• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Krake

1. Vilken typ/märke ska jag använda om jag vill att barnet ska ha ett naturmaterial närmast huden (jag räknar inte fleece till naturmaterial)

Det finns många, t ex vikblöjor är ju alltid i naturmaterial, samt de flesta formsydda. För att nämna någon enskild så Imse Vimses all-in-one, den har två flärpar där man kan välja på bomull och fleece närmast huden.

2. Funkar det verkligen bra för även nyfödda?

Ja. Vår son hade bara tyg från dag ett. Första engångs testade vi när han var 2-3 månader. Vi hade inga problem med barnbecket, det gick bort i tvätten. Det är t o m bra att börja från början. De vi känner som tänkt börja senare, har aldrig gjort det sen när det kom till kritan.

3. Hur mycket av allt behöver jag?

Man säger ofta 25 stycken för att tvätta var tredje dag. Men köp inte 25 st av samma sort. Ta några olika och se vilka du trivs med.

4. Måste jag lägga dem i en tät bytta tills tvätten blir av?

Det är nog bra. Vi har en vanlig sån där pedalhink med lock, egentligen för sopor.

5. Hur mycket är det värt att betala på andrahandsmarknaden för såna här grejor?

Åh, det varierar väldigt. Många betalar höga priser tycker jag. Kolla nypriserna innan du köper begagnat så du har lite att jämföra med. Här i Tyskland kostar en begagnad blöja - formsydd eller AIO - oftast runt 5-10 euro.

6. Finns det extra grejor att använda på natten?

Ja, extra inlägg, ofta kallat "booster". Olika sorter beroende på vilken sorts blöja du använder.

7. Byter man mer sällan på natten eller kissar de mer då?

Haha, vet inte om de kissar mer eller mindre... Folk som har engångs brukar oftast inte byta på natten såvitt det inte bajsas. Så länge barnet ännu vaknar för mat är det ju ok att byta i samband med det ifall det behövs (även om det är skönt att slippa förstås), men senare vill man ju att blöjan ska hålla hela natten så att barnet inte störs av en blöt blöja eller t o m säng! Det verkar funka med tygisar på natten för de flesta, dock inte för oss tyvärr. Den första tiden kan man ju dock gott ha det i varje fall, iom att barnet ändå inte sover hela nätter då i de allra flesta fall.

Moster, inte monster.
  • Tygtiiger
    Jania skrev 2011-06-07 21:52:52 följande:
    (JA, det är mitt första barn och jag har inte köpt nån bruksanvisning/användarhandbok för pyttis alá Homo Sapiens)
    Å andra sidan så brukar aldrig bebisarna ha läst de där bruksanvisningarna heller...
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Titinea
    Jania skrev 2011-06-07 22:02:36 följande:
    Oj, redan en fråga till som dykt upp... Vad är EC för nå't?

Så där ja, nu kan jag sova gott å titta imorrn om nå'n skrivit nå't  
    EC är Elimination communication. Det betyder att du som förälder ser när barnet behlver kissa/bajsa och tar bebisen till en potta och låter den bajsa/kissa.

Vi körde mest med att A bajsade på potta och jag kan säga att det underlättar verkligen rengörningen.  Både på bebis och i blöjan. Så även om jag använt engångsbljor så hade jag kört med bajs på potta. A börjad emed det när hon var 2 månader, då var hon stadig att hålla i över pottan.

Något jag  verkligen rekommenderar.. 
    Kika gärna in i min Syblogg i mitt krypin
  • miljarden

En fråga om Bumgenius:

Bumgenius Organic, finns den endast som one size? Gillar inte one size med alla jäkla knappar, men bumgenius verkar bra bortsett från att jag vill ha naturligt material i blöjorna.

• Ronjas mamma
    miljarden skrev 2011-06-08 11:02:08 följande:
    En fråga om Bumgenius:

Bumgenius Organic, finns den endast som one size? Gillar inte one size med alla jäkla knappar, men bumgenius verkar bra bortsett från att jag vill ha naturligt material i blöjorna.
    Den finns bara som one size men om du har tur kan du hitta någon som har gammal modell den har kardborre i midjan och bara knappar till att inställa storleken..
  • Nillan77
    gedansk skrev 2011-06-01 09:18:22 följande:
    Hej

Bostar du blöjorna på natten? ska själv köpa in ett gäng BG ( en vännina ska till USA så hon ska köpa till mig). Jag har även kollat på inlägg men det verkar finns endast hampa. BG flips är det pocketvarianten? Mina barn är i samma ålder som din son och dagis har varit positiv till tygblöjer så länge de har att byta med. De byter två gånger per dag men kunnde byta en extra gång om det behövdes. Så nu tänkte jag testa ut det smidigaste och bästa alternativet för dem och mig.
    Ursäkta att svaret dröjt... På natten använder jag nu två ordinarieinlägg (alltså onesizeinlägget som är knappar på). Till för bara ett par veckor sedan använde jag ett onesizeinlägg och ett newborninlägg tillsammans.

BG-flips är inte pocket. Det är en blöjbyxa och ett löst inlägg. När man byter blöjan byter man inlägget men använder blöjbyxan flera gånger.
  • Jania

Tack för de svar jag fått. Misstänker dock att detta med tygblöjor kan vara en djungel. Men det är inte såååå lång tid till beräknad förlossning, så det är nog bäst att jag får ändan ur vagnen och skickar efter/köper på blocket mycket snart. Svårt å hinna allt när även trädgården kräver sitt. Men men. Tack igen

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • karolina106

Vad har ni för ilägg i era pocketblöjor?

Är helt ny på detta och testade med såna där i flanell från minimundus. Men jag tror de kallas boosters.

De vek sig hur som helst och hamnade i mitten så kisset läckte ut. Med 2 IKEA tvättlappar på så håller det tätt, men det är himla bökigt att få i 3 olika saker i blöjan.

Någon som kan tipsa?

• llotta

I våra fuzzis är det microfiberinlägg, alltså som en ihopvikt och sydd sån dammtrasa.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24