• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • MammaEmilie

Tvätta först som vanligt med tvättmedel i 60grader och ättika i sköljen tvätta där efter i 90grader utan tvättmedel men med ättika i sköljen. Har funkat för oss när blöjorna börjat lukta. Underdosera Tvättmedlet förmycket tvättmedel gör att blöjorna luktar.

• johlinn
    annikamamman skrev 2011-05-18 12:51:31 följande:
    Jag tycker att mina microflecceinlägg börjat lukta så illa. Provat med lite ättika i sköjvattnet men det hjälper inte. Tips någon?
    Bikarbonat!!! En påse till mycket luktande blöjor, någon sked till mindre luktande, hälls i tvättmedelsfacket.
  • karolina106

Är helt ny på tygblöjor och det är endel jag inte fattar.

RISPAPPER ?? Är inte det sjukt obekvämt att ha i blöjan? Smulas sönder och klistrar mot rumpan?

Pocketblöjor - vart stoppar man ilägget egentligen? Är det som ligger direkt mot rumpan?

• karolina106
    karolina106 skrev 2011-05-24 21:05:41 följande:

RISPAPPER ?? Är inte det sjukt obekvämt att ha i blöjan? Smulas sönder och klistrar mot rumpan?

Pocketblöjor - vart stoppar man ilägget egentligen? Är det som ligger direkt mot rumpan?
    Och fuskmocka som fuktspärr... menar man då att det släpper igenom kisset till ilägget, och sen håller det där?

Ursäkta om det är urdumma frågor, är som sagt helt ny till detta.
  • Krake
    karolina106 skrev 2011-05-24 21:05:41 följande:

Nej, det smular inte! Det är typ som vlieseline, du vet sånt där man kan stryka på på tyg för att få det stelare. Som ett mjukt, tunt papper.

Jag tycker det är väldigt överreklamerat. Ok, någon gång skulle det vara praktiskt när man har en stor hög kletigt bajs som inte vill lossna. Men det händer mig kanske en gång varannan månad. Att då stoppa rispapper i varenda blöja i väntan på det tillfället känns lite ovärt...

Amningsbajs följer med i tvätten och senare bajs går lätt att bara välta ner i toan utan rispapper 90% av tillfällena. 
    Moster, inte monster.
  • Krake
    Tygtiiger skrev 2011-05-13 17:32:14 följande:
    Vi lade blöjorna i en hink med lock. När vår son var så liten som din så sköljde vi ur kissblöjorna - för kiss luktar efter ett par dagar - och bajsblöjorna sköljde vi av nödtorftigt med duschen. Amningsbajs är ju så löst. Sedan slängde vi dem bara i hinken och när det var tvättdags hystade vi in dem i maskinen på 60 grader, extra sköljning och mindre tvättmedel. Sköljde ur hinken. Ta-daa. Tvättade blöjor var tredje dag. (Använde vikisar och lite frottéblöjor där i början).
    Svarar på samma fråga:

Vi gör ingenting med blöjorna innan tvätt. Om det är en bajshög i välter vi ner den i toan. I övrigt åker blöjan ner direkt i en pedalhink med lock. Amningsbajs hängde med i hinken det med. Vi har inga problem med lukt. 
    Moster, inte monster.
  • karolina106
    Krake skrev 2011-05-24 21:14:55 följande:
    Nej, det smular inte! Det är typ som vlieseline, du vet sånt där man kan stryka på på tyg för att få det stelare. Som ett mjukt, tunt papper.

Jag tycker det är väldigt överreklamerat. Ok, någon gång skulle det vara praktiskt när man har en stor hög kletigt bajs som inte vill lossna. Men det händer mig kanske en gång varannan månad. Att då stoppa rispapper i varenda blöja i väntan på det tillfället känns lite ovärt...

Amningsbajs följer med i tvätten och senare bajs går lätt att bara välta ner i toan utan rispapper 90% av tillfällena. 
    Ahaa, Tack!!
  • Ronjas mamma

Vi har barn som "alltid" bajsar om morgonen, efter första blöjbytet så då brukar vi använda rispapper Men annars fungerar det också lite som en fuktspärr. Fast våra barn "pratar" tydligt språk de stoppar ner handen och drar upp papperet om de får det i på andra tidspunkter så där är svaret på hvad mina barn tycker om det

• Krake
    miljarden skrev 2011-05-25 10:23:15 följande:
    Vad tycker ni: Bästa aio-blöjan?
    Imse Vimse. Bara bra. T o m lättare att sätta på än engångs, suger kanon, torkar jättesnabbt.
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24