• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn

telgebo - i princip fungerar det som du skrev ovan. Bara det att blöjan är stor och barnet är litet i början, så det är inte bara o knäppa byxan så är det färdigt, utan man måste peta till och fixa lite för o få in all blöja innanför blöjbxyan. Navelstumpen kan man skydda genom att vika ned blöjan den första tiden. Det blir större blöjbakar med tygblöjor men jag kan intyga att barnet inte tycker det är obekvämt

Limpvikningen fungerar enligt mig bättre till äldre barn där bajset är fastare och inte halkar av lika lätt. 

Du kan köpa vikisarna från jysk och blöjbyxor från nåt annat märke, det går bbra. Ja, blöjorna ska gärna förtvättas ett par gånger, men de behöver inte strykas.

Det känns som en djungel innan, men hav förtröstan, när bebis kommer ut kan du prova dig fram och hitta det som fungerar bäst för er! 

Kaffemoster - jag har först nyligen hittat drakvikningen och tänker att om jag bara provat den tidigare kanske jag använt vikisarna mer - så enkel, så praktisk!!!     

• Loreena
    telgebo skrev 2011-08-27 13:47:47 följande:
    Nu har jag varit in och läst på din sida. Vad jag förstod så rek du att man ska använda vikisar till nyfödda, men vet du någon enkel bra vikning för en novis som mig? Jag vill gärna ha så man kan förvika blöjorna så man slipper stå och vika vid varje blöjbyte speciellt på natten.

Räcker det med enbart en vikis på natten eller ska man ha i nåt annat då som flanell också eller?

Vilken blöjbyxa rek du?
    Imse soft är bra i början när det blir många blöjbyten om du vill använda blöjbyxa med kardborre. Annars rekommenderar jag Blueberry coveralls, de finns i mini och one size. Det är bra med knappar när barnet börjar sätta sig upp för de kan få skav på magen av kardborren. Att köpa på sig några i One size är toppen eftersom att de går att anpassa efter ett växande barn, då slipper du köpa så många olika storlekar och kan investera i att ha fler blöjbyxor att byta med ist. finns på babykind.co.uk
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-08-27 13:50:24 följande:
    telgebo - i princip fungerar det som du skrev ovan. Bara det att blöjan är stor och barnet är litet i början, så det är inte bara o knäppa byxan så är det färdigt, utan man måste peta till och fixa lite för o få in all blöja innanför blöjbxyan. Navelstumpen kan man skydda genom att vika ned blöjan den första tiden. Det blir större blöjbakar med tygblöjor men jag kan intyga att barnet inte tycker det är obekvämt

Limpvikningen fungerar enligt mig bättre till äldre barn där bajset är fastare och inte halkar av lika lätt. 

Du kan köpa vikisarna från jysk och blöjbyxor från nåt annat märke, det går bbra. Ja, blöjorna ska gärna förtvättas ett par gånger, men de behöver inte strykas.

Det känns som en djungel innan, men hav förtröstan, när bebis kommer ut kan du prova dig fram och hitta det som fungerar bäst för er! 

Kaffemoster - jag har först nyligen hittat drakvikningen och tänker att om jag bara provat den tidigare kanske jag använt vikisarna mer - så enkel, så praktisk!!!     
    Jo vikisarna är ju 75x75 cm så det är ju mycket tyg till liten bebiskropp, men måste jag fästa snappi då?

Jag hoppas att jag ser själv var det behöver petas in osv. Så allt tyg ska alltså vara i blöjbyxan?

Jag gör så att jag köper 24 vikisar från Jysk och tvättar dom några gånger och torktumlar dom och så köper jag blöjbyxor. Jag blir dock inte klok på vilken jag ska ha, den jag hade tänkt mig finns inte i NB utan minsta strl är från 5-8 kg och inte sjutton tänker jag föda ut en bebis på 5 kg inte. Inga av mina barn har vägt så mycket.

Så tips på blöjbyxa och vikning efterfrågas nu, tack.

Det är en djungel detta, men jag börjar få lite koll, iaf på vikisar ha ha.

Ursäkta allt spam med alla tusen frågoroch rätt så dumma fåniga frågor också dessutom, känner mig lite dum då jag egentligen skulle kunna sitta och läsa igenom hela tråden och de andra och säkert hittar svaren då.
    Gravid v.31+6 BF 23/10 Bara 57 dagar dit
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-08-27 14:08:39 följande:
    Imse soft är bra i början när det blir många blöjbyten om du vill använda blöjbyxa med kardborre. Annars rekommenderar jag Blueberry coveralls, de finns i mini och one size. Det är bra med knappar när barnet börjar sätta sig upp för de kan få skav på magen av kardborren. Att köpa på sig några i One size är toppen eftersom att de går att anpassa efter ett växande barn, då slipper du köpa så många olika storlekar och kan investera i att ha fler blöjbyxor att byta med ist. finns på babykind.co.uk
    IV soft jag hade tänkt men den finns inte i NB och jag tror nästa strl blir för stor till nyfödd bebis. Eller ska jag kanske ha engångsblöja den första tiden på BB och första tiden hemma och sedan börja med vikisar när bebisen kommit upp i 5 kg klassen efter kanske 3-5 veckor? Vill helst inte det.

Tack för tips på one size, du har ju så rätt och en poäng där, är dock lite skraj och helt novis att beställa från utlandet och dessutom är min engelska rätt usel.

Jag har inget emot kardborre den första tiden, jag är bara mån om att vikningen till den inte ska vara ett stort bekymmer. Jag har märkt att det är lättare att se hur dom viker än att läsa mig till det.

Räcker 3 st blöjbyxor till en nyfödd om man tänkt tvätta var 3:e dag?
  • Loreena

telgebo
    Jag använde new born imses organic cotton i början, den kunde jag använda tills han vägde 7-8 kg! Vad jag vet så är det inte så stor skillnad på small och new born i storleken. 3 blöjbyxor kan räcka om du får till det med vikningarna runt benen så att bajset inte kommer på blöjbyxan. Jag hade två blöjbyxor i början och sköljde upp i handfatet om det blev kris. Du kommer ju att få en hel del gratisprover av engångsblöjor i början som du kan använda upp först om du vill. Själv fick jag skänka bort en hel kasse full med engångs, för vi fastnade för tygisarna. Jag tyckte engångsblöjorna luktade så illa och läckte kiss vid benen och bajs långt upp på ryggen.

• telgebo
    Loreena skrev 2011-08-27 14:36:43 följande:
    telgebo
    Jag använde new born imses organic cotton i början, den kunde jag använda tills han vägde 7-8 kg! Vad jag vet så är det inte så stor skillnad på small och new born i storleken. 3 blöjbyxor kan räcka om du får till det med vikningarna runt benen så att bajset inte kommer på blöjbyxan. Jag hade två blöjbyxor i början och sköljde upp i handfatet om det blev kris. Du kommer ju att få en hel del gratisprover av engångsblöjor i början som du kan använda upp först om du vill. Själv fick jag skänka bort en hel kasse full med engångs, för vi fastnade för tygisarna. Jag tyckte engångsblöjorna luktade så illa och läckte kiss vid benen och bajs långt upp på ryggen.
    Finns den i NB? Jag är rädd att strl blir för stor om jag inte har one size eller NB nämligen.
    Jag gjorde så med engång att jag vek ut kanterna vid låren/ljumskarna för att förhindra läckage men så kanske man inte kan göra med blöjbyxa eller?

Jag har ingen aning vad denna lilla bebis kommer väga men small känns som för stort.

Förresten har man något inlägg i när man använder vikisar? Och hur fäster man själva vikblöjan? Är det med hjälp av blöjbyxan?
  • Krake
    telgebo skrev 2011-08-27 13:47:47 följande:
    Nu har jag varit in och läst på din sida. Vad jag förstod så rek du att man ska använda vikisar till nyfödda, men vet du någon enkel bra vikning för en novis som mig? Jag vill gärna ha så man kan förvika blöjorna så man slipper stå och vika vid varje blöjbyte speciellt på natten.

Räcker det med enbart en vikis på natten eller ska man ha i nåt annat då som flanell också eller?

Vilken blöjbyxa rek du?
    Vi använder drakvikningen, tredje uppifrån på denna sida:

www.abctidning.se/x0001v.html

Vi viker alltid in ett extra inlägg. Det kan vara lite vad som helst, en hopvikt flanellduk, ett särskilt inlägg, en extra vikis som man viker ihop till lämplig storlek, en liten handduk... Vi lägger inlägget mitt på och viker liksom in det i blöjan.

Vi har som sagt engångs på natten sedan han var 2 månader, så jag är inte rätt person att råda om natt-tygisar, då jag aldrig fått det att funka själv.

Mina favoriter är stickade ullbyxor. De är dyra, men vi har fått och fått låna. Ju äldre, desto bättre håller de tätt! Om du köper nya, måste du antingen lägga en kväll på att sitta och tova ihop dem med hjälp av vatten, ELLER så köper du en rejält mkt större storlek än du behöver, typ 90 eller nåt till en liten bebis, och kör i tvättmaskinen i 60 grader. Voila! En hoptovad byxa.  Eller så syr du busenkelt av kasserade ylletröjor:

ekofamiljen.se/yllebyxaavtroja.html 
    Moster, inte monster.
  • Krake

Ang. snappi: För vår del var det inget alternativ att köra utan. De underlättar det hela sååå mycket och kostar ju nästan ingenting.

Moster, inte monster.
  • Loreena

telgebo
    Extra inlägg är bra om du har en storkissare, annars behövs det inte. Min son är 1 nu och jag tycker att det är först nu som det börjar bli aktuellt med extra inlägg. Jag tänkte köpa billiga microfiberdukar och vika in i vikblöjan. Men min son kissar ju mindre i blöjan eftersom att vi kör EC-light och pottar honom efter sömn, mat och vid blöjbyten.
    Snappi är toppen! Men det går även utan - blöjbyxan håller vikblöjan på plats ändå, men det kan underlätta om man har en bebis som inte vill ligga still vid blöjbyten. :)

• telgebo
    Krake skrev 2011-08-27 15:33:43 följande:
    Vi använder drakvikningen, tredje uppifrån på denna sida:

www.abctidning.se/x0001v.html

Vi viker alltid in ett extra inlägg. Det kan vara lite vad som helst, en hopvikt flanellduk, ett särskilt inlägg, en extra vikis som man viker ihop till lämplig storlek, en liten handduk... Vi lägger inlägget mitt på och viker liksom in det i blöjan.

Vi har som sagt engångs på natten sedan han var 2 månader, så jag är inte rätt person att råda om natt-tygisar, då jag aldrig fått det att funka själv.

Mina favoriter är stickade ullbyxor. De är dyra, men vi har fått och fått låna. Ju äldre, desto bättre håller de tätt! Om du köper nya, måste du antingen lägga en kväll på att sitta och tova ihop dem med hjälp av vatten, ELLER så köper du en rejält mkt större storlek än du behöver, typ 90 eller nåt till en liten bebis, och kör i tvättmaskinen i 60 grader. Voila! En hoptovad byxa.  Eller så syr du busenkelt av kasserade ylletröjor:

ekofamiljen.se/yllebyxaavtroja.html 
    Är det denna du menar ?1. Vik höger och vänster sida inåt så de möts.
    2. Vik den övre fliken neråt.
    3. Vik den undre fliken uppåt.

Hur knyter man fast blöjan sedan då på bebisens kropp och vad fäster man med?

Jag såg såg en annan vikning med en trinagel med en binda mitt på men den rek inte till nyfödda vad jag förstod.

Hur gammal är din lilla? Funderar nämligen på om man behöver extra inlägg på dagarna om man byter blöja minst varannan timme eller kanske var tredje timme och sedan använder sig utav engångsblöjor på natten.

Jag känner att jag inte vill använda ullbyxor? Är det inte det väldigt varmt att ha? Kliar?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24