• Dallis

Cerclage?

TikTok skrev 2010-09-20 09:49:36 följande:
    Är det nån härinne som har liite svårigheter med att kissa? Känns som man ibland inte kan "släppa till" haha. Nej va fan, vilken beskrivning haha. Känns märkligt iaf.
    Sen ibland att det sticker till i tappen. Jag opererades för en 10 dagar sen så det är ju rätt nytt fortf dock.
    SÅ känner jag väldigt ofta. I mitt fall beror det nog på att Plutt trycker på blåsan och på så vis lurar mig. Det hände enstaka gånger tidigt i graviditeten också.
    Efter min op (tror det var några veckor) stack det till väldigt ofta i tappen, speciellt när jag skulle kissa. Jag tog upp det med läkaren och fick rådet att lämna en urinodling om det inte gick över. Lämnade en odling och efter det så försvan det....
  • Dallis
    MagdaA skrev 2010-09-20 13:41:03 följande:
    Det blev en tur till sjukan idag. haft sammandragningar i natt, ömt över magen och bakåt ryggen. Blivit tillsagd att ringa så fort det är nått, och nu märktes det att läkaren skrivit in i min journal att jag ska få komma in när jag ringer. Nemas problemas. De va bara å komma. Fanns ingen läkartid men dom skulle meddela jourläkaren att jag skulle komma så fick han ta en kik och mäta cervix.

Hade tur. Jourläkaren idag var min ordinarie läkaren Skönt att inte behöva berätta hela långa historien varje gång, han kan mig ju utan och innan Bara å skutta upp i gynstolen så att säga Allt såg fint ut. Cervix lika lång som sist och helt sluten. Han sa att jag är väldigt lättundersökt. På vissa ligger cervix lite knepigt, men min ligger visst väldigt bra till och är lätt att mäta.

Sen en kik på bäbis Har tid för Rul på onsdag men det tänkte nog inte läkaren på så han tog en kik iaf. Kollade hjärtat ordentligt, navelsträngen, flödet, urinblåsan, mätta hit å dit å överallt. Allt såg fint ut. När han mätte urinblåsan försökte jag kika men lyckades inte se vad som gömmer sig där inne, han kollade inte där så länge. Ska fråga bm på onsdag om hon kan se. Sen fick jag även se en snabbis i 3D. De va läckert. Såg små söta händer som grejjade med navelsträngen framöver ansiktet. Snacka om att man får en annan bild.

Nästa cervixmätning på torsdag nästa vecka. Gick inte att få nån tid tidigare, han är så fullbokad.
    Vad skönt att allt såg bra ut! Det gillar vi Skrattande

Grazila: Vad kul att du tittade inom en sväng. Hur går det för dig?
  • Dallis
    Schäfer skrev 2010-09-21 12:53:55 följande:
    Jo, på torsdag! Ska på narkoskonsultation imorgon och inskrivning... *nervös*
    det kommer gå fint!
  • Dallis
    Magda: Det finns inga löjliga frågor!  :) Jag vet inte om det påverkar, men ring din bm och hör :)

Själv så är jag inlagd på BB, fast Plutt är kvar i magen.
    fick åka in till förlossningen igår, för jag hade regelbundna sammandragingar. Blev uppkopplad mot en CTG och det var KRAFTIGA sd. Mätaren var över 80 flera gånger. Fick en Bricanyl spruta och poff så var de borta. Doktorn gjorde även ett vul och tappen var 23mm och stängd. Han gjorde ett vanligt ul också och Plutt låg fint och det var gott om vatten.
    En snäll bm bekräftade könet på Plutt. VI hade pratat lite innan doktorn kom och vi sa att vi hade fått veta, men den bm kunde inte säga 100% säkert. Så nu vet vi till 100% vad det är för en filur i magen :)

Har fått tillbaka en del sd nu ikväll, så de avvaktar lite för att se om jag ska få en spruta till och isf blir det även kortison.
  • Dallis
    TikTok skrev 2010-09-26 20:58:37 följande:
    Dallis: Oj va jobbigt med SD men skönt att du kan få bricanylsprutor så dom lugnar sig lite. Vilken vecka är du i nu? Sitter cerklaget fortf som det ska? Har du haft ont i tappen el kännt ngt av det?
    Skönt att Plutt mår bra & har gott om vatten. Detta går bra ska du se. Kram om
    Jag är i v33+1 idag. Cerclaget sitter där det ska, men jag har kännt av det väldigt mycket sen igår. Lite mindre idag, men igår var det hemskt.
    Tack för kramen! Det värmer :)
  • Dallis

Hej alla!

Idag fick jag åka hem, men det var på håret. Läkaren kom in vid nio imorse och frågade om jag ville hem. Självklart sa jag! Hon ville dock ha en CTG-kurva först bara för att kolla. Tänkte att det var inga problem eftersom jag inte hade haft några sd sedan sön em. Jag fick dock vänta rätt länge innan jag blev uppkopplad för de behövde maskinen till en med trillingar i magen. Gick en liten sväng på avdelningen och passade på att gå utanför dörrarna, så att jag kunde ringa efter skjuts.
    Blev uppkopplad mot maskinen vid tio tiden och tjoff, så fick jag massa sd! Täta och kraftiga. SUCK
    Bm skulle ringa till läkaren för konsultation och vid halv två hade jag fortfarande inte hört ngt. Frågade en annan bm, men hon visste inte eftersom det inte var hon som hade hand om mig. Ytterligare väntan...
    Hörde personalskiftet vid halv tre, fortfarande inga besked.
    Kvart över tre tröttnade jag och larmade igen. In kommer en supertrevlig usk som hade fått rapport på att jag inte skulle hem. Nehepp, inte det. Frågade om jag inte kunde få åka hem ändå eftersom jag inte hade haft några sd efter att CTG:n blivit bortkopplad.
    Hon hämtade bm som hade tagit över och hon kollade med läkaren.
    Tjoff, så fick jag åka hem. läkaren tyckte att jag verkade vara en klok tjej och hon litade på att jag skulle vila hemma och komma in direkt om jag kände något mer :)
    Skönt att vara hemma. Jag kan ju lika gärna slöa på vår sköna soffa som att slöa i deras osköna sängar.
    Dessutom är det koll i Lund imorn, så jag känner mig trygg :)

Oj, vad långt det blev.

• Dallis
    MagdaA skrev 2010-09-27 22:27:55 följande:
    Dallis: skönt att du fick åka hem! Å lyssna nu på vad läkaren sa, var en klok tjej och VILA! Hoppas kollen i morgon går bra!
    Jag ska göra mitt bästa!
    Mannen är hemma imorn, så han kommer hålla koll på mig. Han har hotat med att kedja fast mig i soffan om jag inte tar det lugnt :)
  • Dallis
    MagdaA skrev 2010-09-28 08:38:29 följande:
    Schäfer: Hostan är mycke bättre tack! Rädd att det ska ha påverkat tappen men vi får väl se på torsdag då jag ska på nästa koll. I övrigt är det lugnt, utom i magen då där det är full rulle Jag vet hur det är, första tiden är värst! Nu är jag ju inte sängliggandes, men ska ta det lugnt, å första 2-3 veckorna var det svårt. Man glömmer bort sig hela tiden. Van att kunna göra vad man vill när man vill. Skönt att det inte blöder mer, alltid jobbigt även om man vet att det är "normalt" efter op.

Just nu är nästan det värsta att inte få va riktigt intim med min man. Jag drömmer om sex flera nätter i veckan! Men, de går väl över...hoppas jag.
    I början gjorde jag inget annat än drömde om sex. Det var riktigt jobbigt! Tack och lov, så har det gett med sig nu när vi närmar oss slutet. Jag känner mig extremt osexig och det gör nog sitt till. Värre är det för gubben, men vi ser mållinjen borta i horisonten nu :)
  • Dallis

undersökningen i Lund gick bra.
    Själva gynundersökningen var smärtsam, men hon var snabb, så det var skönt. Hon gjorde även ett vul och det var inte så lätt. Tappen var vinklad och Plutt ligger och trycker med huvudet, men tillslut lyckades hon få en bild så att hon kunde mäta. Tappen var 24mm och stängd hela vägen upp till cerclaget.
    Fick tid till att klippa cerclaget; 18 oktober är det dags. Hon varnade mig dock för att det kommer göra ont som tusan. Eftersom en vanlig gynundersökning  gör svinigt ont, så blir det inte bättre när läkaren ska leta upp snöret och klippa av det. Det känns väldigt lockande att trycka i mig något lugnande, men det går ju såklart inte.

Hur har ni andra kännt det när cerclaget har tagits bort?

• Dallis
    PennyJenny skrev 2010-09-30 11:23:46 följande:
    Hej tjejer

Tittar till min gamla favvotråd och hör hur det är med er som ff hänger kvar sedan jag var här? Gud, det känns som eeeeevigheter sen men det är bara 5 veckor. Lilleman väger numera 2140 gram och är 44 cm lång och vi är hemma med hemsjukvård sedan en dryg vecka :) Underbart efter nästan 4 mnd på sjukhus!!!

kram på er alla
    Heeeej PennyJenny!
    Är det inte mer än 5 veckor? Oj, vad tiden går långsamt. Jag tycker det känns som evigheter sen.
    Vad skönt att ni har fått komma hem!
    Stor kram till Er!!! Solig
Svar på tråden Cerclage?