• Dallis

Cerclage?

Grazila: Jag vet inte om han såg cervix. Jag fick iaf inga mått på hur lång den är. han visade Plutt och moderkakan, men inget annat.
    nu har vi gått in i v26. 25+1 idag. Det känns skitskumt att ha kommit så här långt, men samtidigt helt underbart!

PennyJenny: Skickar en STOR peppkram! Det SKA gå bra. Det finns inget annat alternativ!

Hat börjat inse att det faktiskt inte är så långt kvar nu. lite drygt 10 veckor tills cerclaget ska bort. Vi har varenda helg i augusti uppbokad; Min födelsedag, bröllop/barndop, svägerskans födelsedag, kräftskiva, så augusti kommer vara över innan vi vet ordet av. Gubben börjar jobba imorn igen, lite trist, men det känns som att veckorna kommer flyga förbi ännu fortare nu.

Vi var och beställde barnvagn i veckan och blrjan av OKTOBER ska den komma. Hoppas nu bara att Plutt får bo kvar i magen tills dess!
    Hur har ni andra det? Har ni vagn, säng, bilstol etc klart?

Jag tänker på er alla varje dag och skickar all styrka jag kan undvara!
  • Dallis
    grazila: Vilken dum läkare! Ibland blir man fövånad över deras påfund... *suck*
    hoppas du kan stå ut med smärtan fram till op. Och självklart får du stanna kvar även efter att ni fått ert underverk!
    Jag ska försöka ta det lugnt :) Har bara lite små saker kvar att fixa till min egen fest. Var duktig och började planera redan i februari :) resten av påfunden är det bara att dyka upp till ocg njuta...

Pennyjenny: Vad skönt att det inte var något!

Hoppas78: Hur mår du? Känner du av cerclaget något?

Thalis: Vad trist att mvc inte verkar bry sig, men skönt att det ordnade sig till slut!

Vad skönt att ni har det mesta fix och färdigt! Själv är jag mest nojjig över vagnen. Hoppas, hoppas att det inte blir förseningar.
  • Dallis
    Hoppas78 skrev 2010-08-03 18:01:42 följande:
    Hejsan. Jag mar bra tack, borjar faktiskt antligen slapnna av lite nu. Cerklaget kanner jag inte alls av. Jag har ett trans abdominellt cerklage, sa det ar lite annorlunda fran "vanligt" (tappen var sa himla kort, att det var enda alternativet enligt doktorn). Det har varkt lite i magen till och fran dar de skar for att satta in det, men det var varst precis i borjan. Sjalv da?
    Jag känner inte av mitt c speciellt mycket. Emellanåt svider det till lite grann, men det brukar gå över ganska fort. Värre är  det med ischias och foglossning. Har fått 12 behandlingar med akupunktur och det har hjälpt mig supermycket! Ska få några till i höst om det blir värre.
    PennyJenny skrev 2010-08-04 12:13:53 följande:
    Hej tjejer

Hoppas ni alla mår bra! Jag har varit på TUL idag och liten vägde hela 1004 gram :) Imorgon är jag 27 fulla veckor, känns otroligt bra. Ska på mätning av cervix och livmodervägg under em också då jag har börjat få mer ont i mitt ärr. Dr har pratat med neonatal och nu är det bestämt att det blir planerat snitt i v30!! De har ju sagt 32, gärna 34 förut men det har blivit ändrat. V30 känns dock helt okej för min del. Får se om jag klarar gå så länge till dock, det lär väl synas på VUL idag om inget annat...
    v30, det är ju snart! Hoppas att du klarar dig dit, 30 är ju trots allt  bättre än 27 :)

Grazila: Lycka till idag! Hör av dig så fort du orkar,så vi får veta hur det gick
  • Dallis
    Grazila skrev 2010-08-04 12:59:46 följande:
    Hej hopp o tack för allt pepp, tjejer! Såklart det va samma doktor..!! Men han har skött sig idag (om han inte tappat nåt därinne el dyl, eller vem vet, kanske klippt av fel grej) Tyst. Betydligt trevligare bemötande också, han var kanske stressad sist. Jag kan vara rätt snabb med att avpollettera nån, men förtroendet för läkarkåren har ju fått sina törnar.
    Knappt nån smärta sen jag vaknat, bara några smdr och en väldigt upprörd bebis. Det blödde tydligen ymnigt när han skar, men sen har det avtagit. Kanske 4 droppar på bindan.
    Jag är sååå lättad! Nu ser vi framåt igen :)

Åh PennyJenny, vad härligt m. v.27+! Grattis! Nu ska det gå bra! Uppdatera om hur det ser ut!
    Vad skönt att det gick bra idag! Nu är det bara att vänta på bebisen då :)
    Vi får verkligen hoppas att han klippte av rätt grej Tyst
  • Dallis

Välkommen hit IrisBlå!
    Hoppas verkligen att allt kommer gå vägen för dig!

PennyJenny: Bara två veckor till nu! Är lite avundsjuk på dig. Även om jag vill att Plutt ska stanna så länge som möjligt, så vill jag samtidigt ha krabaten här nu :)

Tigerkaka: VIlka knäppa läkare! Man tycker ju att de borde lyssna mer på dig och din oro. Stå på dig!

Själv så sitter jag här med en hel del ångest just nu.
    Har haft en del sammandragningar de senaste dagarna, varav ungefär hälften har gjort ont. Får dessutom rätt så många sparkar neråt som känns rejält i cerclaget. Läkaren jag träffade sist sa att det inte är någon fara att bebisen sparkar neråt, för det kan ändå inte hända något. Det känns verkligen inte som "inte något".
    Tycker att det svider runt cerclaget mest hela tiden, men enligt läkaren är det normalt, eftersom jag har ett främmande föremål i kroppen.
    Jag vet inte om jag ska ignorera smärtan eller söka för det. Det känns som att läkarna kommer ge samma svar... Är i vecka 26+5 idag..
    Har ni kännt något liknanade?

• Dallis
    PennyJenny skrev 2010-08-12 09:39:57 följande:
    Jag tycker absolut du ska söka! Mitt cerklage sved och det stack liksom i livmodertappen och vid nästa koll hade det glidit och satt inte längre på plats. Nu känner jag ingenting av det (och gjorde inte innan det började glida heller). Vill inte på nåt sätt skrämma dig eller så men kolla upp det så kan du vara lugn sen.

Idag är jag 28 FULLA VECKOR Är helt underbart!!! Detta är mitt absolut största mål på hela vägen, att komma upp i magiska 28 veckor! TJOHO!!
    Det kommer bli en tur till tant eller farbror doktorn om jag känner ngt mer. Ska bara bestämma mig om jag ska ta mig till Lund eller Kristianstad. Lund känns bättre kunskapsmässigt, men Kristianstad är ju nära.

Härligt med 28 fulla veckor!!!!

IrisBlå: Klart att du får hänga här. Vi välkomnar alla :)
  • Dallis
    Grazila: Tro det eller ej, men jag har faktiskt tagit det väldigt lugnt, trots födelsedagsfirande :)
    De dagar jag har haft som ondast, är också de dagar jag har tagit det som lugnast...
    Jag är inte världens bästa på att ta det lugnt, men på senaste har jag överträffat mig själv. Kan ha att göra med att blodvärdet är lågt, så jag är trött konstant....
    Det har lugnat ner sig något, så jag avvaktar ett tag. Sjukhus är ju trots allt trista Flört

Ni kan ju passa på att ha sex, nu när cerclaget är väck. Min kompis gjorde så och hennes förlossning startade bara några timmar senare :)
  • Dallis

Jag måste få skriva av mig lite....

Har känt av svedan VÄLDIGT mycket de senaste dagarna, samt att jag har haft ont, ont, ont, runt cerclaget. Ringde först till Lund för att höra vad de tycker och de tyckte att jag skulle ringa till Kristianstad eftersom jag är kopplad dit.
    Sagt och gjort, jag ringde till Kstad.
    Får till svar att det är ingen fara, cerclaget gör ju att det inte kan hända något. Jag påtalar att jag har ont runt cerclaget, speciellt när Plutt sparkar där och då säger bm som jag pratade med att man kan ju inte gärna be ungen att inte sparka där. Nej, det fattar väl jag också! Blir så irriterad!!

När det sen gick upp för henne att jag har cerclaget pga TVÅ operationer tidigare, då blev det en annan ton. DÅ var det helt plötsligt inte så bara längre. Då är ju tappen redan påverkad och för kort.
    DÖH!
    Hon skulle iaf konsultera läkaren som arbetade och OM det var något som behövde kollas,då skulle hon ringa upp mig, annars skulle jag inte höra något....

Sitter här med gråten i halsen och ilskan sprutandes ur öronen.
    Att man inte kan bli tagen på allvar när man är orolig!

• Dallis
    Grolly skrev 2010-08-17 16:03:18 följande:
    Hej alla tappra flickor!
    Tänkte fråga er tjejer lite.

jag har/har haft livmoderhalscancer. Hela min livmodertapp samt allt utom ca 1 cm av livmoderhalsen är bortopererad. Vid oprationen sattes då ett cerklage in för att hålla ihop nedanför livmodern för att jag i framtiden skulle kunna bli gravid.
    Detta var 6 månader sedan och nu är jag gravid . Jippi. Trodde aldrig att jag skulle kunna få chans att få fler barn(har ett sedan innan jag blev sjuk) Är nu då bara i v 5 och vet att missfallsrisken för mig är ganska stor samt risk för för tidigt födda.

tänkte fråga er. Tas era cerklage bort innan förlossning eller snittas ni?
    Jag kommer om graviditeten håller i sig att snittas. Vet ni om cerklagen spänns åt när man blir gravid? Jag förmodar att jag kanske inte har samma typ som er!? eller finns det bara ett typ av cerklage?
    Har verkligen inte lagt vikt vid det här med cerklaget, har fokuserat på sjukdomen, men nu väcks såklart miljoner frågor.
    jag har aldrig kännt av mitt, men känner nu i och med grav haft lite konstig, lätt ömmande känsla där inne. Detta kan såklart vara massa olika orsaker efter som det inte ser ut som tidigare där inne.

Många av er verkar fått vila mycket. 9 månader är lång tid så jag tycker ni är såååå duktiga!
    Maria
    Välkommen hit och GRATTIS till graviditeten!

Det finns två sorters cerclage och jag antar att du har abdominellt (?). Vad jag vet om den sortens cerclage är att det blir förlossning med snitt eftersom det kommer sitta kvar öven efteråt. Däremot så vet jag inte om det spänns åt under graviditeten.
    De flesta av oss härinne (vågar nog säga i princip alla) har den andra varianten av cerclage. Den sorten vi har sätts EFTER att man har blivit gravid och sitter runt livmodertappen. Våra cerclage klipps runt v36 om inget händer innan. Detta för att vi inte ska "slitas sönder" när vi väl börjar öppna oss.
    Vila blir det massor av, men man vänjer sig tillslut :)

Skickar med en länk till en tjej som heter Jonna och har ett likadant cerclage som du.
    finnjonna.blogspot.com/
  • Dallis
    PennyJenny skrev 2010-08-17 16:29:49 följande:
    Dallis: Alltså jäkla CSK Skrikandes  Blir inte ett dugg förvånad av deras idiotiska resonemang!Hoppas verligen dom ringer upp dig snart och tar dig på allvar! Mitt cerklage har ju lossnat och det kändes och gjorde ont. Tänkom det är samma för dig?? Håller tummarna för dig!
    Det blev inget telefonsamtal.
    Jag vet inte vad jag ska göra. Det blir ett nytt samtal till Lund  imorgon för att böna och be om en tid för kontroll. Sitter och klockar sammandragningar för att se hur länge de håller i sig, för enligt CSK gör de bara något om de är minst en minut långa. Är de inte minst en minut, då håller man inte på att öppna sig heller...
    SUCK SUCK SUCK
Svar på tråden Cerclage?