• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Mammato2

Jag tänkte ha formsydda blöjor i frotte och flanell i storlek s och newbornmen dem jag tittar på här i sverige är ganska dyra vad heter formsyddblöja på engelska?? Vet ni någon bra sida som säljer???

• Tygtiiger
    Mammato2 skrev 2011-07-08 18:39:57 följande:
    Jag tänkte ha formsydda blöjor i frotte och flanell i storlek s och newbornmen dem jag tittar på här i sverige är ganska dyra vad heter formsyddblöja på engelska?? Vet ni någon bra sida som säljer???

Fitted diaper/fitted nappy eller shaped nappy, eller two-part-nappy-systems... du får titta runt och läsa om de behöver ytterbyxa eller inte.

www.kittykins.co.uk
    www.babykind.co.uk

Krupke, we've got problems of our own!
  • betula

Behöver lite hjälp av er  m lite mer erfarenhet av att handla begagnat. "Fick" en påse m lite grejr, bla tygblöjor av en bekant och nu har hon bett mig sätta in en peng för det. Jag har inget emot att betala alltså, men vill betala en vettig summa och då hon bara säger att jag skall sätta in vad jag tycker det är värt känns det svårt... I påsen fanns
    6 vikisar
    2 formsydda
    2 yllebyxor (ett par som man drar på och ett som man "knäpper". De man knäpper behöver man byta resår på. Gissar att båda behöver kuras?)

Allt är mycket välanvänt!

• Tygtiiger
    betula skrev 2011-07-08 21:24:37 följande:
    Behöver lite hjälp av er  m lite mer erfarenhet av att handla begagnat. "Fick" en påse m lite grejr, bla tygblöjor av en bekant och nu har hon bett mig sätta in en peng för det. Jag har inget emot att betala alltså, men vill betala en vettig summa och då hon bara säger att jag skall sätta in vad jag tycker det är värt känns det svårt... I påsen fanns
    6 vikisar
    2 formsydda
    2 yllebyxor (ett par som man drar på och ett som man "knäpper". De man knäpper behöver man byta resår på. Gissar att båda behöver kuras?)

Allt är mycket välanvänt!
    Jag hade inte betalat mer än en femtiolapp om jag sett det där på blocket, iallafall. Väntar med spänning på övrigas synpunkter!
  • Jania

Hej på er alla....
    Nu har jag fått hem ett paket med begagnade tygisar. Det är vikblöjor och lite flanellinlägg (som jag inte vet vad man har dem till...).

Men jag saknar en ganska viktig sak; BLÖJHINK. Var hittar man en sån egentligen. Fick nå't tips på ett märke men inte hittat nå't. Hur stor ska den vara? Tips någon?

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • MammaEmilie

På mindumus finns det en på 18l köpte en i veckan men har inte fått hem den än.
    Hittills har vi haft 2st 10l hinkar med lock från Clas Olson det funkar det med men efter som att vi väntar smått nu igen så blir det så mycket hinkar. Är den här bra köper jag en till tills lillen kommer.

• Loreena

Ett annat tips är att sy/köp tygpåsar och ha blöjorna i. Jag tycker det är toppen! Vänder ut och in på påsarna och slänger med dem med blöjorna i tvätten. Då behöver jag aldrig ta i blöjorna och har heller ingen hink som drar åt sig lukt efter ett tag. Nu på sommaren tycker jag att blöjorna luktar lite mer än innan, kanske beror på att sonen kissar mer, så nu förvarar jag tygpåsarna på balkongen. Bajsar gör han mer eller mindre uteslutande på pottan efter sömn och efter mat.

• Jania

Braiga tips

Kom också på att jag skulle vilja veta hur (vad jag använder) för att bleka bort fläckar på både flanell, froté och rutvävda grejor...
    Om nå'n råkar veta nå't bra sätt

Tack o god natt

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Tygtiiger
    Jania skrev 2011-07-09 21:50:24 följande:
    Braiga tips

Kom också på att jag skulle vilja veta hur (vad jag använder) för att bleka bort fläckar på både flanell, froté och rutvävda grejor...
    Om nå'n råkar veta nå't bra sätt

Tack o god natt
    Sol!

Bajsfläckar är infärgade med gallämnen som bryts ner av solljus. Så: på med galltvål eller citrontvål, kör en vanlig tvätt och lägg blöjorna i solen att torka. Ta-daa! Ibland behövs en tvätt till, så om du vill kan du först lägga dem i solen och sedan köra som ovan.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24