• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Loreena

Ättika i sköljvattnet brukar ta bort det mesta i luktväg. :)

• Salt Groda

Men vafalls, mitt inlägg kapades!

Luktar unket/ammoniak betyder att de inte är riktigt rena.
    Tvätta, tvätta, tvätta. Skölj, skölj, skölj. Ev mer tvättmedel.

Suger dåligt/vatten pärlar sig på ytan osv betyder tvättmedelsrester.
    Skölj, skölj, skölj. Ev mindre mängd tvättmedel i fortsättningen.

Så har jag lärt mig i alla fall!

• Ronjas mamma

okej tackar tvättar vidare,
     surt att de blivit så
    vi har använt dem i lång tid räknade med det var för att vi tvättat i tvättstuga när vi använde tidigare.(var aldrig helt tömt på sköljmedel och dyligt hur mycket man än försökte att skölja av..

• Amalia079

Litet tips om man vill köpa lite billiga tygblöjor nu på
    www.littlebloom.se

Alvehamns formsydda köp3 o betala 2

Sen är det halva priset på allt i ett blöja med knappar från Imse Vimse :) 

• llotta

Bobelin - vi använder några imse aio och har både med knappar och kardborre. De är ju lite klumpigare än de pockets vi har men bra blöjor. Kardborrarna har en förmåga att bli lite störiga i tvätten, men jag tycker att passformen (vår tjej är rätt tunn) är väldigt mycket bättre än på de med knappar. Om man har överinseende med just kardborrarna i tvätten så tycker jag att de med kardborrar är riktigt bra och pålitliga blöjor som jag skulle kunna tänka mig att ha fler av. De med knappar är jag ärligt talat lite besviken på, men det jan ju hända att hon växer i dem...

• johlinn

Iv:s aio i mindre storlekar var toppen tycker jag, vi hade inte många av dem, men jag gillade dem! Kardborre har varit överlägset på vår tunnis faktiskt, han ändrar också kroppsform nu och då och det gör det svårjusterat med knappar. Jag kämpar och kämpar och VILL att knappblöjorna ska sitta bra så att vi kan byta storlek, men det är fortfarande onesize med kardborre som sitter bäst. Kanske ska prova ytterligare någon variant??? Oskyldig 

• llotta

Johlinn - har du provat Fuzzi bunz one size. Har bara ett par stycken - men det känns som en utmärkt blöja som kan följa med länge och tre knappar i trekant så de är lätta att justera på alla möjliga sätt särskilt eftersom även gummibanden är justerbara...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24