• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Viena

Efter lite mer efterforskningar har jag kommit fram till att de tygblöjor som är lättast att få tag på begagnat här i Finland är följande:

- Bambino Mio
    - Imse Vimse
    - Fuzzi buns

Är jättetacksam om ni kan skriva era åsikter/erfarenheter kring dessa blöjor!!! Skrattande

• llotta

Viena - vi började med tygisar när dottern var en månad (snart fyra månader sen) och har största delen av tiden gått runt på 20 st Fuzzi Bunz strl S. Nattetid har vi använt engångs. Jag tycker att FB är oerhört smidiga och har funkat utmärkt. Många verkar vara frågande till hur de klarar amningsbajs, men det har gått jättebra - vi har haft fler bajsläckage med engångs fast vi använt det betydligt mindre. Nu när hon blivit lite större (en bit över sex kg) behöver vi emellanåt stoppa extra inlägg i för att klara oss från kissläckor när hon sover på dagen eller vi inte kan byta lika ofta av annan anledning. Det läcker dock bara litelite, bodykanten blir fuktig. Med ett inlägg i är blöjorna väldigt smidiga och inga som helst problem att få plats med under kläderna. Eftersom hon är en storkissare har vi även skaffat några Imse Vimse aio. De är betydligt klumpigare än FB, men klarar mycket mer kiss. Jag föredrar helt klart tryckknappar framför kardborre, men IV aio är absolut en bra blöja även den. Tror dock att ett gäng bodyförlängare är på sin plats om man ska använda den på dagtid.

• telgebo

Hoppas på snabbt svar: vad heter vikblöjorna på Jysk?

Gravid v.32+2 BF 23/10 Bara 54 dagar dit
  • Krake
    Viena, av dem jag har bara erfarenhet av IV, deras formsydda i flanell samt AIO. Formsydda tyckte jag var helt ok men inte så praktiskt om man som vi är beroende av snappi. Snappin funkar inte på dem och de har ingen kardborre. AIO är kanon! Mest snabbtorkande AIO jag varit med om, smart konstruktion där du kan välja fleece eller bomullsfrotté närmast rumpan efter dagsform och behag. Lätta att ta på, lätta att lägga in extra inlägg i om man vill (går bra med vilka som helst, måste inte knäppas fast eller nåt).

Kan verkligen rekommendera dem.

Jag föredrar kardborre framför knappar då vi har en otroligt ålig bebis. Då är det bra att bara behöva en hand till att knäppa blöjan. 
    Moster, inte monster.
  • telgebo
    llotta skrev 2011-08-30 09:53:39 följande:
    Telgebo - jag tror att de heter typ tvättlappar
    Tack för svar, då ska jag kolla efter det idag, bara jag orkar ta mig ut med magen dit, inte så lätt då det känns som man har konstanta sdr.
    Gravid v.32+2 BF 23/10 Bara 54 dagar dit
  • knytis
    Jania skrev 2011-08-29 20:41:29 följande:
    För att vara ännu tjatigare;

Vilken är den allra smidigaste (minsta/tunnaste) varianten på tygblöja där man har naturmaterial närmast huden?
    Kushies ultra använder jag, helt oslagbara. De har en modell som heter "ultra lite" också, den har jag inte testat, men den lär vara ännu tunnare tänker jag.
    Kushies har eko-flanell mot huden, oslagbart enligt mig. De är ganska ovanliga här, men man kan hitta dem till hyfsade priser på amerikanska nätsidor för blöjor. Det enda svenska företaget som säljer just nu är one-tex och de har bara en modell. Går man till Kushies egen hemsida kan man läsa mer om deras olika modeller.
  • Loreena
    telgebo skrev 2011-08-29 21:34:55 följande:
    Nån som kan hjälpa mig ang vilken strl på vikblöja jag ska köpa på Jysk imorgon? Ska jag försöka få tag på 60x60 cm eller finns det bara 75x75 cm? Kan man inte klippa till dom då så att de blir 60x60 cm så att det inte blir för stora till bebis?

Vad heter dessa på Jysk så jag tar rätt?
    De jag köpte där var 71*71 cm, men de krymper ju lite i tvätten sedan. De heter "Tvättlapp" Jag testade den där triangelvikningen nu... Det verkar ju toppen! Bara två vik liksom, går ju på ett kick! :D
  • Viena
    llotta skrev 2011-08-30 08:26:43 följande:
    Viena - vi började med tygisar när dottern var en månad (snart fyra månader sen) och har största delen av tiden gått runt på 20 st Fuzzi Bunz strl S. Nattetid har vi använt engångs. Jag tycker att FB är oerhört smidiga och har funkat utmärkt. Många verkar vara frågande till hur de klarar amningsbajs, men det har gått jättebra - vi har haft fler bajsläckage med engångs fast vi använt det betydligt mindre. Nu när hon blivit lite större (en bit över sex kg) behöver vi emellanåt stoppa extra inlägg i för att klara oss från kissläckor när hon sover på dagen eller vi inte kan byta lika ofta av annan anledning. Det läcker dock bara litelite, bodykanten blir fuktig. Med ett inlägg i är blöjorna väldigt smidiga och inga som helst problem att få plats med under kläderna. Eftersom hon är en storkissare har vi även skaffat några Imse Vimse aio. De är betydligt klumpigare än FB, men klarar mycket mer kiss. Jag föredrar helt klart tryckknappar framför kardborre, men IV aio är absolut en bra blöja även den. Tror dock att ett gäng bodyförlängare är på sin plats om man ska använda den på dagtid.
    Tack så mycket för erfarenheterna!!! Kanske man kunde använda Imse Vimse till natten, då gör det inget om blöjan är klumpig, eftersom jag tänkt låta babyn sova i ett slags nattlinne med dragsko nedtill. Ifall nån är intresserad hade de ganska fina sådana "nattlinnen" här:

http://www.babipur.co.uk/shop/Organic_Baby_Clothes_0-2-nightwear,_pyjamas_&_bath/c45_43/index.html?osCsid=ea0802f347da5f9aa14a5bc812d288fe

Låter bra att FB är smidig! Varför brukar folk vara skeptiska till hur FB klarar amningsbajs? Har de ingen "bajsbarriär"?
  • Viena
    Krake skrev 2011-08-30 09:51:53 följande:
    Viena, av dem jag har bara erfarenhet av IV, deras formsydda i flanell samt AIO. Formsydda tyckte jag var helt ok men inte så praktiskt om man som vi är beroende av snappi. Snappin funkar inte på dem och de har ingen kardborre. AIO är kanon! Mest snabbtorkande AIO jag varit med om, smart konstruktion där du kan välja fleece eller bomullsfrotté närmast rumpan efter dagsform och behag. Lätta att ta på, lätta att lägga in extra inlägg i om man vill (går bra med vilka som helst, måste inte knäppas fast eller nåt).

Kan verkligen rekommendera dem.

Jag föredrar kardborre framför knappar då vi har en otroligt ålig bebis. Då är det bra att bara behöva en hand till att knäppa blöjan. 
    Tack för svaret Solig Verkar ju fint att både du och Ilotta tycker att IV AIO är bra. Funderar på att köpa på mig ett lager begagnade och använda som nattblöja.
    Funkar IV AIO redan med en nyfödd, eller är det vikisar + nån blöjbyxa som gäller då? Hur är de i storleken, t.ex. NB (3-6kg) säljs billigt begagnat, men växer bebisen ur dem väldigt fort?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24