• giggle

Cerclage?

De jag har hört om som fått progesteron så verkar det som att alla ska ta det till vecka 34.

• giggle

Med tanke på att progesteron har starkare evidens för att det fungerar än cerclaget till och med (står bl.a. I läkartidningen) och det överhuvudtaget inte kan skada att ta det så ser jag inte varför man skulle sluta. Läkare verkar vara väldigt olika inlästa på de senaste studierna kring progesteron.

• giggle

Min tapp var 2,2 cm när det beslutades om cerclage och troligen ännu kortare när det sattes en vecka senare. Men det gick bra att sätta cerclaget ändå och sen började den öka tills den var ca 4,4 cm för några veckor sedan. Nu har den börjat krympa igen och var 3,4 cm förra veckan. Jag blev ju såklart jätteorolig igen men läkaren sa att med tanke på att jag går in i vecka 30 (29+0) på fredag så är 3,4 cm helt rimligt och hon betonade att allt över 2,5 cm är helt ok genom hela graviditeten. Så jag tycker att ni kan känna er ganska lugna ändå.

• giggle

Jag fick ett cerclage som var en blandning mellan akut och planerat. Jag hade ju förkortad tapp men utan buktande hinnor och så, och jag hade inte öppnat mig direkt så men hade lite funnelling.
    Till mig sa de att det inte var ett alternativ att sövas om man inte nödvändigtvis måste utan att det var mycket bättre med ryggbedövning.
    Så jag var vaken och så här i efterhand känner jag att jag önskar att jag bett att min sambo skulle fått vara med. Vet inte om det alls går men jag upplevde operationen som väldigt läskig och traumatisk och jag kände mig väldigt ensam trots att det var typ 9 personer i rummet. Så jag grät hela tiden.

Men jag tror att i mitt fall så var jag så hemskt oförberedd på vad som skulle hända och det gick så fort (detta är min första graviditet). Jag tror att jag inte alls kommer uppleva det som så traumatiskt till nästa gång. Men denna gång var det liksom ingen som sa alls vad det rörde sig om utan sa bara att jag skulle få ett cerclage så fort som möjligt. Så jag fick googla mig till allt och då får man oxå fram alla skräckhistorier.

• giggle

Sofie: Jag har känt en hel del hugg och stick i tappen både före och efter cerclaget sattes. Tror dock inte att det bara betytt nåt dåligt eftersom jag känt så även när tappen ökat. Men jag tror att det är när den är påverkad på ett eller annst sätt.
    Jag har varit sängliggande sen cerclaget sattes också.
    Sen kan du be din läkare kolla om du har åderbråck i underlivet. Tydligen har jag fått flera stycken långt in på både höger och vänster sida och de gör ont till och från (trodde först att det var tappen också även om det faktiskt kändes annorlunda och mer liksom i "väggarna".

Nu de senaste veckorna har jag börjat röra på mig mer. Min tapp började öka i längd ca 2-3 veckor efter cerclaget lagts och som mest har den varit 4,4cm (1vecka efter cerclaget var den 1,9 och sen ökade den hela tiden upp till 4,4). Sen jag börjat röra på mig mer har den börjat krympa igen och var nu sist 3,2 (fortfarande helt ok dock).

Min läkare sjukskrev mig helt efter op men sa inte direkt att jag behövde ligga hela tiden men vila M y c k e t. Dock läste jag mig snabbt till att evidensen för att sängläge fungerade var starkare än cerclage så jag tog inga risker och låg typ hela tiden fram till för 4 veckor sen (är i vecka 32 nu).
    Sen såg man ju snabbt sambandet mellan de som det gått mindre bra för och de som gått långt/hela vägen med sin graviditet efter cerclaget. De som tog progesteron och var sängliggande klarade sig mer eller mindre alltid bra.

www.bebisgrejen.blogspot.com

• giggle

Men huvva!! hur kommer det sig att det inte sitter?!?

Lutinus är det jag har, och min tapp växte ju när jag började med de kombinerat med sängläge.

Hur lång är din tapp nu?

Kolla in den artikel man får som träff från läkartidningen när man googlar försvagad livmodertapp cervixinsufficiens och hur man ska behandla den bäst. Enligt den har sängläge och progesteron starkare evidens för att fungera än vad cerclage har.

• giggle

Nä, jag har inga biverkningar vad jag vet ;) Men flera säger att de får vattnigare och mer flytningar av dem. Och visst har jag oxå massa flytningar men det känns normalt och sen måste ju resterna av tabletten komma ut.

Varning för snubbig läsning ;)
    Jag tyckte länge att det var väldigt läskigt att sätta in tabletterna och har en väldigt noggrann rutin kring det pga infektionsrisken. Jag köpte en stor pumpflaska med desinfektionsgrejs och rengör först händerna med tvål och sen den innan jag fixar med tabletten, och sen rengör jag applikatorn med varmt vatten och desinfektion, torkar av och förvarar i en ren plastpåse (typ fryspåse).
    Man får ut lite flytning på applikatorn varje gång och det tog tid innan man hade koll på alla variationer som var ok. Men jag märkte oxå att flytningen blev mycket mer rosaröd om jag stått och gått mer och att den blev "finare" och gulvit när jag legat mestadels och vilat.
    Mitt råd till dig åter igen är att verkligen ligga hela tiden med stödstrumpor och kudde under benen fram till vecka 28 iaf (då man räddar 90% av de som föds)

• giggle

Nu har jag fått tid för att klippa cerclaget. 26 juni (v.36+4) Det känns ju helt sjukt. Att man liksom tagit sig hit. Det är först nu som jag på riktigt börjar hajja att detta ju kommer att gå vägen!!
    Tänker speciellt på er som är "i början" av denna resa (Sofie t.ex,) och hur "slutet och målet" kan kännas så långt bort eller omöjligt/otroligt. Jag hoppas att ni kan känna tilltro och hopp tidigare än jag gjorde för det kan ju verkligen gå bra detta. Och tiden och veckorna tickar på snabbare än man tror.

• giggle

Bra intervju Melinda! Hoppas din broschyr publiceras!

Jag har de senaste dagarna börjat få väldigt ont i magen till och från, kombinerat med molvärk i rygg och nederdel av mage. Så illa när jag reser mig från att ha legat på sidan att varje rörelse gör ont. Så jag ringde spec Mvc där jag går och frågade om det ska kännas så. Jag sa att jag ju inte blött nåt eller märkt av nåt vatten (är i 34+2 och slutade med progesteron för några dagar sen). Då sa barnmorskan att det ju är annorlunda eftersom jag har cerclage. Så nu sitter jag och funderar på om cerclaget på nåt sätt hindrar en eventuell vattensvgång eller slemproppen att komma ut?! Nån som vet?

• giggle

Bjooork: tack för svaren :) Jag känner ju verkligen att nåt är annorlunda i kroppen, men då behöver jag kanske inte oroa mig så mycket utan kanske kan avvakta lite till och se hur det utvecklar sig!
    Lite jobbigt just nu bara att jag är helt kass i "bajsmagen" oxå och dessutom fått jätteont i halsen. Allt på en gång liksom :D

Jag tog en tablett Lutinus 100mg om dagen.

Svar på tråden Cerclage?