• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Tygtiiger
    telgebo skrev 2011-08-28 20:30:27 följande:
    Hur ofta byter ni blöja dagtid resp nattetid? Antar att det är tätare byten när man använder tygblöjor än engångsblöjor.
    Vi byter när han har bajsat... så ungefär varannan timme dagtid. Nattetid sover han 8 timmar i sträck i engångsblöja. Jag tänker inte börja mickla med tyg då.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-08-28 20:30:13 följande:
    telgebo - det kom bajs hela tiden och huden fick aldrig vila. det tog månader av salva, luftning, salva och luftning innan det blev bra.
    Stackars liten. Jag har också en sådan tråkig och långdragen erfarenhet med min äldsta dotter när hon var bebis.

Hon fick först svamp i munnen och blev dålig i magen i samma veva och kort därpå så blev hon jättesjuk i haemppliuz influensae (stavning?) och fick starkt bredspektrat antibiotika vilket gav henne antar jag frätande avföring och hon hade helt öppna sår på skinkorna, för att få ner hennes höga feber så skulle vi ge henne febernedsättande suppar och då blev hon även så irriterad och öm i ändtarmsöppningen stackaren så till slut så fixade jag inte det längre, jag grät ju nästan själv bara av att se på hennes rumpa så då gav jag henne flytande, men det tog tid innan rumpan blev fin på henne.

Mina andra barn har inte haft något direkt problem med sin hud till skillnad mot henne för hon har haft en massa andra hudåkommor överlag.
    Gravid v.32+0 BF 23/10 Bara 56 dagar dit
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-08-28 20:32:30 följande:
    när vi fått ordning på bajset har vi inte bytt oftare med tyg än med engångs. Det går bra o låta blöjan sitta i 3-4 timmar oftast om han inte druckit extremt mycket.
    Även på nyfödda? Får för mig att nyfödda bajsar mer, men jag kan ha fel.
    Krake skrev 2011-08-28 20:37:14 följande:
    Telgebo, det är inte så viktigt att få till en snygg vikning. Kör bara trekantsvikningen (vik tvärsöver så du får en trekant: färdigt! Blir det för stort, vik en gång till till en mindre trekant), det räcker gott till första tiden. Måste inte vara så krångligt. Finliret kan man ta efter hand.

Vi lyckades inte få på blöjbyxan utan körde hem utan. 
    Jag är inte sann, men jag förstår inte. Ska jag bara lägga ena hörnet mot det andra? och så fäster jag hur? Bara på med blöjbyxan? Du ser jag är helt lost.
    Tygtiiger skrev 2011-08-28 21:43:21 följande:
    Vi byter när han har bajsat... så ungefär varannan timme dagtid. Nattetid sover han 8 timmar i sträck i engångsblöja. Jag tänker inte börja mickla med tyg då.
    Jag tror jag kommer använda engångsblöja på natten jag också, men jag får se.
  • johlinn

telgebo -- ja det var helt fruktansvärt, jag grät varje gång jag bytte blöja ett tag. Sen vande jag mig sjukt nog.

nej, i början när han var nyföding bytte vi minst en gång i timmen dagtid när vi var hemma eftersom han som sagt bajsade typ hela tiden...  

• telgebo
    johlinn skrev 2011-08-28 22:05:08 följande:
    telgebo -- ja det var helt fruktansvärt, jag grät varje gång jag bytte blöja ett tag. Sen vande jag mig sjukt nog.

nej, i början när han var nyföding bytte vi minst en gång i timmen dagtid när vi var hemma eftersom han som sagt bajsade typ hela tiden...  
    Jag får nog ställa in mig på att det blir så också den första tiden. Livet kommer att bestå av att byta blöja och amma helt enkelt, men det är en så kort period av ens liv så det känns inte så uppoffrande.
  • Krake

Kolla här för vikning, telgebo:

www.tygisar.se/tygblojor.php

Ska du bara dra på byxan sen? Tja, alltså som sagt, jag har aldrig använt en vikblöja utan snappi så jag hade inte gjort det. Men andra säger ju att de klarar sig utan... 

Moster, inte monster.
  • telgebo
    Krake skrev 2011-08-28 22:22:34 följande:
    Kolla här för vikning, telgebo:

www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=23

Ska du bara dra på byxan sen? Tja, alltså som sagt, jag har aldrig använt en vikblöja utan snappi så jag hade inte gjort det. Men andra säger ju att de klarar sig utan... 
    Men detta var riktigt praktiskt, tack så mycket för länken den är sparad i favoriter nu.

På sista bilden där kan man göra så på en nyfödd också?

Vad jag kan se på bilderna så ska överkanten av vikblöjan ligga vid bebis armhåla, stämmer det?
  • Krake

Det är en lite väl liten docka på bilden. Tygblöjor sitter runt rumpan precis som pappersblöjor. Vissa blöjbyxor går högt upp, men inte själva blöjan.

Man kan använda alla sorters blöjor och alla vikningar på alla barn oavsett kön och ålder. Sen hittar man det sätt som passar en själv och barnet bäst efter hand.

Men det finns inte mycket man kan göra fel. 

Moster, inte monster.
  • Tygtiiger
    Krake skrev 2011-08-28 22:50:34 följande:
    Det är en lite väl liten docka på bilden. Tygblöjor sitter runt rumpan precis som pappersblöjor. Vissa blöjbyxor går högt upp, men inte själva blöjan.

Man kan använda alla sorters blöjor och alla vikningar på alla barn oavsett kön och ålder. Sen hittar man det sätt som passar en själv och barnet bäst efter hand.

Men det finns inte mycket man kan göra fel. 

Nej, min mamma råkade sätta på blöjbyxan utochin en gång och det funkade det med. Undrar bara hur hon lyckades? 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Viena

Frågar igen om limpvikningen: är det nr 1 uppifrån i abc-länken?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24