• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Jania
    MammaEmilie skrev 2011-07-30 09:05:08 följande:
    Ja hinken har kommit och jag är jätte nöjd med den :) den är till och med 22l. Men frakten gick på 70kr så det blev det dubbla priset. Men det var den värld ;)
    Låter ju inte som att du fick betala för skrymmande paket då. Jag har lite annat jag behöver därifrån och blir det skrymmande paket får jag nog lägga ca 150kr på frakt istället för ca 100 så det var därför jag var lite nyfiken...

Jag får nog helt enkelt chansa och beställa.

Tack för svaret
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Loreena

Jag är så less på att tvätta och passa tvättider! Så nu sköljer jag ur tygisarna och hänger dem på tork i väntan på tvätt! Vi kör EC och sonen bajsar uteslutande på pottan. Det brukar gå ca 5-6 tygisar/dag, så det känns inödigt att springa och tvätta var och varannan dag.

• Emmelinan

Vet inte om gdiapers finns pa svenska marknaden, men jag hyllar dem till 100% (ai2, finns bade i tyg och biodegradable - jag har dock bara provat tyg). Den enda blojan (tyg som vanlig) som inte har lackt en enda gang for oss an sa lange! (*peppar, peppar*)

• Jania
    llotta skrev 2011-08-01 11:37:56 följande:
    Jania - de borde väl kunna packa i hinken?
    Tycker jag med. Så förhoppningsvis blir det inte obehagligt dyrt
  • llotta

Jania - om du beställer kan du väl berätta hur det gick, den där hinken skulle kanske kunna vara en lösning här med. Gillar dock vipplocket på den vi har, men det ät svårt att hitta en tillräckligt stor med det.

• Jania

Jag ska lägga beställningen idag. Så skriver jag så snart jag fått grejorna alternativt när BB är avklarat. Vet ju trots allt inte vilket som kommer först; Pyttisen eller grejorna från nätet....

Är det förresten nån som vet om coop änglamarks flytande tvättmedel är bra för tygblöjor?
    Jag kommer använda bomullsknytisar med Bumpy yllebyxa (ska beställa hem ulltvättmedel), har också några såna Bumpy-ytterbyxor med PUL från imsevimse. (Har inte tillgång till torktumlare...)

• Mammato2

Såg nu när jag kollad epå mitt tvättmedel att det innehåller ganska mycket zeoliter, vilket tvättmedel använder ni när ni tvättar era tygblöjor???

• Loreena

Skona oparfymerat flytande..(från Ica) Det har alltid funkat bra! :) Jag använder en liten skvätt bara och så en halv kapsyl ättika i sköljmedelsfacket.

• Smulan1982

Hej hej, är ny o novis och ska få en liten knodd om ca två månader. Funderar på tygblöjor :) Det verkar bra både för bebis o miljö. Har egen tvättmaskin o så.

Funderar mest på naturmaterial och har hittat med bambu inne i. Någon som har erfarenhet från Muksut? Jag har hittat flera fina sorter hos www.littlebloom.se Någon som handlat där?

Hur många behöver man? Det stod 24st där på sidan men jag tyckte det kändes lite...? Hur länge ska de ha blöjan på? Byter man inte direkt när bebis kissat? Kan man ha blöja på natten? Måste man inte byta många gånger då?

Kom med tips :)

Svar på tråden Tygblöjetråden 24