• giggle

Cerclage?

Ja vi vet vad det blir :) . Vi bad läkaren skriva upp könet på en lapp under RUL och sen åkte vi till en riktigt mysig restaurang och åt gott och så kollade vi på lappen där. Men sen har vi inte berättat för någon annan. Vi gillar tanken att det är vår hemlighet.

Ang samtalshjälp så tror jag att jag egentligen verkligen behöver det. I samband med detta så har jag oxå fått helt ny information för mig angående mina cellförändringar som också har skakat om mig rejält. Tror dock att det sitter långt inne för mig att ta steget till att gå iväg eftersom jag normalt sett är en person som inte gräver ner mig utan ser positivt på allt (speciellt utåt sett). Och jag är ganska privat av mig.

• giggle

Hej Sofie! Grattis till graviditeten, det måste kännas fantastiskt!
    Hur slappnar man av? Det är väldigt svårt. Det enda sättet för mig är att distrahera mig (träffa folk, dra igång projekt, börja med nån ny hobby, gå all in på jobbet) och att ha en plan (prata med läkarna om hur ni ska gå tillväga i ert fall). Är det beslutat om cerclage i ditt fall? Har ni diskuterat progesteron och när du ska ta det?

• giggle

Jag mår bra! 22+2 idag och nu börjar jag våga känna mig hoppfull. Bebisen verkar vara hur stark som helst och sparkar massvis och det i sig tryggar ju oxå en hel del! På tisdag ska jag träffa barnmorskan på special-mvc för en officiell inskrivning där och sen har jag nästa tappmätning den 28:e så jag längtar oxå till det datumet.
    Jag vill verkligen råda dig att skriva ner alla frågor på en lapp för det är så lätt att man glömmer hälften när man har chansen att ställa dem.
    Jag hoppas att du hamnar hos en läkare med lite svar men troligen kommer du bara få mer praktisk info om hur ingreppet går till för de vill/kan ofta inte svara på nåt annat.

• giggle

Ebolms: förstår precis vad du menar även om jag inte upplevt samma förlust som du. Varenda flytning måste jag kolla upp och när det inte är blid måste jag analysera färgen på flytningen (är den inte liiiite gulare/rosaaktig osv) och jag kollar alltid panikslaget i toan så fort jag kissat klart.

Jag tror det kommer hålla sig för dig nu. Har du så pass lång tapp, är stängd och har ett cerclage som extra stöd så kommer det gå bra.

• giggle

Dallis: WOW grattis till lilljäntan!!! Du är ju min målbild nu ;) Hoppas ni får en bra första tid med henne.

Ebolms: 3,4 cm är fortfarande väldigt bra!  Men jag förstår om du känner att det är läskigt om den krympt. Men det verkar ju kunna vara så att det varierar en del. Bra att du får kontroller så ofta. Min läkare tyckte vi kunde öka på intervallerna så när jag mäter nästa torsdag har det gått 3 veckor sedan senaste mätningen (det känns väl sådär, men hon tyckte att det var så bra att den växt från 2 cm till 3 cm)

• giggle

Ebolms: 2,5 är fortfarande helt ok, men jag förstår din känsla! Hur gör du om dagarna, visst rör du på dig en del? Prova att ligga hela tiden förutom toabesök så tror jag det kan göra skillnad. Har du fått progesteronvagiatorer? Finns ju många studier i USA som visar på att de stärker livmodertappen och minskar sammandragningar.

Jag ska till läkaren imorgon och är själv väldigt orolig. Det var 3 veckor sen jag mätte sist och den senaste veckan har jag haft mycket ont, stick och hugg i både tappen och slidväggarna och så har jag haft en obehaglig känsla där nere på nåt vis. Jag är i vecka 23+4 idag.

• giggle

Linda: jag vet faktiskt inte. Eftersom jag opererat bort en stor bit av min så är den ju kortare ens när den är helt opåverkad. 3 cm är det längsta jag mätt (men innan grav var det ju ingen som mätte den). 3 cm är helt ok enligt mina läkare på SÖS, det är först när man hamnar under 2,5 som man blir aktuell för cerclage på SÖS och med tanke på att de lägger Max 5 cerclage per år där (och det är ju ett av Stockholms större sjukhus) så verkar det vara rätt ovanligt att den blir så kort.

Hoppas det går bra för dig imorgon och att du får de svar du behöver och att de lägger upp en plan för dig.

Hur funkar din kropp annars? Har den hunnit återhämta sig nåt?

• giggle

Bra att du är inlagd, kollar de infektionsvärden på dig?
    Jag tror att det kommer att göra susen att du ligger ner och vilar och tappen kommer att växa på sig igen.
    Hur var det med progesteron, får du det?

• giggle

Ebolms: Härligt!! Det kommer gå superbra detta för oss, det känner jag på mig. Jag tror att progesteron och sängläge är det bästa receptet! Min tapp hade växt ytterligare nu (till över 4 cm) när jag var hos läkaren idag och jag ligger/halvligger mer eller mindre hela tiden. Men jag har stödstrumpor och ser till att röra på fötter och ben mycket under dagen (pga blodproppsrisk). Min tapp har växt mer än det dubbla sen vecka 20 typ. Så det kan din oxå göra om du låter den vila tror jag.
    Jag ser till att komma hemifrån en gång per vecka och åker då till min mamma och pappa och ligger i deras soffa istället och sover kvar där för att få miljöombyte.

Linda: hur har det gått för dig idag?

• giggle

Jag har ju inte förlorat något barn så jag har inte gjort någon sådan utredning. Men jag misstänkte att jag skulle ha försvagad tapp eftersom jag opererat tappen och tagit bort en stor bit. Så jag fick gå på kontroller där man mätte tappen från vecka 13-14. Redan vid andra mätningen hade tappen krympt till under 2,5 cm (vilket är det kortaste den bör vara så tidigt). Så då konstaterades att jag hade en svag tapp. Men att se det i efterhand är nog svårt.

Sa de nåt angående abdominellt cerclage? Jag har tänkt att jag ska kolla upp det till nästa graviditet.

Svar på tråden Cerclage?