• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • telgebo
    Krake skrev 2011-08-28 18:57:20 följande:
    telgebo, för ett dygn är det ju inga problem att ta med blöjor och sen ta de smutsiga med hem. Blir det gud förbjude något knas som gör att ni måste stanna, är nog blöjmaterialet ett sekundärt problem.
    Ja uppstår någon komplikation med mig och eller bebis så är blöjor det sista jag tänker på.

Jag tänker dock på att förvika blöjorna så att jag ska slippa stå där kanske virrig på förlossningsrummet kanske mitt i natten när första blöjan ska på, ha ha.

Jag har så svårt att förstå vikningen så jag måste öva öva öva så det verkligen sitter när det är dags. Ska nog ta och köpa de där vikblöjorna under veckan som kommer och sedan fundera ut vilken blöjbyxa jag ska ha då och det finns ju en uppsjö och jag förstår inte vilken som är bra och vilken strl jag ska ha då jag inte har en aning om jag får en liten bebis eller en större som kan ha S strl eller om jag ska satsa på en NB och one size verkar inte finnas på så många blöjbyxor på de sidor jag kollat på (svenska nätbutiker som IV och minimundus)
    Gravid v.32+0 BF 23/10 Bara 56 dagar dit
  • telgebo
    Tygtiiger skrev 2011-08-28 18:58:15 följande:
    telgebo: barnbeck går fint bort från fleece. Jag har inte kört tygblöjor från start utan håller stenhårt på att det ska vara så enkelt och bekvämt som möjligt, och i början är det enklare för mig med engångs, men när bebis börjar bajsa vanligt raketbebisbajs är det enklare och bekvämare med tygblöjor. Jag hade med en fuzzi bunz i stl NB till lillebror till BB, bara för att det var så gulligt och kändes bättre mot rumpan än engångs. I efterhand kan jag känna att jag gärna haft med tio, för de är så himla fina och mjuka, det är ju inget bekymmer att släpa med en tvättpåse extra. Men min man tror inte på pockets, han är en stenhård frotté-och-blöjbyxe-anhängare.
    Jag är rädd bara att fastna med engångs om jag använder det på BB att det aldrig blir av sedan att jag använder tygblöjor eller börjar först flera månader senare. Om man ska stanna 1 eller 2 dygn på BB hur många vikblöjor och blöjbyxor skulle ni packa med? Så himla svårt att veta ju, ta med alla kanske ha ha.

Raketbebisbajs? Ha ha, har aldriig märkt nåt sånt hos mina äldre barn, däremot barnbeck som var väldigt kletig och svårt att få bort har jag märkt.
  • johlinn

telgebo - inga konstiga kommentarer, de flesta var mer nyfikna. Barnet var aldrig på BB, först 3 dagar på neonatal-intensiven och där höll de honom med blöjor, sen låg vi ca en vecka på en vanlig avdelning. Där varvade vi lite med tygblöjor och engångs. Tyvärr kan jag tänka i efterhand då såren han fick då inte läkte på flera månader. Stackars barn...

två dygn - ca 15 blöjor?  

• telgebo
    johlinn skrev 2011-08-28 19:39:11 följande:

telgebo - inga konstiga kommentarer, de flesta var mer nyfikna. Barnet var aldrig på BB, först 3 dagar på neonatal-intensiven och där höll de honom med blöjor, sen låg vi ca en vecka på en vanlig avdelning. Där varvade vi lite med tygblöjor och engångs. Tyvärr kan jag tänka i efterhand då såren han fick då inte läkte på flera månader. Stackars barn...

två dygn - ca 15 blöjor?  

Vad för sår? Efter engångsblöjor? Min första dotter hade ordentliga sår på skinkor och ändtarm fy vad jag led med henne. Vi fick salvor av läkare att smörja med som tog flera veckor att behandla med innan rumpan blev fin därav att jag känner att tygblöjor känns som ett bättre val.

15 blöjor..ja det låter rimligt. Kan inte fatta att jag glömt hur mycket en bebis kissa och bajsa de första dygnen, iofs så var man som en zombie på BB så kanske inte så konstigt att man tappade räkningen ha ha
  • llotta

Betula - har inte provat poops, men ställde samma fråga i forumet på sjalbarn (du kan säkert hitta tråden om du går dit och letar) och fick relativt negativa om än lite blandade svar. Jag har tänkt att jag ska beställa en för att prova iaf.

Vi kör mestadels FB till dottern som är 4,5 månad och varvar med några IV aio. Nattetid blir det engångs då hon både är en storkissare och sover rätt bra. Jag tycker det blir lite väl bylsigt med dubbla inlägg i FB, men annars bli bodysarna oftast småblöta runt benen. Det händer att även IV aio läckt för att de blivit fullkissade. Några tips? Jag upplever det som att vi byter rätt ofta, men vi skulle nog behöva blöjor som klarade tre timmar iaf...

Vi har gett smakisar en dryg vecka och har alltså fått säga hej då till det lätthanterliga amningsbajset. En rulle rispappet är beställd, men jag misstänker att det fortfarande är för löst för att det ska funka (konsistens typ tjock målarfärg). Hur har ni gjort / hanterar bajset? Tacksam för tips och trix!

• johlinn

telgebo - det kom bajs hela tiden och huden fick aldrig vila. det tog månader av salva, luftning, salva och luftning innan det blev bra.

• telgebo

Hur ofta byter ni blöja dagtid resp nattetid? Antar att det är tätare byten när man använder tygblöjor än engångsblöjor.

• johlinn
    johlinn skrev 2011-08-28 20:30:13 följande:
    telgebo - det kom bajs hela tiden och huden fick aldrig vila. det tog månader av salva, luftning, salva och luftning innan det blev bra.

vet inte med säkerhet, men tänker att det kanske kanske hade gått bättre med tygblöjorna som inte är lika täta.
  • johlinn
    telgebo skrev 2011-08-28 20:30:27 följande:
    Hur ofta byter ni blöja dagtid resp nattetid? Antar att det är tätare byten när man använder tygblöjor än engångsblöjor.

när vi fått ordning på bajset har vi inte bytt oftare med tyg än med engångs. Det går bra o låta blöjan sitta i 3-4 timmar oftast om han inte druckit extremt mycket.
  • Krake
    Telgebo, det är inte så viktigt att få till en snygg vikning. Kör bara trekantsvikningen (vik tvärsöver så du får en trekant: färdigt! Blir det för stort, vik en gång till till en mindre trekant), det räcker gott till första tiden. Måste inte vara så krångligt. Finliret kan man ta efter hand.

Vi lyckades inte få på blöjbyxan utan körde hem utan. 
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24