• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Tygtiiger
    Viena skrev 2011-08-18 15:51:35 följande:
    Oj förlåt, såhär borde länken vara:

ittibitti.com/node/3

Loreena: tack för svaret Glad Tror att jag förstår bajsproblemet med raka inlägg. Tyckte också att de var ganska dyra. Dock vet jag att både jag och min man är lite lata av oss + att allt annat känns så nytt att jag skulle föredra så enkla blöjor som möjligt. Vill ändå inte använda AIO, utan hoppades ju kunna använda samma skal flera gånger innan man måste tvätta. Men jag är rädd för att vi bara skulle ge upp med hela projektet om vi började med vikblöjor...Knepigt detta!

Nån annan som känner till itti bitti-blöjorna, eller har förslag på nåt liknande, enkelt alternativ som skulle passa oss nybörjare + en nyfödds bajsexplosioner ? Skrattande

Jag har provat en annan blöja med snap-in, de här http://www.babykind.co.uk/popin.htm

De var förvånansvärt nätta för att vara one-size, och de hade de där extra flärparna vid benen (gussets) som hjälper till att hålla bajset inne. Men det blir HÅRT med tryckknappar på ryggen! Den blöjan får ligga tills knatten ska börja på dagis.

Jag tycker att formsydda frottéblöjor med snappis och en separat blöjbyxa är överlägset bäst vad gäller att hålla emot bajsexplosioner, och absolut lättast att använda. Imses frottéblöjor är ok men har rätt klumpiga stora vingar, man får vika till och mickla en del. Snappin fäster dåligt också. Vi har totsbots gamla modell som knappt går att få tag på längre, på babykind tror jag att det närmaste man kommer är deras diddy diaper eller teddy diapers. Imses blöjbyxor är jättebra, för övrigt.     
    Krupke, we've got problems of our own!
  • fröken sol
    Loreena skrev 2011-08-18 10:36:45 följande:
    Rakna med att det går åt ca 3000  blöjor/år(om du bara byter 8 ggr/dag dvs) och så räknar du ut vad varje blöja kostar.... sedan drar du av kostnaden för tygisarna. Jag har köpt tygisar för 2000.
    glöm inte vad det kostar att tvätta blöjorna, men jag räknar med att jag sparar ca 350kr per månad på våra vikisar i jämförelse med vanliga. så det blir ju en del pengar iaf :)
  • Loreena

Jag rekommenderar fortfarande de här, de finns i två storlekar. Jag har haft storlek 2 på min son sedan han var 4 månader.
    www.babykind.co.uk/weehuggers.htm
    Men inte de med kardborre - de skaver!! Knapparna äger!
    Det finns även färdigsydda inlägg som hör till om man inte gillar att vika...

Tyvärr verkar de inte få in nya leveranser på några veckor.

• Tygtiiger
    Loreena skrev 2011-08-18 20:11:09 följande:
    Jag rekommenderar fortfarande de här, de finns i två storlekar. Jag har haft storlek 2 på min son sedan han var 4 månader.

Jag köpte ett par blöjbyxor i stl 1 till sonen. Jättesöta. Alldeles för små! Men bra modell i övrigt.
  • Salt Groda

Tänker att hur mycket man sparar på tygblöjorna måste ju också ha att göra med hur länge barnet använder blöja.
    Med sonen körde vi EC och han slutade använda blöja dagtid hemma vid 13 mån och även borta vid 16 mån, och då blir det ju inte lika många engångsblöjor totalt.
    Då kanske man _egentligen_ inte tjänar på det....?
    Men jag vill ju ha tygisar oavsett, för de är så mjuka och gosiga och fina.

• Salt Groda

Loreena, har du använt weehuggers cover till vikisar eller har du deras egna inlägg? Undrar om de funkar bra till vikisar / prefolds mm?
    Hittade en så fin weehuggers (på blueberrys hemsida) med ugglor på. Jag döööör! En sån måste jag ha.

• Viena
    Loreena skrev 2011-08-18 20:11:09 följande:

Weehuggers såg ju jättefina ut! Är de månne lika små och nätta som itti bitti verkar vara? Skulle vilja undvika en jätteblöjbak som gör att bodyn o dyl inte passar.

Hur många skal och inlägg tycker ni att skulle vara lämpligt att beställa om jag vill ha ett "prova på" paket? Hålls skalen vanligtvis rena, så att man bara kan byta inlägg, eller är det överoptimistiskt tänkt?? Glad 
  • Viena

Och Loreena förstod jag rätt: menar du i ditt tidigare inlägg att de raka inläggen i Weehuggers inte funkar så bra för en nyfödd?? (pga bajsexplosioner)  Blir helt förvirrad, detta var mycket mer komplicerat än jag trodde Skrattande

• Viena
    Tygtiiger skrev 2011-08-18 20:18:36 följande:
    Jag köpte ett par blöjbyxor i stl 1 till sonen. Jättesöta. Alldeles för små! Men bra modell i övrigt.
    Hur gammal är din son?
  • Tygtiiger
    Viena skrev 2011-08-19 07:19:03 följande:
    Hur gammal är din son?

Nummer ett är sex år och använde tygblöjor till ungefär 2½ års ålder - när han toatränade sig använde vi engångs.

Nummer två är tre månader och väger 7 kg och är just nu precis mitt emellan stl 1 och 2 på allting så inget passar perfekt. Suck. 

Köp inte ett stort kit av en sort. Det blir dyrt. Köp en - två blöjor av en sort du tycker verkar bra och testa i lugn och ro. Alla gillar olika.      
Svar på tråden Tygblöjetråden 24