• vixan

Cerclage?

Lanie skrev 2011-04-14 11:37:17 följande:

Vixan: jag frågade hur sövningen påverkade fostret o de svarade att fostret kan påverkas, men den påverkan borde vara liten då man får en väldigt låg dog av sövning eftersom ingreppet inte tar så lång tid så behöver man inte heller få så mkt narkos

schäfer: jag är i v 30+1 idag! jo det klart att det är bra o börja o röra på sig om man kan och jag har ju faktiskt inga problem med o gå kortare sträckor eller stå upp, känner inget tryck nedåt, kan få lite sd, men de är så små så jag knappt reagerar på de längre. det jobbiga blev väl bara att det blev så mkt nytt på en gång, först transport, nytt rum, nya människor, nya rutiner o sen skulle jag helt plötsligt vara uppe o röra på mig. blev lite för mkt av allting, men idag känns det ändå okej att gå upp o göra sin egen frukost, sambon var här så vi satt ute i dagrummet o fikade o kanske att jag får åka hem om några dagar. det verkar iaf så på personalen.

Vad bra att det känns bättre idag. Hoppas det fortsätter så och att du får åka hem och vila tills BF.
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-04-18 16:26:00 följande:
    Ansluter till tråden :)

Har idag hos läkaren fått info om att ett cerklage kommer sättas in under nästa vecka då min tapp var för kort. Sen blev jag oxå sjukskriven en månad till att börja med, men kommer vara det resten av graviditeten. Känns både bra o inte bra. Bra för att man kan ta det lungt och bara göra lite som man vill på dagarna, och man hinner förbereda för bebis ankomst här hemma. Och framförallt att sonen får sommarlovCool 
    Kommer säkert sakna mkt av det sociala som ett jobb ger, men man får hoppas folk har tid o träffas nångång på dagarna ibland iaf :)

Hursomhaver, jag började skriva en anonym tråd i förmiddags just för jag var så nervös inför undersökningen, men den gick bra o jag fick se lilltrollet i magen och fick även några bilder med mig hem . Blev rekommenderad denna tråd av Thalis, så jag antar det är denna hon menade

Så nu har jag ju 1000 frågor o lite till, gör det ont att sätta, man blir visst sövd iaf...
    Kan man ha sex sen?
    När tar de ut cerklaget, om man inte hinner innan förlossningen startar, blir det snitt?
    Blir superglad om nån orkar ta sig lite tid o berätta lite, även fast det säkert är gjort tidigare i tråden.

Ha en underbar dag//Fru Hellström 
    Välkommen hit! Jag ska också få mitt cerklage nästa vecka. Vilken vecka är du i? 

Ont att sätta:  Jag kände inget när jag fick det men man kan ha typ mensvärkar.

Om man blir sövd: Jag ska bli sövd och blev det förra gången men en del får ryggbeövning.

Sex ska man undvika då orgasmer framkallar sammandragning vilket man inte vill när man har cerklage.

På mig klippte de cerklaget när förlossningen satt igång alldeles för tidigt. 
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-04-18 12:02:13 följande:
    Klarat mig 4½ vecka utan cerklage, ska det ju vara...
    Fantastiskt!!

• vixan
    Lanie skrev 2011-04-19 13:07:30 följande:

fruhellström: tack

det hade varit fint o få vara hemma nu, det har varit fint väder i så många veckor o jag har missat det mesta o det är lite sorgligt då jag älskar våren! men förhoppningsvis kan jag få vara ute lite mer när jag kommer hem.

jag är väldigt tacksam över att ha haft datorn, den har iaf gjort att timmarna går lite fortare o det har varit skönt o prata med andra som också är oroliga i sina graviditeter, det gör att man känner sig lite mindre knäpp, för man ska ju vara glad o lycklig när man väntar barn, men jag har haft svårt o känna det då jag varit så orolig. det är först nu som jag faktiskt vågar att vara lite mer glad över det lilla livet i magen, för den här gången ska det ju gå! sen har jag ju varit sjukskriven hela vintern o då har man ju tvingats vara inne hela tiden, men du har ju ändå den fördelen att få vara sjukskriven nu när vädret är som bäst, så även om du ska ta det lugnt så kan du ju göra det ute i solstolen!

Vet du Lanie jag hade hellre varit sjukskriven över vintern än nu när alla åker och badar. Mysigt att ligga i soffan när det är kallt och regnigt ute men vi är alla olika. =)
  • vixan
    Lanie skrev 2011-04-19 16:20:04 följande:
    hehe, ja vi är väl det, men jag känner väl som jag gör då jag verkligen inte kom någonstans, det gick inte o vara ute utan fick ju bara ligga inne i soffan hela dagarna o jag hade ångest varje gång jag skulle till bm el läkaren för jag var så rädd o halka.. även om man inte kan bada o sånt nu så kan man ju iaf vara ute lite, ligga i en solstol o känna lite värme få frisk luft osv..
    Jo det är gött att ligga i solen och läsa en bra bok men jag avskyr alla insekter. Bor på landet och här får man inte vara ifred. Värst är det med bålgetingar. Kanske inte så bra att hoppa upp ur solstolen och springa in. =) 

• vixan
    FruHellström skrev 2011-04-19 21:47:07 följande:
    Brrr, de ringde i eftermiddags från kk, den 27/4 ska jag in o få cerklaget. Blir dessutom kvar över natten sa dom. Ska inte läsa mer bakåt i tråden, småläste lite härochvar om hur cerklage slitits sönder o hur ont det gjorde att ta bort, hua, ska försöka hålla mig lyckligt ovetande om vad som komma skall

Samma dag som jag ska sätta mitt. Får man fråga på vilket sjukhus?
  • vixan
    Lanie skrev 2011-04-19 22:18:24 följande:
    kan ju va som de gjorde med mig, att de satte dropp som skulle gå i 12 timmar o de ville ha lite övervakning så allt ser bra ut, jag blev ju också inlagd över natten.
    Fick du åka hem samma dag eller sov du en natt till på sjukhuset?
  • vixan

Hej alla!

Jag har funderat på det här med förlossning. När jag fick min dotter så gick det väldigt fort. Jag fick första värken 15.15 och 18.24 var hon ute. Detta var min första graviditet så hur snabbt kommer det att gå denna gången då? Är rädd att jag inte kommer att hinna in. Mina värkar avtog inte utan jag hade ont hela tiden. Lite svårt att ta sig till BB när man har så ont. Tar  nämligen 30 minuter för mig att köra in. Ska man tälta utanför men eftersom man aldrig vet när bebis ska komma så lär man få tälta från v 24 och framåt.

Hur har det gått för er andra med försvagad hals. Hur snabbt/långt tid har era förlossning tagit? Öppnar ni er också på en timme? 

• vixan
    FruHellström skrev 2011-04-20 10:43:33 följande:
    Vixan: Vilket sjukhus har du? Vilken vecka är du i?

Mitt förra inlägg ser jättemärkligt ut då all text hamna i det grå fältet...teknik... :-P 
    Jag är i vecka 12+3 så 13+2 när de ska sätta cerklaget. I malmö. Hur ska de sätta ditt?
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-04-22 16:09:10 följande:
    har suttit febrilt o letat efter information om hur man ska leva med cerklage, men finns ju inget på nätet... 
    På Onsdag ska jag som sagt få cerklaget insatt och jag vill inte vänta tills då med att få svar på mina frågor :/
    Jag är en person som redan har svårt att sitta still, kommer jag bli beordrad sängläge automatiskt eller är det olika, finns det några bestämda "regler" om hur man ska leva fram till BF? Får man alltså inte ha sex tex? Lr varierar det från fall till fall?
    Tips på bra sida med info?
    Ska iaf pallra mig ut en liten sväng i solen nu, trots molvärk o en extrem gravidtrötthet.
    Glad Påsk o hoppas ni hade en bra natt på Blåkulla  
    Jag tror att det är individuellt. En del kan leva som vanligt och en del blir sängliggande. Jag har fråga min läkare men får liksom inget rakt svar. Tror att man kommer märka hur mycket man kan röra sig ganska så snabbt. Man ska nog röra sig mindre än vad man egentligen orkar.
Svar på tråden Cerclage?