• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Krake

Alla som gillar rispapper och har vägarna förbi Berlin kan meddela mig så får ni en STOOOR hög. Just det kände sig många manade att köpa åt oss som present, nämligen...

Moster, inte monster.
  • miljarden
    Krake skrev 2011-05-25 10:32:25 följande:
    Alla som gillar rispapper och har vägarna förbi Berlin kan meddela mig så får ni en STOOOR hög. Just det kände sig många manade att köpa åt oss som present, nämligen...
    Hehe, vi har också fått massor. Har dock aldrig funnit något bra användningsområde för det.
  • miljarden
    Krake skrev 2011-05-25 10:30:26 följande:
    Imse Vimse. Bara bra. T o m lättare att sätta på än engångs, suger kanon, torkar jättesnabbt.
    Det är den aion vi har. Vi är jättenöjda. Den läcker inte, torkar snabbt och är lätt att få på och är relativt billig.
    Men: Enda nackdelen är att den är något klumpig? Men då har vi inte testat någon annan aio och det klumpigheten kanske är en konsekvens av att den är så säker? Eller finns det någon annan, lika enkel och säker men nättare?
  • Krake
    miljarden skrev 2011-05-25 12:08:23 följande:
    Hehe, vi har också fått massor. Har dock aldrig funnit något bra användningsområde för det.
    Min svägerska doppar dem i vatten och har som "våtservett". Men de är ju rätt fina, man kanske kan göra något kreativt med dem, typ origami, klippa såna där snöflingor till fönstren, en lampskärm...?
    Moster, inte monster.
  • miljarden
    Krake skrev 2011-05-25 12:11:54 följande:
    Min svägerska doppar dem i vatten och har som "våtservett". Men de är ju rätt fina, man kanske kan göra något kreativt med dem, typ origami, klippa såna där snöflingor till fönstren, en lampskärm...?
    Hm, våtservett ska jag prova! Men jag misstänker att de är lite hårda?

Kalkeringspapper? (Jag brukade använda massor av bakplåtspapper när jag var liten för att rita av och studera bilder jag gillade i tidningar och böcker)

Färga och ha som brevpapper? (Skriver så få brev bara)

Undra vad som händer om man målar med akvarell på dem!
  • knytis
    Krake skrev 2011-05-25 12:11:54 följande:
    borde vara idealiska till papeier maché Glad
  • knytis
    miljarden skrev 2011-05-25 12:10:38 följande:
    Det är den aion vi har. Vi är jättenöjda. Den läcker inte, torkar snabbt och är lätt att få på och är relativt billig.
    Men: Enda nackdelen är att den är något klumpig? Men då har vi inte testat någon annan aio och det klumpigheten kanske är en konsekvens av att den är så säker? Eller finns det någon annan, lika enkel och säker men nättare?
    Kushies aio, helt oslagbara, nättare än imsevimse och en passform som funkar längre per storlek. De är suuuupersvåra att få tag i begagnade i sverige, säljs nya av onetex,  men om man letar på amerikanska sidor så finns de till lägre pris, tom så det lönar sig med frakt :)
    de finns i tre utföranden, classics (inte fullt så läckagesäkra) ultra (helt outstanding) och ultra lite (aldrig testat, men skall vara ännu smidigare) Alla med 100% bomullsflanell mot kroppen.
    Dyker upp då och då på blocket el tradera och då hugger jag som en cobra Tungan ute
  • miljarden
    knytis skrev 2011-05-26 09:41:26 följande:
    Kushies aio, helt oslagbara, nättare än imsevimse och en passform som funkar längre per storlek. De är suuuupersvåra att få tag i begagnade i sverige, säljs nya av onetex,  men om man letar på amerikanska sidor så finns de till lägre pris, tom så det lönar sig med frakt :)
    de finns i tre utföranden, classics (inte fullt så läckagesäkra) ultra (helt outstanding) och ultra lite (aldrig testat, men skall vara ännu smidigare) Alla med 100% bomullsflanell mot kroppen.
    Dyker upp då och då på blocket el tradera och då hugger jag som en cobra Tungan ute
    Såg dem på onetex, men kunde inte med att de var så fula... Finns de i helvitt eller så?
    Har du någon särskild amerikansk nätblöjshop att rekommendera?
  • knytis
    miljarden skrev 2011-05-26 10:10:49 följande:
    Såg dem på onetex, men kunde inte med att de var så fula... Finns de i helvitt eller så?
    Har du någon särskild amerikansk nätblöjshop att rekommendera?
    Jag vet, de nya mönstren är gräsliga kommer man över äldre är de mycket finare, finns en del äldre mönster på e-bay. Babybungalow har fempack toddlerstrl. för 49.90 $ ($ ligger väl runt 6 kr nu?) frakt för tre paket till sverige 75 $. Jag mitt arma nöt sålde alla mina kushies till totalt vrakpris efter mina första två barn, sedan fick vi en sladdis Tungan ute
  • karolina106

Finns det några fördelar med pocketblöjor jämfört med aios?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24