• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Smulan1982

ååh så söta...mm man fastnar ju för de där små byxorna liksom...de är ju hur söta som helst. med mönster och sånt. vikblöjor ser ju lite klumpigare ut. jag ska nog hyra några och se vad som verkar bra...o fundera lite. det är ju lite tid kvar :)

• Smulan1982

Rätt...jag ska hålla lite utkik o köpa lite nytt o lite begagnat kanske. Jag hinner ju samla ihop ett gäng. Tusen tack för alla tips. Jag kommer allt kika in här igen för o lära mig lite :)

Sov gottis

• Loreena

smulan1982

Ja, vikisarna såg jätteroliga ut på sonen i början! Han såg ut som ett päron..eller en barbapappa! haha! :D Nu är han snart ett år och han har vuxit i blöjorna nu så att det inte längre syns om han har en tygis under kläderna. I början såg det lite kul ut..:D

Vi varvade med engångs i början men jag klarade inte av lukten... usch.. engångs luktar kiss och institution. Särskilt pampers luktar apa!! Tygisarna luktar inget alls! Och skulle de lukta trots tvätt är det bara att hälla i en skvätt ättika. :)

Vilka kikar du på?

• Loreena

kaffemoster
    Bra skrivet! :) Jag kan bara hålla med! Sambon använde mycket engångs på sonen i början innan han lärde sig. Nu köper vi aldrig hem engångs längre. Men det kan vara skönt att använda engångs om man inte vill byta på natten. Jag byter på sonen när jag lägger mig, sedan klarar han sig med tygis till morgonen. Men då pottar vi honom direkt när han vaknar och han kissar och bajsar en halv potta då. Skulle han inte pottas skulle nog blöjan bli väldigt blöt! Men då kan man trösta sig med att det säkert är morgonkiss, oftast kissar de inte i sömnen.

• Mammato2
    Loreena skrev 2011-08-07 19:41:53 följande:
    Skona oparfymerat flytande..(från Ica) Det har alltid funkat bra! :) Jag använder en liten skvätt bara och så en halv kapsyl ättika i sköljmedelsfacket.

Någon mer som använder nått annat tvättmedel.
  • Krake

Märket vi använder heter Sodasan, men jag är osäker på om det finns i Sverige. 

Moster, inte monster.
  • Krake
    Loreena skrev 2011-08-07 21:58:17 följande:
    kaffemoster
    Bra skrivet! :) Jag kan bara hålla med! Sambon använde mycket engångs på sonen i början innan han lärde sig. Nu köper vi aldrig hem engångs längre. Men det kan vara skönt att använda engångs om man inte vill byta på natten. Jag byter på sonen när jag lägger mig, sedan klarar han sig med tygis till morgonen. Men då pottar vi honom direkt när han vaknar och han kissar och bajsar en halv potta då. Skulle han inte pottas skulle nog blöjan bli väldigt blöt! Men då kan man trösta sig med att det säkert är morgonkiss, oftast kissar de inte i sömnen.
    Tack

Jag tror att han vaknar till på natten lite halvt typ, och kissar. Skulle gärna kört tyg helt igenom, men när vi hade engångs på natten sov han plötsligt såå mycket bättre... Jag letade som en galning efter fungerande tyg-nattblöjor men gav upp till sist.

Håller med om att engångs ofta luktar. Här i Tyskland finns en hel del ekologiska engångsblöjor, dock. Och de luktar inte. I Sverige vet jag att Änglamarks är av samma typ. Skulle aldrig använda Pampers och liknande annat än i nödfall. 
    Moster, inte monster.
  • Tygtiiger
    Krake skrev 2011-08-07 22:51:07 följande:
    Tack

Jag tror att han vaknar till på natten lite halvt typ, och kissar. Skulle gärna kört tyg helt igenom, men när vi hade engångs på natten sov han plötsligt såå mycket bättre... Jag letade som en galning efter fungerande tyg-nattblöjor men gav upp till sist.

Håller med om att engångs ofta luktar. Här i Tyskland finns en hel del ekologiska engångsblöjor, dock. Och de luktar inte. I Sverige vet jag att Änglamarks är av samma typ. Skulle aldrig använda Pampers och liknande annat än i nödfall. 
    Änglamarks luktar inte, och vår tremånaders blir inte röd av dem heller. Tyvärr läcker de vid benen när han vill amma på morgonen och passar på att kanonbajsa. De blir hårda och obehagliga vid kiss också. Pampers allra plutteminsta blöjor luktar inte alls lika mycket nu som för sex år sedan när storebror föddes (urk) men deras baby-dry är helt gräsliga, de stinker verkligen. Nu provar vi liberos nattetid och de verkar ok luktmässigt, får se hur läckagesäkra de är.

Tacka vet jag frotté!!

Men vi tillhör faktiskt de udda typer som varvar engångs och tyg i början och sedan använder tygblöjor så snart som ungen vuxit i frottéisarna. Det är ju så mycket enklare med tyg dagtid!  

Loreena - nörd? Titta i min blogg får du se hur många sorter jag testade till storebror     
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Krake
    TygTiger, jag vet att min bror som bor i Sverige använt ngn sorts eko-engångs till sin son, som inte var Änglamark. Troligtvis får man väl beställa från internet om man inte bor i Stockholm, där finns ju ett gäng välsorterade ekologiska butiker som kanske har.

Skogsmulletrenden är så otroligt mycket starkare här i Tyskland!

Våra engångseko heter moltex eller Paul&Paula. 
    Moster, inte monster.
  • Tygtiiger
    Krake skrev 2011-08-07 23:33:14 följande:
    TygTiger, jag vet att min bror som bor i Sverige använt ngn sorts eko-engångs till sin son, som inte var Änglamark. Troligtvis får man väl beställa från internet om man inte bor i Stockholm, där finns ju ett gäng välsorterade ekologiska butiker som kanske har.

Skogsmulletrenden är så otroligt mycket starkare här i Tyskland!

Våra engångseko heter moltex eller Paul&Paula. 

Moltex finns här också, man kan beställa dem på nätet och de finns lite här och där. Såg dem i en butik i Helsingborg tex.
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24