• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Lillflisan - vad skönt! Vad blev det för några? Jag har imse vimse och ett par ecosoft, men är nyfiken på andra också!

• MiniMillan2011

Jag har båda de sorterna å fuzzibuns också eller hur det stavas.... Fuzzibunsen är ju fina å titta på med blommor å allt men flecc...å hur stavas det då..??? Va inte min grej blev förvarmt. Så flanell tycker jag bäst om. Tycker knappen är lite stor på imsevimses men annars gillar jag dom. Å eccosoft :)

• gedansk
    MiniMillan2011 skrev 2011-12-19 08:41:26 följande:
    Vill bara tacka för pepp om tygbindor....fantastiskt!!! Inget kli längre... Inte än iaf :)
    det skulle jag också invester i och den där mooncup tror jag att det hette.
  • Sofina

Vad har ni för åsikter om flece vs. naturmaterial som ex. bambufrotté i tygblöjor, funderar på om microflece inte borde bli för varmt, i alla fall till sommaren??

• Velveteen

Någon som tvättat Kushies allt i ett blöjor i mer än 40 grader? Jag hittar inga tvättråd varken i blöjan eller på förpackningen/bruksanvisningen. De blir inte rena i 40 grader, är fortfarande kvar fläckar av det gula babybajset.

Jag såg nu att Imse Vimses blöjor och byxor kunde tvättas i 60-90 grader. Vid vilken lägsta temperatur tycker ni att bajset går bort? Tycker ni att det blir stor skillnad i renhet om ni blötlägger dem först eller inte? Lägger ni i så fall även i bakpulver, vinäger eller något annat i vattnet?

• llotta

Sofina - vi använda fuzzi bunz på dottern (som då var några månader gammal) hela sommaren och upplevde dem inte som för varma. Fleece och fuskmocca transporterar ju bort fukten från huden vilket jag tror känns behagligt oavsett temperatur. Jag uppskattar att det ger tunna smidiga blöjor, som därför inte känns så varma. Har dock ingen större erfarenhet av naturmaterial, så jag har svårt att göra jämförelsen.

Velveteen - Jag har inte haft några kushies, men tycker att tygblöjor ska klara att tvättas i 60 jämt och 90 någon gång då och då. De vi har provat har också klarat detta. Hoppas ngn med erfarenhet av kushies kan uttala sig. Amningsbajsfläckarna försvinner kanske inte ändå, men gör det efter ett par tvättar (eller med hjälp av solljus, vilket iofs är svårt så här års...).

• knytis
    Velveteen skrev 2011-12-26 23:56:53 följande:
    Någon som tvättat Kushies allt i ett blöjor i mer än 40 grader? Jag hittar inga tvättråd varken i blöjan eller på förpackningen/bruksanvisningen. De blir inte rena i 40 grader, är fortfarande kvar fläckar av det gula babybajset. Jag såg nu att Imse Vimses blöjor och byxor kunde tvättas i 60-90 grader. Vid vilken lägsta temperatur tycker ni att bajset går bort? Tycker ni att det blir stor skillnad i renhet om ni blötlägger dem först eller inte? Lägger ni i så fall även i bakpulver, vinäger eller något annat i vattnet?

Jag har använt kushies alltiett till alla tre barnen och alltid kört dem i 60 grader och torktumlat på hög värme, de håller hur bra som helst, inga konstigheter alls
  • Velveteen

llotta och Knyt, tack för era svar!

Jag blev förvånad över att amningsbajset var så svårt att få bort för jag har köpt begagnade tygblöjor på Tradera och ingen av dem har haft några fläckar så deras förra ägare måste ha haft effektiva tvättprogram! Jag har också lånat blöjor av en kompis och vill ju kunna lämna tillbaka dem utan fläckar.

Jag ska testa nu med blötläggning och olika tvättprogram...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24