• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ronjas mamma

kör redan förtvätt överväger be kontoret upprätta en blöjtvätt(högvärme og mycket vatten) kan man det eller tror de jag är helt knäpp..

• m o e

Jania: vi har spolat av de flesta blöjor innan vi stoppat dem i blöjhinken, även kissade och med amningsbajs. Vi fyller alltid upp med annan tvätt och med två barn (snart tre) så är det igen risk att vi är utan tvätt. Det gör ju också att vi aldrig haft brist på blöjor, eftersom vi tvättar 60-graderstvätt i princip varje dag.

• Viena

En annan fråga gällande vikisar. Tänkte först att jag helt skulle skippa dem, men nu verkar ju så många här använda sig av dem att jag funderar på att ge dem en chans Glad! Kanske det inte är så svårt som jag tror! Nu undrar jag därför

- Kan man använda vikisar i full storlek till en nyfödd? Eller ska man klippa dem mindre?
    - Vilken typ av vikning rekommenderar ni till en liten ammande bebis (tänkte sätta in vikisen i t.ex. IV:s softbyxa?
    - Hur gör man en limpvikning?
    - Räcker det med en vikblöja i ett blöjskal åt en liten bebis, eller brukar ni sätta in boosters/liners ockå?

• Krake
    Viena skrev 2011-08-24 21:14:25 följande:
    En annan fråga gällande vikisar. Tänkte först att jag helt skulle skippa dem, men nu verkar ju så många här använda sig av dem att jag funderar på att ge dem en chans Glad! Kanske det inte är så svårt som jag tror! Nu undrar jag därför

- Kan man använda vikisar i full storlek till en nyfödd? Eller ska man klippa dem mindre?
    - Vilken typ av vikning rekommenderar ni till en liten ammande bebis (tänkte sätta in vikisen i t.ex. IV:s softbyxa?
    - Hur gör man en limpvikning?
    - Räcker det med en vikblöja i ett blöjskal åt en liten bebis, eller brukar ni sätta in boosters/liners ockå?
    Vi har haft samma storlek på vikisarna hela tiden, antar att det är full storlek. Inga problem.

Jag rekommenderar i alla lägen "drakvikningen" då den är så enkel. Den är den tredje uppifrån på denna sida: www.abctidning.se/x0001v.html

Vi viker inte i förväg då denna vikning är busenkel och snabb.

De flesta verkar köra med bara blöjan, men vi har sedan han var 1-2 månader gammal lagt in extra inlägg. Vi lägger dem mitt på blöjan innan den viks ihop, så att vi liksom viker in inlägget i blöjan. Vi har en storkissare. Bara blöjan räcker inte många minuter. Men det lär ni märka hur det är för er! 
    Moster, inte monster.
  • Jania
    m o e skrev 2011-08-24 20:51:07 följande:
    Och förresten: grattis till bebisen, Jania!
    Tack
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • telgebo

Jag lägger in min fråga här också, startade en egen tråd då jag inte kunna finna denna.

Jag väntar barn i slutet av oktober och funderar på att använda tygblöjor på bebis från start och behöver nu råd, hjälp och tips från er mammor som själva använt tygblöjor på er bebis från start. Vad behöver man för något? Hur mycket blöjor går det åt? Använder man flanellinlägg eller rispapper?
    Vad ska man satsa på för paket till att börja med?

Gravid v.31+5 BF 23/10 Bara 58 dagar dit
  • telgebo

I TS så står det något om en FAQ om man klickar längst till vänster vid sidnumrena, men jag hittar då ingen klickbar symbol där så var hittar jag den?

Är helt novis på detta.

Gravid v.31+5 BF 23/10 Bara 58 dagar dit
  • Trollis74

längst under numera mitt meddelande.  står alla sidorna. vi är på sida 214 nu... 
    efter sidnumret står en pil åt höger, klickar man där kommer man till nästa sida (som inte finns)
    trycker man på dubbelpilen, så kommer man till sista sidan, dvs. 214.
    likadant åt andra hållet..
    klicka på dubbel pilen till vänster om sidan 208 så kommer man till första sidan i denna tråd..

lycka till.. 

• johlinn

telgebo - jag har använt tygisar från start. Ca 24 blöjor är bra att ha, då kan man tvätta ca varannan dag i början, var tredje efter ett tag. jag har inte haft  extra inlägg i början, kört mestadels med pocket onesize, till viss del formsydda och vikisar.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24