• MiScHoOo
    Jomajano skrev 2011-10-05 23:44:37 följande:
    Vad e skillnaden på ceclage och abdiobell ceclage?

ett vanligt cerklage sätter man innuti slidan och man syr stygnen och sedan knyter man ihop etappen. Däremot abdominell cerklage gör man en annan sorts operation genom magen. Jag hade som tur en lätt operation genom titthållsoperation och läkaren hade en robot med 5 armar som han styrde och satte ett band lite ovanför livmoderetappen och högre upp än ett vanligt cerklage. Nackdelen med abdominell cerklage är att man inte kan födda normalt mer utan det blir kejsarsnitt.

Fick veta i tråden och som jag senare fick bekräftat från läkaren är att bandet skaver och det gör ont. Än så länge har jag gått så himla långt med min nya operation och har passerat flera veckor än v 20. 

Nackdelen med ett vanligt cerklage är att när stygnen lämnar en plats känns det som någon tar en gummiband och dra och slänger det på en.

Men det positiva med båda är när man väl lyckas så får man sina barn och vi är några stycken här men vi är många många fler ute i världen med samma beskymmer.

Jag vet hur hemskt det är att öppnas utan att känna något. Därför för varje rörelse eller någoting från barnet så ringer jag eller åker upp, men peppar peppar har endast behövt åka in två gånger utöver vanliga kontroller.          
  • MiScHoOo

Vixan. Jag menade att det kändes som man gjorde handpistol och sköt ifrån sig en gummisnodd på någon. När jag frågade vad det var så kunde ingen svara mig. Det enda nackdelen som fanns.

• MiScHoOo

Avslöjande :igår var vi på babyproffsen och såg en vagn på rea, den barnvagnen jag ville ha. Så vi la undan den tills mannen kunde se den idag och när vi gick dit så tyckte mannen också om den. Har alltid önskat mig en emmaljunga och till sist blev det en Nitro city inkl citykorg white celebration, med en emmaljunga exklusiv skötväska.
    För första gången äger jag en barnvagn och skulle det ändå gå åt helvete så fick jag en förlossningsgaranti som gällde även om jag hade den hemma.

bilden är mörkt men den är vit

Skulle ha köpt en begangnad babyrum som är handgjord men jag ångrade mig eftersom man ska måla om den och den inte var så fräch som jag trodde, men när vi var på babyproffsen såg jag en säng och skötbord. men eftersom det var på rea och dem kommer finnas nästa månad så kommer vi köpa den ifrån troll.

Avslöjande :igår var vi på babyproffsen och såg en vagn på rea, den barnvagnen jag ville ha. Så vi la undan den tills mannen kunde se den idag och när vi gick dit så tyckte mannen också om den. Har alltid önskat mig en emmaljunga och till sist blev det en Nitro city inkl citykorg white celebration, med en emmaljunga exklusiv skötväska.
    För första gången äger jag en barnvagn och skulle det ändå gå åt helvete så fick jag en förlossningsgaranti som gällde även om jag hade den hemma.

Skulle ha köpt en begangnad babyrum som är handgjord men jag ångrade mig eftersom man ska måla om den och den inte var så fräch som jag trodde, men när vi var på babyproffsen såg jag en säng och skötbord. men eftersom det var på rea och dem kommer finnas nästa månad så kommer vi köpa den ifrån troll.

• MiScHoOo

Hehe så dum jag var. Tre kopior jaja hur som helst. Det jag menade om stygnen var när den sprack. Nackdelen när den sprack eftersom jag fick aldrig bandet klippt.

• MiScHoOo

Tack snälla att ni tyckte att vagnen är fin. Jag är överlycklig att äga min allra första barnvagn. Det roliga är att min man var emot att handla något till barnet innan förlossningen och det är han som vill att vi ska handl nu. Kanske känner han stress. Imorgon kommer han och mamma ta fram alla bebis grejer jag har som har varit nerpackade sedan första barnet och tydligen så har mamma köpt massa saker ifrån Egypten och gömt eftersom jag var orolig att få missfall igen. Så imorgon efter jobb ska dem båda vissa mig och sedan skriva en lista. Idag får jag hem saker ifrån Ullared också. Det tråkiga med det hela är att man inte kan välja allt själv. Till jamajona det är tråkigt att vara inlagd och specielt i ditt fall eftersom du har barn som saknar dig. När jag levde på dropp och hoppet om mitt eget liv kändes det som var på botten sa alltid sjuksköterskorna till mig. Detta är övergångde och det kommer att gå fort ska du se. Just i eländet var det jobbigt men tyvärr finns det inte andra alternativ. Turen finns på din sida att träffa ditt barn och umgås med honom. Och du får tänka att du kämpar just för att han ska få syskon. Låg sist 16veckor på lasarettet av mina 20 och det var inte roligt kan jag säga. Men tiden gick och kampen om ett levande barn var borta. Din kamp finns kvar och ditt barn har stort överlevnad nu och ifrån v 28 och varje dag minskar alla men barnen kan få. Du är duktig som kämpar på. Snart når du mål för hela din familj och inte bara för dig själv. Styrkekram till dig idag kanske de ge dig styrka att hålla ut.

• MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-10-07 19:59:57 följande:
    Hej! Blir cerklage nästa vecka för mig. Är då i vecka 19. Lite sent kan man tycka men läkarna tyckte det var tidigt och att det fanns små risker med att sätta det eftersom jag har lång tapp. Nervöst, hoppas det är rätt beslut. Det har varit mycket fram och tillbaka kring detta det lutade åt att jag inte skulle få cerklage så jag var inställd på det. Läkarna tyckte själva att det var svårt att avgöra och de var tre stycken som haft en lång diskussion om vad de ska göra och till slut kommit fram till detta. Jag får lita på dem helt enkelt.

håller tummarna att allt går bra nästa vecka. Lycka till
  • MiScHoOo
    Jomajano skrev 2011-10-07 22:41:28 följande:
    Tack alla som delar sina erfarenheter med mig, jag behöver det.. Idag har varit en skit lång kass dag.. Tappmätning i varberg i morse inte bra.. Doktorena beslutar att dom inte vågar ha mig kvar då dom saknar neo avd, östra i Gbg är fullt även i Lund är det fullt, skickas med ambulans till halmstad, dom har väl inget direkt val än att ta emot mig egentligen tar dom ej emot innan 27 hela veckor, ons för mig.. Undersöker mig igen och lyckas övertala Lund att göra plats för mig där så nu ligger jag och sambon här i en förlossnings sal i Lund, än har hag inga känningar men rappen är i kasst skick.. Går se vad detta innebär men jag hoppas för allt i världen att jag kan få några veckor till... Fan jag skall aldrig mer ge mig in i detta!!! Får jag två friska barn kan jag inte önska mig mer..... Tack för att ni finns här och peppar!!!!

En sak kan jag säga att du hamnade på den bästa neo ställe i sverige. Fortfarande är du i goda händer och hoppas att dem kan hjälpa dig. håller mina fingrar och tår sten hårt för er.
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-10-08 19:48:19 följande:
    jaaaaaaa då är man fullgången nu 37+0 idag och inte längre sjukskriven. Hoppas på att få fortsatt sjukskrivning på grund av mina fogar.

Var är frugan? På bb kanske?? 

grattis grattis =) om jag når så långt som du , då är mitt barn en vecka gammal.

tala om barn, eftersom jag kommer snittas i v 36 tror ni att vanliga babykläder kommer passa eller behöver jag prematurkläder?   
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-10-08 20:24:21 följande:
    Min dotter föddes i v35+0 allt var för stort till henne. HM hade stl 46 och det passade.

Tack snälla för svaret. kanske jag kan köpa någon body i den storleken, den minsta vi har är 50
    Lanie skrev 2011-10-08 20:45:47 följande:

vixan: grattis till 37 fullgjorda veckor!

mischooo: Thea föddes i v 36+4, hon var 46 cm lång och hon hade storlek 50 på en gång.. vissa plagg var ju stora, men det växte hon snabbt i...

Tack snälla för svaret. Det har du helt rätt i att barn växer snabbt ifrån sina plagg
    ISSEN skrev 2011-10-08 22:22:01 följande:
    Hej tjejer! Va kul att alla verkar må fint och att det går bra för er!

MiScHoOo: Grattis!! Vad långt du har gått!! Min lilla Emilia kom i v 36+0 och vägde 2880g och hon hade strl 50/56 i början! Jag tror inte du behöver köpa prematurkläder iaf inte massor, kanske någon body+byxor så du har i början men de växer ju så sjukt fort!  Tror heller inte du behöver vara orolig för att föda nu! Min yngsta son kom i v 26+2 och är idag en fullt frisk supergo 3 åring :)) 

Här hemma är det full rulle med 3 underbara barn :)) Emilia blir 3 månader idag! Hon är otroligt snäll och lugn men nyfiken liten tjej, glad för det mesta och hänger lixom bara med, blir nog så när man är nr 3 ;) 

Kämpa på tjejer ni är starka :)) All lycka till er!   

Vad roligt att se dig vännen och tack för ditt svar också. Jag tror inte mina egna ögon när veckorna går och nedräkningen har börjat. och vecka 36 kommer att bli runt v 50 enligt kalendern.

ska vissa er grejer jag har köpt och fått sedan första graviditet. Bland annat baby boxar, ullared grejer, egypt grejer osv (mest köpta av mamma). Nu känns det på allvar nu

I väskan finns 5 bodys, en pyjamas, 4 haklappar, 4 handdukar, napp, flaska, mössa, snyttefilt, en leksak, näsduk, hygiengrejer och dosdockan som tittar ut. har lite till att fixa innan det är dax så som byxor, tröjor, strumpbyxor. hoppas bara inte jag har glömt något viktigt till min älskling. 

Nästa månad packar jag min egen lilla reseväska,

Nu vet vi vad behöver handla hem och vad som fattas. Vilken känsla jag hade idag när jag fick se alla grejer, nu är det på allvar...      
Svar på tråden Cerclage?