• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn

Ronjas - tänker att man kanske kan prova en omgång sköljning i badkaret? Kanske är väl meckigt.

Hur mycket bakpulver hade du i, jag har ibland kört i en hel påse bikarbonat i tvätten för o få bort lukt och det är ju mer koncentrerat än bakpulver.

Surt att de inte har extra sköljning, finns det förtvätt? Det ger ju också en extra vattenmängd!

• Jania
    Krake skrev 2011-08-17 23:32:30 följande:
    Jag sköljer aldrig... varför gör man det? Vi har en hink med lock och inga luktproblem.

Ang. fulla maskiner blandar vi tvätt, blöjor ihop med annat. Inga problem att få det fullt, snarare tvärtom... Sen har vi en nagot mindre maskin än standard också. Inte en pytte, men något nättare. 
    Hmmm, men sköljer man inte bort det värsta bajset?
    Har inte vart inne på ett tag då Pyttisen bara är 9 dar. Så nu börjar jag undra om jag står och sköljer bort dyrbart vatten och tid i onödan....?

Sedan vet jag att det var någon, minns inte vem, som ville att jag skulle skriva nå'n rad när min fina blöjhink anlänt från Minimundus. Hoppas personen ifråga ser mitt inlägg nu då (minns ju inte heller riktigt vad jag skulle skriva...hehe, går bra detta).
    Min fina hink är röd som på bilden, rymmer 22L och har ett bra lock och handtag. Den rymmer massor, vår lilla pyttis kissar å bajsar i ett och vi tvättar ca var tredje dag.
    Leveransen gick snabbare än jag trodde den skulle i semestertider, dock har jag inte hunnit med internetandet så värst sedan leveransen därför skriver jag först nu.

(Så....om det här inte var den info som önskades så skriv
    Hade nog en grov släng av graviditetsdemens för några veckor sedan. Det belönades med världens vackraste Pytteglytt    )
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Krake
    Jania skrev 2011-08-24 12:51:35 följande:
    Hmmm, men sköljer man inte bort det värsta bajset?
    Har inte vart inne på ett tag då Pyttisen bara är 9 dar. Så nu börjar jag undra om jag står och sköljer bort dyrbart vatten och tid i onödan....?
    Vet inte vad "man" gör.  Men jag gör det iaf inte. Amningsbajs hänger med rakt ner i maskinen, senare kan bajset 9 av 10 gånger stjälpas ner i toan. 1 av 10 gånger får man hjälpa till med lite toapapper.

Under amningstiden blir det gula fläckar, men de är inte farliga och försvinner sedan. 
    Moster, inte monster.
  • Jania
    Krake skrev 2011-08-24 13:05:15 följande:
    Vet inte vad "man" gör.  Men jag gör det iaf inte. Amningsbajs hänger med rakt ner i maskinen, senare kan bajset 9 av 10 gånger stjälpas ner i toan. 1 av 10 gånger får man hjälpa till med lite toapapper.

Under amningstiden blir det gula fläckar, men de är inte farliga och försvinner sedan. 
    Å du blandar ihop det hela med vanlig tvätt, typ sängkläder, utan problem?
  • Loreena
    Jania skrev 2011-08-24 13:28:19 följande:
    Det funkar bra att blanda med all 60graderstvätt. :) Men själv är jag lite lat med tvättandet så jag hinner samla på mig fulla maskiner innan det är dags för tvätt. Jag tvättar var 4e-5e dag och förvarar blöjorna ute för att slippa lukt... Jag använder även tvättlappar i frotté, kökhanddukar till att torka sonens matkladd köket med etc... så det blir lätt fulla maskiner ändå.
  • Loreena

Jania
    Äsch, det är onödigt att skölja bort amningsbajset! Det blir lite gula fläckar på tygisarna, men fläckarna försvinner sen när bajset blir fastare när barnet äter riktig mat. Då kan man ploppa ner bajset i toaletten, men amningsbajs - nä! Fy för att skölja bort det kladdet! Det går bort hur bra som helst i maskinen! :D

• Krake
    Jania skrev 2011-08-24 13:28:19 följande:
    Japp. Inga problem. Vi tvättar all tvätt ihop, jag är inte så mkt för att sortera. Eller ok, om han ätit mycket majs och man inte fått bort allt kan det rasa ut majsskal ur tvätthögen sen. Men såå hemskt är inte det att det är värt de timmarna och pengarna det kostar att skölja.
    Moster, inte monster.
  • johlinn

Jag sköljer bajsblöjor, har alltid gjort. Även amningsbajs Men det är som med det mesta här i världen - valfritt!!

• Loreena

Salt katt
    Vi har vikisar från minimundus. De tycker jag är ba, men nu är sonen 1 och jag känner att de skulle behöva boostas upp lite med ett extra inlägg när man ska iväg och inte hinner byta på ett par timmar.

• Jania

Jahapp....det låter ju som att jag skulle kunna sluta skölja blöjor hyseriskt då. Särskilt skönt på natten Skrattande
    Jag ska prova. Tack ska ni ha.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24