• Thalis

Cerclage?

Hej igen!
    Magdas tapp har blivit lite längre men hon har fortfarande lite funneling.
    Lanie ska hälsa henne från dig.

Snart mamma- igen!!
  • Thalis

Grattis Dallis till guldklimpen!! Underbart!
    Kram

Snart mamma- igen!!
  • Thalis

Magda hälsar och det är lugnare nu!

Snart mamma- igen!!
  • Thalis

Tjohooooo för Magda!!

Niinis: Jag tycker att din tapp håller sig inom det normala.
    Min tapp var lång innan cerklaget,att läkaren kunde mätta den via vanlig UL,men så klart gjorde han VUL för att vara säker. Den har hela tiden varit minst 4.7 cm.
    Tror att din tapp är som sagt normallång.

Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-11-08 22:07:55 följande:
    Jag har vila hela dagen och en bit in på kvällen, sen var jag iväg och "jobbade" några timmar, vet eg inte om jag vågar skriva det här för Thalis kommer strypa mig! Skäms var ju som sagt tänkt att jag ska kunna jobba 25% men nu ha jag börjat tveka.... funderar på att ringa läkaren och be henne sjukskriva på heltid. ont i magen, tryck neråt och lite sd bara av det lilla jag gjort i kväll.
    Du har så himla rätt! Jag kommer at strypa dig!
    Jag vet att det är jättejobbigt att vara tvungen att vila när man är van att vara aktiv men nu gäller det någon som är viktigare.
    Jag tjatade mig till 50% men så fort jag känner tryck ska jag stanna hemma och ta det lugnt,snälla ta det också lugnt!
    Kram
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Niinis skrev 2010-11-15 08:17:20 följande:
    gomorron allihopp! Hur mår ni? och bebisarna?

hoppas allt är bra med alla i tråden.

idag v.13 för min del, och cerklage nästa tisdag, fast inskrivning redan nästa måndag. nervööööst! nu börjar verkligheten att sätta sig in!
    Det är alltid nervöst men det kommer att gå hur bra som helst! Det finns ju inget annat alternativt,och det har JAG bestämt
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-10 20:20:12 följande:
    vixan: jag kan inte det där hur hormonerna vid en graviditet kan påverka? Kan cellförändringarna bli värre i och med en graviditet?
    Sånt skulle jag kolla upp, sök på nätet, prata med alla du kan - bm, husläkaren osv... Sök information!
    Jag kan nog också tycka att brev känns lite stenåldrigt, ja! Eller i alla fall ett mail om de har svårt att få tag i varandra!

TikTok: den var 32 mm idag, 31 mm för två veckor sen så oförändrad. Men den har minskat sen första mätningen efter cerklaget, då var den hela 56 mm... Troligen var den lite svullen då också - men ändå betydligt längre!
    Mitt cerklage sitter ganska långt ner denna gången då det var mycket ärrvävnad högre upp efter de två andra cerklagen...
    Schäfer: Idag var min tapp 2.7 sm och först kändes det inte så farligt nu gråter jag snart!
    Den har hela tiden varit på minst 4.7 cm och nu helt plötsligt är den 2 cm kortare.
    Läkaren menar att det är ok, jag har cerklaget som håller och jag har öppnat mig uppifrån och inte nedifrån.... men ändå. Är bara i v.25+3 och känner att det är för tidigt
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    TikTok skrev 2010-11-15 13:12:47 följande:
    Schäfer: Jo jag mår bra, hade lite sammandragningar igårkväll så jag låg i sängen mellan 17.00-11.30 idag. Rätt frustrerande, tog 2 bricanyl med.
    Ja det där med dåligt förtroende till läkare känner jag absolut igen! Dom pratar mer än vad dom håller när det verkligen gäller.
    Denna ggr har jag fått en & samma läkare men nån gång då & då får jag ta en annan, det är inte jättekul för då känner dom inte till ens historia direkt & min oro kanske "viftas" bort. För allt ÄR ju bra!
    Men både du & jag vet att allt kan ändras väldigt fort med då man inte tillhör "normala gravida".
    Men det är bara till att kämpa på..
    Jag blir toki på dessa läkare som inte förstår att det vi har kan vara livshotande för våra bebisar.
     MEN vi måste också tro att det kommer att gå kanon för oss alla!
    Kram
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-15 14:01:28 följande:
    Thalis: har du alltså börjat öppna dig? Den kan ju minska utan att man öppnas också... Ska du fortsätta jobba ändå?
    Jag började ju öppna mig, men så stängdes det igen *pust*
    Ja usch, v.26 ÄR alldeles för tidigt... Men det kan ju stanna på 2,7 cm också! När ska du kolla igen?
    Jag har funneling och cervix är förkortad, blir ganska nervös eftersom min läkare tyckte att jag skulle fortsätta jobba mina 50 % men min bm lät skeptiskt mot detta.......

Ska dit om 2 veckor...... men ska ringa för att få komma in tidigare.
    TikTok skrev 2010-11-15 18:43:17 följande:

Ja 2.7 är ändå bra för du har ju lite tapp kvar, och den KAN växa med hjälp av sängläge. Det gjorde min, den växte 1 hel centimeter på bara 1 dags sängliggande. Det är så kraftig muskulatur så minsta lilla kan påverka hemskt nog. Det är rätt som Schäfer säger, den kan minska trots cerklaget. Men VILA VILA VILA. Det kan göra underverk.När ska du på återkontroll??

TikTok skrev 2010-11-15 18:45:16 följande:
    Thalis: Jobbar du också??? Tycker din läkare borde sjukskriva dig så du kan vara hemma & vila.
    Jobbar 50% och är sjukskriven resterande. På min läkare lät det som förväntad och inget att grpias av panik för MEN jag ändå lite panikslagen.
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-15 20:40:51 följande:
    Thalis: ska vi ta dig i örat eller läkaren? *morrar* Med din historia finns det väl ingen anledning att ta risker?
    Jag litar helt på min läkare men eftersom hon var kolugnt så tänkte jag inte mycket på det förrens min bm blev lite konstig och tyckte att jag skulle sjukskriva mig själv.
    Snart mamma- igen!!
Svar på tråden Cerclage?