• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Loreena
    Viena skrev 2011-08-30 19:18:22 följande:
    Tack för svaret Solig Verkar ju fint att både du och Ilotta tycker att IV AIO är bra. Funderar på att köpa på mig ett lager begagnade och använda som nattblöja.
    Funkar IV AIO redan med en nyfödd, eller är det vikisar + nån blöjbyxa som gäller då? Hur är de i storleken, t.ex. NB (3-6kg) säljs billigt begagnat, men växer bebisen ur dem väldigt fort?
    Barn växer nog olika fort, men min son tillhörde nog de snabbväxande och gick upp 500 gram/vecka i början.. det "normala" är väl omkring 200-300 gram/vecka. Han vägde ca 9 kg när han var 6 månader men sedan dess har han bara gått upp 2 kg, så det stabiliserar sig lite mer senare. :)
  • Jania

Någon som har erfarenhet av Diaperaps blöjbyxa? Är den bra? Hur är storlekarna?

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-08-30 13:22:42 följande:
    De jag köpte där var 71*71 cm, men de krymper ju lite i tvätten sedan. De heter "Tvättlapp" Jag testade den där triangelvikningen nu... Det verkar ju toppen! Bara två vik liksom, går ju på ett kick! :D
    Kom aldrig till Jysk, ville inte riskera att hamna i värsta regnovädret och gåendes 1500 m så det får bli någon annan dag.
    Gravid v.32+2 BF 23/10 Bara 54 dagar dit
  • telgebo
    Viena skrev 2011-08-30 19:02:21 följande:
    Tack så mycket för erfarenheterna!!! Kanske man kunde använda Imse Vimse till natten, då gör det inget om blöjan är klumpig, eftersom jag tänkt låta babyn sova i ett slags nattlinne med dragsko nedtill. Ifall nån är intresserad hade de ganska fina sådana "nattlinnen" här:

www.babipur.co.uk/shop/Organic_Baby_Clothes_0...

Låter bra att FB är smidig! Varför brukar folk vara skeptiska till hur FB klarar amningsbajs? Har de ingen "bajsbarriär"?
    Menar du sovpåse?

Finns en auktion nu på FZ på Tradera som avslutas nu ikväll såg jag. OBS inte min auktion
  • Jania
    betula skrev 2011-08-29 22:07:38 följande:
    Är det de blöjorna som bara kallas formsydd frotteblöja på deras sida? Den som även ingår i ett av "provpaketen" de har?
    Tänkte beställa IV blöjbyxor därifrån här i dagarna o om de blöjorna är så bra kanske man skall ta ett sånt testpaket och passa på o testa en sån oxå, när man ändå är i farten o beställer liksom...
    Ja, de heter bara formsydd frottéblöja. 189kr /4 pack
  • Jania

Tittar in imorrn igen. Håller tummarn för svar
    Börjar dock känna mig jobbig med alla frågor, men vart annars vänder man sig.....?

Natiinatti

• telgebo
    Jania skrev 2011-08-30 20:56:13 följande:
    Tittar in imorrn igen. Håller tummarn för svar
    Börjar dock känna mig jobbig med alla frågor, men vart annars vänder man sig.....?

Natiinatti
    Det finns tygblöjeforum på sjalbarn, jag registrerade mig där igår men det tar tydligen tid innan de aktiverar ens medlemsskap, men denna tråd är också bra.
  • Salt Groda

Sjalbarn är bra, men tycker det är mer fart i den här tråden när det gäller tygisar!
    Diaperswappers.com är ett bra forum också, på engelska. Mycket info om tygisar och många som lägger upp bilder mm.

• Salt Groda

Måste fråga er också, är era vikisar kvadrater? Blir tokig när jag ska provvika mina, de är så rektangulära, svårt att få till det. Imse vimse har liksom fluffat ihop sig mer åt ena hållet. Måste man stryka dem eller?
    De andra vikisarna jag har ÄR rektanglar helt enkelt. Irriterande. Funderar på att klippa bort en bit och sicksacka kanten så de blir kvadratiska. Är det en bra idé tro?

• johlinn
    Salt Groda skrev 2011-08-30 22:45:27 följande:
    Måste fråga er också, är era vikisar kvadrater? Blir tokig när jag ska provvika mina, de är så rektangulära, svårt att få till det. Imse vimse har liksom fluffat ihop sig mer åt ena hållet. Måste man stryka dem eller?
    De andra vikisarna jag har ÄR rektanglar helt enkelt. Irriterande. Funderar på att klippa bort en bit och sicksacka kanten så de blir kvadratiska. Är det en bra idé tro?

Jag tycker inte det har spelat så stor roll att blöjan inte varit helt kvadratisk. Det fungerar bra att vika den ändå. Men tilltalar det ditt sinne för ordning så kan du såklart stryka eller sy om dem
Svar på tråden Tygblöjetråden 24