• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Krake
    karolina106 skrev 2011-05-28 17:09:21 följande:
    Finns det några fördelar med pocketblöjor jämfört med aios?
    Ja, manga AIOs torkar rätt langsamt. Pockets tar man ju isär sa da torkar de fortare.

Men manga AIOs har smarta lösningar som gör att de torkar fortare, t ex Imses som liksom vecklas ut.
    Moster, inte monster.
  • Lillianns

Hej på er tygblöjevana,
    så glad att jag hittade hit. Blir mamma i juni...förhoppningsvis...räknat till den 29juni :) så man vet ju inte. Jag vill gärna köra tygblöjor...mannen är mer tveksam. Ska vi köra allt-i-ett då? Är det lättast...eller pocket?  Men då måste man dela isär dessa och lägga ihop när de tvättats? Bambu verkar ju vara ett mjukt och fint material och skonsamt för miljön och rumpan.

Har hittat en jättefin nätbutik där de säljer tygblöjor och lite ekologiska andra saker som jag gillar  www.littlebloom.se har någon handlat där? Hur funkar ImseVimses allt-i-ett blöjor, de är ju inte med bambu. Gillar liksom inte fleece det känns så syntetiskt men det verkar vara två flikar i vimseblöjoran. De säljer imse med knappar där också och Muksut som har bambu.

Behöver man köpa speciella nyföddblöjor eller de som är S funkar?

Vi tänkte ECa också...hur många blöjor behöver man då? Kör man tygblöja på natten? Kissar de mycket på natten? Funkar tygblöja då eller man får ha en pappersblöja? Är väldigt emot papper då jag själv får rejäla problem av det vid mens så jag kör helt i tyg.

Många frågor...från en ekonörd...behöver alla tips...

• Ronjas mamma
    Krake skrev 2011-05-25 12:11:54 följande:
    Min svägerska doppar dem i vatten och har som "våtservett". Men de är ju rätt fina, man kanske kan göra något kreativt med dem, typ origami, klippa såna där snöflingor till fönstren, en lampskärm...?
    Vi har använt det till att dräna yoghurt igenom fungerar super
  • Krake
    Lillanns, Imses AIOs är kanon, och som du misstänkte kan man välja om man vill ha fleece eller bomull närmast rumpan. Bara lägg bomullsfliken överst!

Mitt tips är att ni köper flera olika sorter, ett par stycken av varje, och ser vilka ni trivs med. För vår del tyckte jag det var helt idealt med vikblöjor med blöjbyxor till ca 6 månaders ålder. Under den tiden växer bebisen väldigt fort, men vikblöjor är ju "one size fits all", och så har man bara ett par blöjbyxor i varje storlek, 2-3 st räcker. Det blir mer ekonomiskt än att köpa AIO i tre olika storlekar. (Det finns även one-size AIOs, men de jag provat har inte funkat från nyfödd till koltbarn. De har längre användningstid, men inte obegränsad som vikisar)

Sen när bebisen blir äldre och mer rörlig blir det viktigare med smidiga snabba blöjbyten. Dessutom växer de inte lika fort längre. Därför skulle jag då satsa på AIOs till det lite större barnet. 

När du är klar med vikisarna kan du använda dem som skurtrasor. Som kräkslappar och solskydd är de också suveräna. Jag hade dessutom limpvikta tygblöjor som binda första dagarna efter förlossningen

Ronjas mamma smart tänkt. Kaffefilter lär de ju funka som också, men vi har ingen Melitta.
    Moster, inte monster.
  • caromell

Ni som använder BG Flip, jag har köpt en sån blöja och börjat testa lite smått. Min bebis är bara tre månader och flipen funkar ju som förväntat inte till amningsbajset, men eftersom hon bajsar en gång per dygn så kan jag använda den till kissblöjorna däremellan. Har tyckt att de är väldigt smidiga och tror att de skulle kunna funka bra när hon blir äldre, till dagis och barnvakter. Men det jag undrar är om det inte blir något problem att det inte finns något "poo fence" dvs någon extra kant vid resåren runt benen som kan fånga upp bajs? Känns som att de lätt kan läcka? Men det kanske inte är något problem när bajset får en annan konsistens?
    Häromdagen hände det också att  "flärpen" bak som ska hålla fast inlägget blev blött. Ska ytterblöjan verkligen kunna bli det? Kan jag ha gjort något fel?   

• johlinn
    Lillianns skrev 2011-05-28 21:51:13 följande:
    Hej på er tygblöjevana,
    så glad att jag hittade hit. Blir mamma i juni...förhoppningsvis...räknat till den 29juni :) så man vet ju inte. Jag vill gärna köra tygblöjor...mannen är mer tveksam. Ska vi köra allt-i-ett då? Är det lättast...eller pocket? Men då måste man dela isär dessa och lägga ihop när de tvättats? Bambu verkar ju vara ett mjukt och fint material och skonsamt för miljön och rumpan.

Har hittat en jättefin nätbutik där de säljer tygblöjor och lite ekologiska andra saker som jag gillar www.littlebloom.se har någon handlat där? Hur funkar ImseVimses allt-i-ett blöjor, de är ju inte med bambu. Gillar liksom inte fleece det känns så syntetiskt men det verkar vara två flikar i vimseblöjoran. De säljer imse med knappar där också och Muksut som har bambu.

Behöver man köpa speciella nyföddblöjor eller de som är S funkar?

Vi tänkte ECa också...hur många blöjor behöver man då? Kör man tygblöja på natten? Kissar de mycket på natten? Funkar tygblöja då eller man får ha en pappersblöja? Är väldigt emot papper då jag själv får rejäla problem av det vid mens så jag kör helt i tyg.

Många frågor...från en ekonörd...behöver alla tips...

aio eller pockets, båda är lika enkla att använda!

Min sambo är inte tillnärmelsevis lika intresserad av detta som jag, men han går med på det för min skull och för att han har köpt något av mina argument, oklart vilket Jag frågade inte så noga när han gick med på det. Vi kör bumgenious pockets och är nöjda med dem. De är med kardborre vilket gör dem väldigt enkla att använda.

Tygblöjor fungerar toppen på natten, IV aio fungerar ofta ensam på natten, en pocketblöja stoppar du bara i ett eller ett par extra inlägg i. Det blir bylsigt, men på natten ska man ju ändå inte röra sig så mycket.

• Nillan77
    caromell skrev 2011-05-29 09:54:12 följande:
    Ni som använder BG Flip, jag har köpt en sån blöja och börjat testa lite smått. Min bebis är bara tre månader och flipen funkar ju som förväntat inte till amningsbajset, men eftersom hon bajsar en gång per dygn så kan jag använda den till kissblöjorna däremellan. Har tyckt att de är väldigt smidiga och tror att de skulle kunna funka bra när hon blir äldre, till dagis och barnvakter. Men det jag undrar är om det inte blir något problem att det inte finns något "poo fence" dvs någon extra kant vid resåren runt benen som kan fånga upp bajs? Känns som att de lätt kan läcka? Men det kanske inte är något problem när bajset får en annan konsistens?
    Häromdagen hände det också att  "flärpen" bak som ska hålla fast inlägget blev blött. Ska ytterblöjan verkligen kunna bli det? Kan jag ha gjort något fel?   
    Vi använder BG-flips på dagarna och BG pockets på nätterna. Fungerar jättebra! Ingen av dem läcker. Vår son är 1 år och 3 mån
  • gedansk
    Nillan77 skrev 2011-05-29 13:36:44 följande:
    Vi använder BG-flips på dagarna och BG pockets på nätterna. Fungerar jättebra! Ingen av dem läcker. Vår son är 1 år och 3 mån
    Hej

Bostar du blöjorna på natten? ska själv köpa in ett gäng BG ( en vännina ska till USA så hon ska köpa till mig). Jag har även kollat på inlägg men det verkar finns endast hampa. BG flips är det pocketvarianten? Mina barn är i samma ålder som din son och dagis har varit positiv till tygblöjer så länge de har att byta med. De byter två gånger per dag men kunnde byta en extra gång om det behövdes. Så nu tänkte jag testa ut det smidigaste och bästa alternativet för dem och mig.
  • Tokern

Hej! Jag läste för ett tag sedan att IKEA hade bra handdukar att använda som vikblöjor till nyföding, men orkar inte leta bakåt. Någon vänlig själ som vet vilka de är, hur man bäst viker dem/fäster dem och ca hur många man behöver om man har egen tvättmaskin?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24