• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Moa och Daniel
    Loreena skrev 2011-08-27 21:51:40 följande:
    Ja, alla gör vi det som passar oss bäst. För mig är det en ekonomisk fråga också. Jag vill spara lite på föräldradagarna och då är det smidigt att inte behöva lägga så mycket pengar på blöjor.
    Ja, absolut! Nu så överger jag denna tråd då jag inte "hör hemma här" men jag tyckte att ni var värda lite bröm
  • Loreena
    Moa och Daniel skrev 2011-08-28 04:18:19 följande:
    Ja, absolut! Nu så överger jag denna tråd då jag inte "hör hemma här" men jag tyckte att ni var värda lite bröm
    Tack! :)
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-08-27 19:23:18 följande:
    telgebo - torrare än utan fleece, dock inte lika torrt som engångsblöjor.
    Nu är ju dock inte fleece något natutmateial så det känns kanske inte så aktuellt, men jag drog till med något för att få en uppfattning om att man i princip kan ta vad som helst av tyg som inlägg till en vikblöja.

Ja det är bara att inse att det finns inget tyg som är lika högabsorberande som en engångsblöja. Skrämmande egentligen. Man undrar ju verkligen vad de har i dagens engångsblöjor. Vet att Pampers för några år sedan hade lotion i sina blöjor för att skydda bebis känsliga hud. Känns ju som falsk marknadsföring på nåt sätt, vilket barns rumpa mår bra av en engångsblöjor? Och alla dessa våtservetter som folk använder då, okej ute men även hemma när vatten eller olja funkar lika bra.
    Gravid v.32+0 BF 23/10 Bara 56 dagar dit
  • telgebo
    Moa och Daniel skrev 2011-08-27 21:20:19 följande:
    Men jag känner mer att det är så bekvämt att bli av med skiten på en gång... inte vänta på att det ska tvättas å donas...
    Har du inte tvättmaskin i lägenheten? Annars läggs det ju i en spann eller påse precis som du lägger smutstvätt i en tvättkorg för inte tvättar du tröjan du byter till en ny direkt? Vad är det för skillnad på att vänta med att tvätta en tröja mot en blöja?
  • telgebo
    Moa och Daniel skrev 2011-08-27 21:21:03 följande:
    ...och handla måste man ju i vilket fall... jag är ledsen, jag kör köp och släng-blöjor
    och spar både pengar och utrymme i varukorgen genom att skippa att köpa engångsblöjor.
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-08-27 21:50:32 följande:
    telgebo

De flesta människor i världen använder faktiskt inte blöjor på sina barn, utan mamman lär sig att känna igen barnets signaler när det är kissnödigt, håller det ifrån sig över ett lämpligt kärl och säger något i stil med "kiss kiss" när barnet kissar. Oftast blir den nyfödda lite gnällig och skruvar på sig en stund innan den ska kissa. De flesta nyfödda kissar när man tar av dem blöjan, det är för att de redan från början hellre vill kissa fritt än att kissa på sig. Om man bejakar barnets signaler - inget tvång eller så - bara lyhördhet - så blir det en naturlig del av tillvaron för barnet att kissa när föräldern håller i eller på pottan.

Vi är lite bekväma av oss så vi använder blöjor mellan pottningarna, annars måste man ju potta ca var 20de minut, men vi behöver ytterst sällan byta bajsblöjor. Jag tror att genom att vi gör såhär så har vi avdramatiserat pottan. Sonen tycker att det är helt normalt att göra sina behov där. Vi brukar sitta och läsa en bok eller leka med en leksak när han pottas.

Oftast behöver han kissa när han ätit och när han är nyvaken. När jag höll honom när han var nyfödd brukade jag räkna till 30, hade han inte kissat då så behövde han kanske inte. Om han låg i babygymet så fick han lufta sig på en plastad frotté å kunde jag se hur han betedde sig när det var dags för att kissa.

Min son 6 månader på pottan

Det är rätt fantastiskt egentligen att redan små nyfödda känner de behovet, men dock så har jag märkt ganska sällan att mina barn har kissat när jag öppnat blöjan för att byta. Visst det har hänt men ju äldre de blitt desto mer sällsynt.

Man måste garanterat göra detta till en rutin, men jag är nyfiken på att testa men samtidigt så får man ju tänka på att det är bebis och inte förvänta sig saker av en nyfödd som man kan förvänta sig av kanske en 3 åring.
  • telgebo
    kamelu skrev 2011-08-27 23:36:53 följande:
    telgebo skrev 2011-08-27 19:02:47 följande:
    Det var den jag tänkte på men kan man ha den till nyfödd då? Tyckte nån skrev nyss att kisset eller bajset åkte av om man har en liten nyfödd, men jag kanske missuppfattade.
    Vi har använt den vikningen sedan vår dotter (nu 5 mån) var nyfödd, har aldrig provat någon annan. Det kändes bra med ordentliga snibbar att jobba med och med lite extra tyg i mitten. I början förvek jag för det tog ibland en stund att få till det, men det gör jag inte nu längre. Har man väl fått in snitsen går det snabbt att vika vid blöjbytet, vår dotter ligger hyfsat still på skötbordet fortfarande.

En sak jag kom på först efter ett tag är att det är MYCKET enklare att lägga in vikisen i blöjbyxan innan man lägger den under bebisens rumpa. Då kan man sedan lugnt vika vikisen runt bebisens kropp och sedan fästa ihop blöjbyxan över det hela och ev rätta till lite så att det inte sticker ut tyg någonstans. I början satte jag först dit vikisen och försökte sedan hålla fast den samt benen med en hand, lyfta rumpan och med den andra få blöjbyxan på plats utan att vikisen åkte av igen... nästan omöjligt. Använder inte Snappi (ännu). Som Loreena skriver kan man behöva vika vikisens kanter lite extra runt benen för att motverka läckage. Jag brukar göra 2-3 veck inåt så den sitter tätare runt benen.
    Jag hade tänkte lägga vikisen på blöjbyxan och sedan knyta fälla in snibbarna som man ska och sedan fästa kardborren på byxan och så rätta till. Hade inte tänkt göra på något annat sätt.

På tal om annat: Ni som använt tygblöja från start hade ni det redan på förlossningen/BB? Vilka reaktioner möttes ni av? Hur många blöjor tog ni med er?
  • Moa och Daniel
    telgebo: Såg att du skrev i BF-tråden... tycker inte riktigt att det hörde hemma där s¨å jag svarar här... Vi har tvättmaskin både i huset och i gäststugan, men vi orkar helt enkelt inte med all tvätt, tycker att vi har nog som det är... därav kommer jag/ vi att använda engångsblöjor även denna gång...
  • llotta

Telgebo - vi började inte förrän efter en månad, vi hade helt enkelt inte tillräcklig ordning på saker och ting innan dess. Dock har jag för mig att jag har läst någonstans att det är bra att vänta tills barnbecket är borta då det kan ge riktigt svåra fläckar...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24