• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Jania
    Velveteen skrev 2012-03-16 13:05:08 följande:
    Hej, vår dotter är nu snart 4 månader och väger ca 6 kg. Vi har använt tygisar sedan hon var 1 månad. Jag har ju förstått att de blir torra/blöjfria fortare eftersom de tycker att det är lite obehagligt med den lite våta känslan. Men dottern tycker VERKLIGEN att det är obehagligt, hon kan kissa 1/2 dl och känna av det trots fleeceinlägg som jag inte ens känner är våta när jag byter på henne. Hon småkissar  under dagen så ibland får jag byta tygis 3-4 ggr/timme för hon slutar inte gnälla förrän blöjan är bytt! Vissa dagar hinner jag inte göra annat än att byta blöja känns det som....

Jag har testat olika varianter (se mitt tidigare inlägg om ni är intresserade) och någon modell kan hon ha i 1-2 timmar som bäst. Hon hade en engångsblöja på sig i 11 timmar en gång (hon sov länge den natten!) och den var ju massivt våt och luktade hemskt men då gnällde hon inte minsann

Men jag tänker fortsätta med tygblöjor och funderar på vikisar eftersom jag ändå får byta så ofta och det tar tid att tvätta och torka de tjocka AIO och pocketblöjor. Känns så "onödigt" att lägga de i tvätten för 1/2 dl kiss.

Har stora vikisar i ca 70x80 från ULRIKE men blir så klumpiga när jag limpviker dem. De är ungefär som en kökshandduk i materialet. Så har läst här nu att ni rekommenderar Ikeas (men som verkar vara slut och finns ändå inget Ikea där jag bor) och Jysks. Jag skulle hellre vilja ha ekologiskt tyg men okej då, kan tänka mig Jysks, men ni som testat dem, hur länge räcker dem, dvs hur gammalt/tungt har era bar varit som mest? De måste väl till slut  bli för småatt vika runt barnet eller är dem "one size" om man får göra olika vikningar eller ta flera?
    Jag använder fortfarande jysks 'tvättlappar' på min dotter ibland. Hon är ganska smal; 69 cm och ca 7,3kg. Det funkar än så länge eftersom vi använder snappis som håller ihop blöjan bra trots att den inte når lika långt runt. Vi använder "vanlig" tringelvikning, eller vad det kallas...
    Så här:
    http://www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=24

http://www.faktisktpraktiskt.se/VIKNING/vikning.html

Har faktiskt ingen aning om vad en sån där jyskblöja väger, har aldrig reflekterat över det :-/

Lycka till nu, hoppas flera har svar åt dig      

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • betula

Vi kör oxå på jysk fortfarande, men tycker väl de börjar kännas lite små (våra är dock torktummlade några gånger o krympte en del då). Kör samma vikning som Jania. Krypet väger 7,6 och är 66 lång nu. Tycker dock att ullrike/IVs är för stora än så länge. Sen så är ju jysks så billiga så jag hade nog köpt en förpackning även om det bara höll i några månader.

• Lill Anna

Sparar denna för i läsa lite! E nyfiken på tygblöjor

• fröken sol

nu har vi kört engångs blöjor dygnet runt sedan fredag. och det känns sååå tråkigt. Men han kräks och har vattniga diarrer hela tiden och ja vi orkar/vill inte köra tyg. Hur gör ni när de små varit magsjuka. Det är ju så fruktansvärt mkt som kommer. vi tvättar ju lakan och kläder och så så vi hade väl lika väl kunnat tvätta blöjorna men jag vet inte. Känns så himla tråkigt att nu använda fler engångsblöjor på några dagar än vi gjort det senaste året...
    vet inte vad jag vill med detta inlägg, gnälla lite...

• johlinn

Fröken sol- det har berott på dagsform... Vissa dagar var allt så eländigt i det var så mkt annan tvätt att det bara blev engångs. Andra dagar blev jag bara mer peppad o tyckte jag sparade ännu mer resurser genom o använda tyg när det blev täta byten. Sammantaget har jag o familjen ändå gjort en bra insats, så vi kan unna oss lite skräpiga engångs ibland för bekvämlighets skull!

• Loreena

Velveteen
    Jag kommer ihåg att jag också bytta ofta, ofta i början när min son var liten. Dels så ville jag ogärna ta på honom en fuktig blöja efter en pottning och dels så var jag väldigt rädd om hans hud och ville inte att han skulle bli röd.
    Det kan även vara så att din dotter gnäller för att hon är kissnödig. Om du provar att låta henna ligga och lufta på en plastad frotté på en lekfilt/ i babygym lite då och då under dagarna så kommer du kanske märka att hon börjar gnälla just innan hon ska till att kissa. Så gjorde min son. Då kan du börja potta/hålla henne i knävecken över valfritt kärl/toa/duschen/handfatet mellan blöjbytena så håller hon sig torr längre emellan blöjbytena

. Man brukar kalla det EC-light om man pottar på rutin vid blöjbyten, efter sömn och mat.
    Min son är 1,5 nu och har bara blöja när vi går ut och på natten, annars så går han blöjfri och använder pottan. :)

Sonen ca 5 månader på pottan

• llotta

Velveteen - jag upplevde det som att dottern började kissa mindre ofta (men däremot betydligt mer per gång) när vi började med mer fast föda vid halvåret och då blir problemet inte lika stort. Ungefär sen dess har vi hållt henne över toan eller pottat bajs och sen hon kunde sitta stadigt vid 8 månader kör vi rutinpottning och fångar ganska mycket kiss också (hon är 11 månader nu). Sen dess byter vi väldigt få bajsblöjor när vi är hemma. I helgen var vi borta och hade svårare att vara med och hålla koll och det är bara att konstatera att det är himla skönt att slippa bajsblöjor oavsett om det är tyg eller engångs...

• Loreena

Jag använder limpvikta vikisar från minimundus och jysk på sonen. De från Jysk är ju lite mindre men jag löser det genom att vika dem lite omlott så att det blir tunnare baktill och tjockare framtill. Min son är 87 cm lång och väger 13 kg. Man får prova sig fram till olika vikningar och se vad som passar bäst. Det är ju det som är så bra med vikisar, att man kan vika på andra sätt när barnet blir äldre och anpassa blöjan efter barnet.

• Ronjas mamma

Hej igen länge sedan men nu har största tjejen varit blöjfri ett tag( och vi har flyttat kan inte rekomenderas med tre små barn )

Men det positiva är att nu har vi fått tvättmaskin i lägenheten så igår dar släpade jag upp blöjorna från källaren men mina BG org AIO luktar unket och lite amoniak.
    Maken som läst kemi på uni för många år sedan menar att det inte stämmer att det är för att där är tvättmedelsrester i men nu har jag i alla fall tvättat dem två gg utan tvättmedel och med högt vattennivå men tycker ändå de luktar lite oh ja jag slängde i en pkt bakpulver i sista omgången.
    NU ställer jag ut dem till att hängtorka på balkongen men äre där några tips till vad jag kan göra för att få bort lukten helt?

Så kan jag komma igång med mina tygisar til de sista två barnen igen

Svar på tråden Tygblöjetråden 24