar om anpassning. Jag kände lika när jag bytte sjukhus Mas hade inte så många kanaler men de hade moderna sängar och underbar personal. Lund hade många kanaler och dator men personalen var inte lika trevlig. Du kommer säkert hitta fördelar med Kalmar. Håller tummarna för att din tapp växer och att du stänger dig så du får sova hemma.

Håller med om att sövning känns bättre vill ju inte hoppa till så de sticker sönder min blåsa Tungan ute
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-04-13 20:39:28 följande:
    Jo, han syr genom tappen på fyra ställen runt om och drar sedan åt ordentligt (lite som en gympa-påse...) och knyter. Han sätter stygnen genom ligament/muskler för att det ska sitta bättre. Ligamenten är ju musklerna som håller livmodern på plats... Detta gör att tråden verkligen sitter fast! Tycker inte att du ska oroa dig för mycket över narkosen. Man sover ju genom det värsta och när man vaknar är det klart!
    Nu oroar jag mig inte för narkosen längre nu oroa jag mig för att han ska sy i tappen. haha
    Alltså helt allvarligt när jag frågade var han skulle sy så sa han inget om tappen. Han ritade upp så fint hur den skulle sitta runt tappen och inget om att han skulle sy fast den i tappen. Men det är klart att den sitter bättre då men känns som att det skulle kunna reta tappen rejält. Jag har bara sett det som att desatt dit det och knytit runt det hmmmm.

Laine Är ditt cerklage också dit sytt i tappen`? 
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-04-13 21:01:54 följande:
    Jag vill absolut INTE skrämma upp dig! Fråga honom för säkerhetsskull, bara antar att han gör likadant på alla... På mig sydde han fast tråden långt upp i tappen. Jag fick onda sammandragningar efter och blev inlagd i två dygn, men tjejen som jag delade rum med fick bara ont som lite mensvärk... Verkade som att det oftast "bara" blir mensvärkssmärtor. Så min tapp blev nog lite irriterad av operationen.
    Du skrämmer inte mig. Har ju gjort det en gång tidigare och det gick bra i en månad och som sagt helt andra förutsättningar då. Själv kände jag inte av cerklaget överhuvutaget. Jag får fråga honom den 26 men fick din rumskamrat också stanna kvar över natten?
  • vixan
    Trassel skrev 2011-04-13 21:19:47 följande:
    Oj vad olika det är från sjukhus till sjukhus! Är inte det lustigt egentligen?
    Jag minns faktiskt inget av hur cerklaget satt fast men jag har för mej att det syddes som SaraDK beskriver.
    De pratade först om sövning för mej med men ändrade sig och sa att det bästa för barnet var att inte bli sövd så det blev ryggbedövning. Ingen höjdarupplevelse kanske när man inte har ont. Fick blodtrycksfall men själva operationen gick snabbt, 10 min ungefär, jag kände ingenting förutom att de höll på med något. Narkossköterskan och jag pratade om allt möjligt annat. På uppvaket blev jag lite yr efter att ha blivit runtsnurrad i sängen på vägen dit och måde lite illa men det gick över. Efter att bedövningen släppt kändes det inte mycket i tappen och det blödde väldigt lite. Fick åka hem några timmar senare.
    Känner inte att jag skulle vilja bli sövd nästa gång utan det  går bra med ryggbedövning då med.
    Hur länge höll ditt cerklage? Hur märkte du att det släppt?

Jag är spruträdd så sövning är att fördra för min del.

• vixan
    SaraDK skrev 2011-04-13 22:04:29 följande:
    Vixan: Jag opererades på eftermiddagen och stannade över natten. Åkte hem och hade jätteont, men trodde att det var normalt för de hade ju sagt att det kunde kännas olika från person till person... Efter ett dygn hemma, så skrev Schäfer (på denna tråden) och frågade om jag sluppit sammandragningar. Det var det som fick mig att inse att det var det jag hade och att det inte var normal smärta efter den sortens op. Ringde prenatal som ville att jag skulle komma in. Sen var jag inlagd i två dygn med brikanyl, smärtstillande och två sorters antibiotika (eftersom det kunde vara pga en infektion).
    Min rumskamrat fick åka hem under min op, för hela dagen hade blivit så försenad, så de hann inte operera henne då. Hon kom tillbaka morgonen efter för sin op och jag tror att hon oxå fick stanna en natt.
    Farbror doktor sa inget om att jag skulle ligga över men han sa inget om att jag skulle åka hem heller. OP är på morgon så jag lär väl stanna till kvällen.

Om han fäst mitt förra cerklage på det sättet var det inte konstigt att jag störtblödde när bebis tryckte med huvudet på cerklaget. Fast doktorn tror inte att det var cerklaget som blödde då man inte brukar blöda så när man öppnar sig med cerklage.

Har också funderat över framtida förlossning. Är orolig att då jag fick första värken 15.15 och bebis kom ut 18.24. Första värken jag fick visade på över 200% sen hade jag ont konstant till min dotter var ute. Hur ska jag hinna in när jag inte får någon varning och hur ska jag ta mig in när jag har ont hela tiden. Funderade på om man kanske kan sätta igång mig istället.
  • vixan
    Schäfer skrev 2011-04-14 11:02:46 följande:
    Vixan: mitt senaste cerklage sydde de inte. Tidigar har de gjort det men tydligen är det "senaste" att man inte behöver göra det och att det även innebär fler risker (infektion, missfall osv...) om man syr! Jag gick på Karolinska så om du ska till Huddinge borde det vara samma där att de inte syr längre!
    Sövning är inte att rekommendera i första trimestern, men i tvåan kan man även om ryggmärgsbedövning är bättre för fostret som då inte påverkas alls!
    Lycka till, när var det dax?
    Hur påverkas fostret? Somnar bebis också?

Jag ska opereras i malmö den 27/4 ska på inskrivning den 26/4 sen får jag åka hem och komma tillbaka tidigt på morgonen.  
Svar på tråden Cerclage?