• vixan

Cerclage?

Har inte cerklage men har haft och hoppas på att jag ska få igen. Var hos läkaren och fick svar på mina cellförändringar. Hon tyckte jag ska skrapa bort mina lätta cellförändringar som jag vetat om att jag haft i två år.

Läkaren vet att vi jobbar på bebis och hon vet att jag man misstänker att jag en försvagning i livmodershalsen. Trots detta får jag påminna henne om allt detta och om det är så bra att skrapa nu när vi försöker oss på en liten bebis. Jag fick även själv påminna henne om att hon lovat att vi skulle få pergotime utskrivet om vi inte blivit gravida detta året och gav som förslag att vi skulle börja med pergon direkt och inte nästa år. Vi har trots allt försökt bli gravida aktivt hela detta året (men jag sa att vi försökt i ett och ett halvt år). Hon ville prata med läkarna som haft hand om mig innan för att höra vad de tyckte om skrapning. Då säger hon att hon ska skriva ett brev. Är inte det lite stenålder när det finns telefon? Kanske bättre att ringa läkaren själv och höra men man vill inte störa.

Vad hade ni gjort skrapat eller väntat tills bebisen har anlänt? 

• vixan

Hej alla!

Tänkte ansluta mig till denna tråd då jag är ett cerklagfall. Än har jag inte fått mitt cerklage eftersom jag är i v.5. Jag har haft ett cerklage tidigare som sattes dit akut då ena tvillingen kom ut under ett toabesök i v.19. Cerklaget höll till v.24 sedan kom tvilling 2 också ut. Dessvärre levde han endast i 3 veckor.

Denna gången hoppas vi på att cerklaget ska hålla. Iförsig höll cerklaget men fick värkar och de vill inte stoppa dem så jag blödde rejält. Min cerklageläkare trodde inte det kom från cerklaget. Om jag förstod honom rätt så skulle det inte komma så mycket blod om man öppnade sig trots cerklage. 

Kanske lite tidigt att hänga på här allt kan ju hända.

• vixan
    Lanie skrev 2011-03-01 21:51:06 följande:
    Välkommen hit o grattis till graviditeten! nu håller vi tummarna för att den lilla stannar!

Vilken tråkig erfarenhet att mista båda de små liven, var det längesen?

jag tror tom att slöt mig till den här tråden innan jag var gravid, men för mig var det skönt o ställa frågor innan så jag visste vad jag skulle ställa för frågor den dagen när jag äntligen blev gravid igen.. få lite kött på benen så att säga o det är jag glad för idag!
    Tack! Detta hände för snart två år sen. Jag har nog varit delaktig i denna tråden för längesen eller så var det en annan tråd.

Jag har ju varit med om ett cerklage tidigare så lite insatt är jag. Sen har jag tydligen Sveriges bästa cerklageläkare enligt alla läkare runt omkring mig. Han har satt flest cerklage i Sverige och även en hel del utomlands och lärt ut. 

Jag är välinformerad av honom men det hjälper inte för han vet inte hur det känns och sen verkar det som att alla läkare har olika inställning till detta med cerklage. Jag har nu efterhand hör att det inte är bra att ha cerklage när man som jag öppnar sig helt på en timme. Men det gör väl de flesta med försvagad livmodershals? Tydligen kunde cerklaget slita sönder livmodern och det vill man inte vara med om ju. Ska höra om detta den 5 april så vi ska på UL på specmvc.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-02 12:02:02 följande:
    ja, det klart att man inte kan lita blint på det dom säger, det är ju ändå upp till en annan o känna efter hur mkt man klarar av.. alla är ju olika.. men som du säger, man kan ju tycka att dom borde iaf prata ihop sig så de har samma utgångspunkt, men det har väl o göra med att alla tycker olika.

han föddes i v 23+6 o det var igår så idag är det ngt nytt! tack, ja vi är väldigt nöjda med hans namn. har varit lite orolig nu på fm, nös imorse o det kändes som om jag antingen kissade på mig eller att det började o läcka fostervatten då det blev blött i trosskyddet, ringde in till förlossningen för jag var lite stirrig, men nu har det inte kommit ngt mer så förmodligen var det väl att jag inte kunde hålla riktigt tätt när nysen kom oväntat o jag känner lite mer tryck neråt nu, men har inte ont någonstans o inga blödningar o inga sd..

för mig känns det magiskt på ngt vis, men samtidigt vill jag ju gå många veckor till innan bebis kommer.. vi får bara knipa på!
    Lain hade jag varit dig hade jag inte haft trosskydd de suger för bra så inte alltid så lätt att se om det kommer mer.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-02 17:39:02 följande:

vixan: men då är du ju expert! :) nä det där med cerklage är trixit för precis som du säger så verkar läkarna inte vara överens om hur bra cerklage egentligen är.. av min erfarenhet från mitt sjukhus så verkar dom läkarna som är lite äldre vara mer för cerklage än de som är yngre..

fråga gärna din läkare o berätta gärna vad han säger om det där med cerklage som kan slita sönder livmodern.. vet inte om det har ngn betydelse för hur cerklaget sätts? jag har ju inga stödstygn ditsydda, men vet att vissa ställen använder sig av den metoden..

jag använder mest trosskydd på förmiddagarna för det är då jag brukar ha mest flytningar, kom på det nu att det är nog ett par timmar sen jag tog bort trosskyddet o kollade trosorna nu, men dom är nästan helt torra, så det är nog ingen fara..

Hehe expert japp nästan proffesor inom detta. Hur är ditt cerklag fäst då? När jag hade mitt cerklage fick jag värkar och jag sökte hjälp först när det var typ värk var fjärde minut. Min livmoder blev inte sönder sliten men ska ändå fråga. Kanske beror på hur man fäster det.

Skönt att höra att det inte kom mer. 
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-02 17:53:15 följande:
    förresten vixan: när du läckte, fick du sd i samband med det, eller andra obehagskänslor?
    Jag vaknade mitt inatten i en blötfläck. Kände inget alls sen var det lugnt åkte in och de kunde inte hitta något spår av fostervatten men jag var dum som duschade innan jag åkte in. På Ul såg de att det var lite mindre vatten hos ena tvillingen. Sen gick det en vecka och jag stod i stallet och skulle fylla på vatten till hästen. Plask så kom det igen, har jag för mig att det läckte för jag kunde se en grönaktig fläck på bindan. Därefter kom det två blödningar som varade en minut och någon vecka senare kom tvilling 1. Den enda gång jag känt smärta var när tvilling ett kom ut och det var inte värre än en mensliknade smärta. Tog en alvedon och gick och la mig igen. Det är en av anledningarna till att de tror att jag har försvagad livmodershals.
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-03-02 17:58:28 följande:
    grattis till din graviditet, jag har en fråga eftersom ditt cerklage sprack förra gången varför ber du inte om abdominell cerklage som är säkrare?! Jag har förlorar 3 barn innan dem accepterade ett vanligt cerklage och den sprack och jag förlorade mitt fjärde barn....

Jag vet hur ledsen man blir, specielt när man tror att man har en livlina,,, Hade jag varit som du skulle jag begärra abdominellt som jag har fått och då föder du inte vaginalt längre eftersom etappen är helt stängt.

Har tyvärr inte blivit gravid sedan jag fick mitt band, men vi ska börja denna månaden och förhoppnings viss innan sommaren blir jag med barn. Så mer fakta kan jag inte komma med än i allla fall. Har skrivit på min blogg innan och under och efter hur operationen går till osv...

Ett vanligt cerklage fungerar bara för vissa kvinnor, men andra kvinnor som har mer mjuka ligment så håller inte ett sådant band.
    På vilket sätt sprack ditt cerklag?
    Mitt fall är väldigt speciellt då jag hade en tvilling graviditet där ena tvillingen redan tittat ut. Jag fick mitt isatt i v20 för att tvilling 2 skulle stanna kvar. Det var en chansning att det skulle hålla. I v 24 fick jag värkar som tidigare gått att stoppa men man såg nu att vattnet förmodligen hade gått så man beslöt att inte stoppa värkarna utan att klippa cerklaget. Bebisen låg och tryckte på cerklaget. Hade jag inte haft cerklaget så hade bebisen kom ut förmodligen på samma sätt som tvilling 1 alltså typ trillat ut. 

Så jag upplever att mitt cerklag höll men eftersom jag hade värkar förmodligen för alla komplikationer så fick de klippa upp det istället för att försöka stoppa värkarna. Så hade inte histroiken varit som den var hade man försökt stoppa värkarna. 

Även om det kanske är så att ett vanligt cerklage inte håller så är det ju försent med ett abdominellt cerklage. Jag har frågat läkaren om ett sådant men han trodde att det skulle funka denna gången då det ger bättre förutsättningar när man inte sätter i det akut. Så nu kan jag bara hålla tummarna på att det skahjälpa mig.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-02 18:07:12 följande:
    de har bara lagt ett band runt tappen o liksom knutit fast det, har inga stödstygn...
    Aha, jag hade stygn som var fästa i ligament runt livmodern. Jag vet att han inte fäster på samma sätt som många andra.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-02 18:13:11 följande:
    jag öppnade mig också tyst, dvs utan någon smärta förrän jag redan var öppen några cm.. så därför vblir det ju lite jobbigt när man ringer o det första dom frågar är om man har några sammandragningar, jag har liksom inga sammandragningar.. usch det känns ändå lite småoroligt.. är hemma själv ikväll, sambon jobbar så det är lite jobbigt med alla tankarna..o man ligger o känner efter så jag håller på o bli galen..
    Förstår din oro. =( Jag vet att jag åkte hem till mina föräldrar när min sambo var på jobbet. Jag var livrädd för att Elian skulle komma ut under ett toabesök som sin bror Lennox. 

Har du mensvärk då? 
  • vixan

Jobbigt men kanske bättre du åker in för att stilla din oro. Det viktigaste är att du vilar. Undrar om det hjälper om man ställer sig på huvudet =).

Jag förstår precis hur du känner och jag vet att jag kommer om några månader känna likadant. Jag kommer ha mina kris veckor mitt i sommaren så det blir inget bad och stoj. Vet inte hur restriktionerna är när man har ett cerklag som satts in i v14. Kan man lämna och hämta på dagis? 

Svar på tråden Cerclage?