• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Vi kör med extra sköljning varje gång vi tvättar och sen i 95 grader ngn gång i månaden och en skvätt ättika i sköljmedelsfacket emellanåt, tycker det funkar bra!

• johlinn

Jag insåg att vår maskin var alldeles för vattensnål. Så jag skippade första centrifugeringen (den där tvättmaskinen ska anpassa vattenmängden efter tvättens vikt, utan den så använder den mer vatten), la till förtvätt och extra skölj. Efter det har vi tvättat blöjor i två år utan en enda sådan ammoniakincident...

• Emmelinan

De som stinker är BG aio. Jag tvättar i 60 grader. Innan de tvättas hänger de över duschstången på tork från när jag sköljt ur dem.

• johlinn

prova o köra dem med bikarbonat i blöjtvätten. Det brukar ta bort även envetna dofter.

• knytis
    Emmelinan skrev 2011-07-29 15:29:11 följande:
    De som stinker är BG aio. Jag tvättar i 60 grader. Innan de tvättas hänger de över duschstången på tork från när jag sköljt ur dem.
    Skumt, Vi hade lukt ett tag när vi förvarade blöjorna fuktigt, men efter att vi gick över på att hänga dem på tork i väntan på tvätt försvann problemet. Kan det vara så att du har en snålspolande tvättmaskin då? Annars har jag hört att blöjor med fleeceinsida kan täppas igen och börja lukta om man använder fel tvättmedel. Kommer inte ihåg vad det är för tvättmedel man skall ha. Jag har aldrig kollat så noga på det där med tvättmedel för det verkar inte vara ngt problem för våra blöjor (bomullsflanell), men det finns alldeles säkert ngn i tråden som vet. Annars är ju ättika, eller bikarbonat välkända luktneutraliserare.
  • Jania
    MammaEmilie skrev 2011-07-09 12:36:55 följande:
    På mindumus finns det en på 18l köpte en i veckan men har inte fått hem den än.
    Hittills har vi haft 2st 10l hinkar med lock från Clas Olson det funkar det med men efter som att vi väntar smått nu igen så blir det så mycket hinkar. Är den här bra köper jag en till tills lillen kommer.
    Hej hej
    Hur gick det min din blöjhink? Har du fått hem den? Verkar den bra? Och en sak jag funderar över....fick du betala extra frakt för skrymmande paket?

Sitter själv och kollar nu på minimundus och en av grejorna som jag vill köpa är hinken så jag är lite nyfiken på hur dyrt det blir att skicka efter alltsammans.

Massa tack om du vill svara på detta
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • MammaEmilie

Ja hinken har kommit och jag är jätte nöjd med den :) den är till och med 22l. Men frakten gick på 70kr så det blev det dubbla priset. Men det var den värld ;)

• Loreena
    Emmelinan skrev 2011-07-29 05:13:34 följande:
    Alternerar mellan vanliga blöjor och tyg och använder numera vanliga nästan bara på natten. Men nu har jag råkat lägga näsan i en av blöjorna efter att ha fascinerats av hur rena och fina de blir (det måste ju finnas ngn hake liksom), och insett hur de STINKER ammoniak!! Så pass att jag drar mig för att sätta dem på min dotter... Vad göra??
    Testa en extra sköljning i maskinen och ättika i sköljmedelsfacket. Om man får tvätta BGs i 90 grader så gör det en sväng.
  • Ronjas mamma

Knyt vad är det för märke du kör med?
    Valde IV för att de skulle vara reko både miljö och arbetsmässigt men deras aio funkade inte om dagen för oss
    så då körde vi med BG organic hade koll på ett svenskt mäkre i bambu som också syddes i sverige men de kändes så dyra så du har väckt min nyfikenhet??

• knytis
    Ronjas mamma skrev 2011-07-30 15:38:12 följande:
    Knyt vad är det för märke du kör med?
    Valde IV för att de skulle vara reko både miljö och arbetsmässigt men deras aio funkade inte om dagen för oss
    så då körde vi med BG organic hade koll på ett svenskt mäkre i bambu som också syddes i sverige men de kändes så dyra så du har väckt min nyfikenhet??
    Vi använder Kushies ultra. Är bara onetex som säljer kushies i sverige och de har gått över på en modell som heter ultra lite, den har jag aldrig testat. Men Kushiesarna är dyra här, man tjänar faktiskt på att köpa från usa, även om frakten kostar en slant. På deras egen hemsida kan man läsa om de olika modellerna och dess funktioner. Ibland dyker det upp begagnade på blocket el. tradera, då hugger jag som en kobra ;)
    Vi har också ngra IV, men tycker att passformen är sisådär.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24