• Dallis

Cerclage?

Hejsan alla!

Kikar in efter ett lååångt uppehåll.
    Har skummat igenom lite, men långt ifrån allt.
    Födde en son i november 2010 efter en tuff graviditet med cerklage. Det var jag som startade tråden i mars 2010. Står inte som trådstartare eftersom jag fick öppna upp mitt konto igen :)
    Nu försöker vi tillverka bebis nummer två och det kommer bli cerklage igen.

Skulle vara kul att veta lite om er alla

KRAMAR DALLIS

• Dallis
    Violatricolor: Modig vet jag inte om jag känner mig, men det är en utmaning. Har en förhoppning om att kunna vara lite mer aktiv vid nästa graviditet.
    Vi förlorade också en son 2009 i v21. Fick en liten blödning och ringde till förlossningen som bad mig komma in. Var öppen 3 cm och blev inlagd. Födde honom tidigt på morgonen efter.
    I mitt fall misstänkte de cervixinsuffiens ganska direkt. Hade "alla" symtom på det, samt att jag har blivit opererad för cellförändringar 2 gånger.
    Det var dock ingen självklarhet att jag skulle få ett cerklage, utan jag fick bråka till mig ett. Läkaren på mitt hemsjukhus tyckte inte att det gjorde till eller från, men hon vallde ändå att remittera mig till Lund, där de sätter cerklagen.
    Jag hade ställt in mig på att behöva argumentera även med den läkaren, men hon gjorde inte ens en egen undersökning utan sa direkt att självklart ska jag få ett cerklage.
    I vecka 33 ville han ut, men de lyckades stoppa förlossningen och han höll sig till 38+2. Från första värken tog det 3 timmar tills han var ute.

Oj, känner att nu blev det mycket Glad
    Var det en självklarhet att du skulle få cerklage?
  • Dallis

Idag kom så det glädjande beskedet, två streck på stickan! Nu drar cirkusen igång. Bubblar av glädje just nu, men vet att den kommer sakteligen övergå i oro. Om allt går som det ska, så kommer det en liten i mars :)

• Dallis

Grattis till bebisen Amere!

Läser med jämna mellanrum, men känner inte att jag har så mycket att bidra med än :)
    Ska på inskrivning om exakt 10 dagar *wiiii*
    Fick en tidig inskrivning så jag ska hinna få en remiss till spec. Hoppas verkligen att jag får en bättre (läs villigare) läkare den här gången, så jag inte behöver vänta på cerklaget in i det sista igen.
    Mår för övrigt ganska bra. Har haft ett ihärdigt illamående i helgen, som verkar ge med sig lite nu. Hoppas det håller sig borta :)

v 7+1 idag

• Dallis
    Anemonee: Vi är många som är kvar i tråden :) Bra kämpat, med läsningen!
    Är själv i v 7+3 idag. Tredje graviditeten, andra barnet. Hade cerklage i förra graviditeten som gjorde att vi fick en välskapt pojke i v38+2.
    Förväntar mig att få det den här gången också
  • Dallis
    Ester: Grattis till flickorna!

Är nu inskriven hos barnmorskan och har fått tid till specen 4/9.
    Fick tid hos en av de gamla läkarna, så jag hoppas på ett betydligt bättre bemötande den här gången.
    Är dessutom samma läkare som opererade mig för cellförändringarna båda gångerna
  • Dallis
    Anemonee skrev 2012-08-30 16:12:37 följande:
    Är det nån som fortfarande följer denna tråd som fått infektion efter sitt cerclage? Jag har som sagt fått en liten infektion som jag ätit pencilin för men som ej försvunnit så nu äter jag andra kuren.. Innan det åt jag en kur i samband med insättandet av cerclaget oxå.. Är livrädd att denna kur inte heller ska få bort bakterierna och att det händer nått pga dem,, så jobbigt när ändå cerclaget håller sig stabilt..
    Jag fick en infektion i förra graviditeten. Fick en dunderkur med penicillin (kommer dock inte ihåg vad den heter, men det står nog nånstans här i tråden) kommer ihåg att jag åt 900mg om dagen iaf. Var orolig, men oron för att förlossningen skulle starta var större :)
  • Dallis
    Ester03 skrev 2012-09-03 13:51:44 följande:
    Dags for en liten: De tog bort mitt cerklage vid v. 37+0 (komplicerat ingrepp, tre läkare höll på i två timmar innan de lyckades få bort det). Jag rekommenderar att man tar med egna värktabletter eftersom man inte får någon smärtlindring. 

Sedan dröjde det till V. 38+4 innan vattnet gick trots att jag var ute och rörde på mig så mycket jag orkade. Tre dagar senare hade jag fått tid för igångsättning, men det slapp jag alltså. Efter vattenavgången hade jag ett långsamt öppningsskede, från 3 till 8 cm på 18 timmar trots ökande mängder av värkstimulerande dropp. Till slut blev det akut kejsarsnitt och våra tjejer föddes i v. 38+5 med 51 cm och 2,8 kg samt 47 cm och 2,4 kg.

Jag bad om smärtlindring vid mitt borttagande och fick lustgas. Fick göra det nere på förlossningen dock, men det spelar ingen roll :)

Jag hade väldiga smärtor vid en vanlig undersökning, så jag tror att det var därför jag fick lustgasen.

Vi hade med oss vår väska just in case :)
  • Dallis

Fick en fantastisk läkare hos specen idag! Han frågade om jag skulle känna mig tryggare med ett cerklage och eftersom jag svarade ja, så kommer jag få det :)

Han gjorde mig dock lite nervös vid ultraljudet. När han hade mätt bebisen säger han plötsligt; Jag ska bara kolla igen så vi inte missar någon... Han hittade bara en bebis dock. Blev framflyttad två dagar, så idag är det v 10+3

Han kunde inte ge besked på om det blir operation i Kristianstad eller Lund. Får se när kallelsen kommer

LYCKA
  • Dallis
    Anemonee skrev 2012-09-04 19:11:17 följande:
    Vad skönt för dig! Alltid trevligt när man träffar bra och förstående läkare :)

Verkligen! Hoppas det bra bemötandet håller i sig genom hela graviditeten..

Pratade med chefen idag och förvarnade henne om sjukskrivning. Hon blev inte alls glad. Nästan så hon blev lite sur. Hon ville helst ha ett datum på när det sker, men hon får snällt vänta tills remissen kommer :)

Går fortfarande runt i ett lyckorus från ultraljudet och tittar på bilden jag fick flera gånger om dagen :D
Svar på tråden Cerclage?