• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn

Jag tvättar inte alltid fulla maskiner längre. Det går åt mindre blöjor nu och jag orkar inte alltid hålla på o skölja upp o hängtorka innan tvätt som jag måste göra om det går längre än 3-4 dagar innan tvätt.

• knytis
    johlinn skrev 2011-08-15 22:00:54 följande:

Jag tvättar inte alltid fulla maskiner längre. Det går åt mindre blöjor nu och jag orkar inte alltid hålla på o skölja upp o hängtorka innan tvätt som jag måste göra om det går längre än 3-4 dagar innan tvätt.

Jag har löst det med en såndär ställning för småtvätt, med en massa klädnypor i du vet, där hänger jag på tork utan att skölja det funkar skitbra, klart det blir liiite kisslukt men inte alls så farligt. Jag sköljer bara riktigt kladdiga blöjor, men det blir ganska få.
  • Salt Groda

Hur många ytterbyxor tycker ni att det behövs för en nyfödd? Är bumpy från imse vimse bra?
    Jag har en hög med vikisar, prefolds och några mini fitted kvar efter sonen, men bara en ytterbyxa i st small.
    Hade stickat massa ullisar förra gången, men fick det aldrig att funka nå bra. Så till nästa bebis vill jag ha PUL. Ska man köpa newbornstorlek då?
    Sen har jag 4 pockets one size som jag tänker att man kan börja använda efter några månader. Och ev köpa fler pockets då om man får tygblöjandet att funka.
    Vad tror ni? Hur många ytterbyxor behövs till en pyttig?

• Tygtiiger
    Salt Groda skrev 2011-08-16 00:45:24 följande:
    Hur många ytterbyxor tycker ni att det behövs för en nyfödd? Är bumpy från imse vimse bra?
    Jag har en hög med vikisar, prefolds och några mini fitted kvar efter sonen, men bara en ytterbyxa i st small.
    Hade stickat massa ullisar förra gången, men fick det aldrig att funka nå bra. Så till nästa bebis vill jag ha PUL. Ska man köpa newbornstorlek då?
    Sen har jag 4 pockets one size som jag tänker att man kan börja använda efter några månader. Och ev köpa fler pockets då om man får tygblöjandet att funka.

Vi reder oss hyfsat på tre byxor. Vi mjukstartade tygblöjekarriären även denna gång och köpte en nb och två small, så fick han växa i blöjorna. Ingen jätteskillnad på nb och small! Om du har vikisar som man inte kan ha snappi till skulle jag ta nb, annars small (om man inte har snappi måste ju blöjbyxan hålla ihop vikblöjan).
    Krupke, we've got problems of our own!
  • fröken sol
    Salt Groda skrev 2011-08-16 00:45:24 följande:
    vi hade 4 st i nb och small, det räckte nästan aldrig vi fick skölja upp och torka utan att tvätta. För han bajsade ofta och det läckte. Så nu i efterhand när vi har fler i olika storlekar så går det mkt bättre. Nu bajsar han bara på toaletten och kissar han ju på potta ibland så det går typ 5-6 vikisar per dag. Vi hängtorkar också innan tvätt, så vi inte behöver tvätta så ofta. Vi har bara använt vikisar hela perioden och han är 14 månader nu.
  • Salt Groda

Ok, tror det får bli newbornbyxor. Viktigast att de passar precis i början eftersom jag tror vi kommer ha pockets senare.

Vi har
    9 Prefolds
    9 vikisar (men 5 av dem är rätt tunna)
    5 fitteds i size 0/newborn
    2 bamboozle i size 1

Räcker dessa blöjor för en nyfödd?

Sen undrar jag också om någon har provat blueberry mini coveralls eller Swaddlebees ABC wrap? Är de bra?

• Loreena

Jag har inte provat blueberrys mini coveralls, men jag är nyfiken att testa på min son, dock inte i minivarianten. Jag tycker de liknar weehugger blöjbyxa och de sitter så bra på min son. Knapparna är även väldigt bra, hållbara och lätta att knäppa. Tyvärr verkar babykind ha haft slut i sina lager ett tag, men jag mailade dem och de sa att de skulle få in nya om några veckor.
    Köp gärna på dig ett extra gäng vikisar, det går säkert åt om ni inte vill tvätta jätteofta i början. Men det beror ju på hur er bebis bajsar, min son bajsade säkert 20 gr/dag när han var nyfödd... men numera när vi kombinerar med potta så går det kanske 5 blöjor om dagen :D
    Ett budgetalternativ till vikisar att ha som backup i väntan på tvätt är Ikeas  vita 2kronorshanddukar. Det finns även små kökhanddukar för 1,50:- som kanske passar på på nyfödd, dock är det ju limpvikt som gäller om man använder handdukar. De är toppen till allehanda kladd, kräks, som skötbordsunderlägg etc.

• mucklis

Tjena!
    Är ny här och har funderat länge på tygblöjor. Tycker det är smidigt med engångs när jag är ute på stan, men skulle kunna tänka mig att ha tyg till min son när vi är hemma. Sparar ju iaf lite pengar i börsen tänker jag. =) Blir det supermkt tvätt? =)

• Loreena
    mucklis skrev 2011-08-17 21:47:48 följande:
    Tjena!
    Är ny här och har funderat länge på tygblöjor. Tycker det är smidigt med engångs när jag är ute på stan, men skulle kunna tänka mig att ha tyg till min son när vi är hemma. Sparar ju iaf lite pengar i börsen tänker jag. =) Blir det supermkt tvätt? =)
    Det blir en del tvätt, det går inte att neka till, men för mig gör det inte så mycket. Jag blir glad för varje blöja jag sparar in och så tycker jag verkligen att tygisarna har funkat så bra på min son. Jag tål inte riktigt lukten av engångs, men det är ju som sagt smidigt på stan och så. Fast nu kör vi bara tygisar, har inte köpt engångs på snart 4 mån, i början varvade vi en del med engångs så det gick väl ca 1 pkt i månaden då.

Köp ett litet startpaket och prova! :) Varva kanske med engångs i början tills ni fått in snitsen så att inte tygisarna känns för betungande. Ett bra och billigt startpaket om ni orkar vika lite är 2 Imse vimse blöjbyxor i pul och ca 21 vikisar. Jag tycker vikandet är "terapigöra".

Jag tänker såhär... Jag sparar i runda slängar 12 000 kr på att använda tygisar på sonen och jag vill gärna ha fler barn sedan.. så säg 3 barn a´ 12. 000 kr blir 36 000 kr som man slipper lägga på blöjor. Inte så illa alls.. skulle ju räcka till varsitt körkort till barnen eller så.. istället för att bajsa bort pengarna.. haha.
  • Salt Groda

Loreena, ja min son bajsade konstant som nyfödd så det kanske man får räkna med att nästa bebis gör också. Några extra vikisar då kanske.
    Hur vet man att man sparar 12000? Låter ju jättemycket!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24