• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • samban
    Sladdisa skrev 2012-02-15 19:10:10 följande:
    Alright! =) Övertyga mig.  Vad behöver jag?  

Pulbyxor eller ullbyxor behöver du. Själva vikblöjan kan du köpa på jysk, 12 st för 129 kr. Vikandet tar tre sekunder. Jag är otroligt lat, men detta fixar även jag.
  • Sladdisa

Men vad menas med ullbyxor. Som ett underställ tänker jag då?

• samban
    Sladdisa skrev 2012-02-17 12:02:02 följande:
    Men vad menas med ullbyxor. Som ett underställ tänker jag då?

Ja, det finns långbyxor och korta. Våra är som stickade trosor typ, ganska höga i midjan med små korta ben. finns mönster så man kan sticka själv, eller så kköper man.
  • lilyros
    llotta skrev 2012-02-12 20:35:02 följande:
    Lilyros - ja, vi har några. De var kraftigt nedsatta i pris vid ngt tillfälle hos knyt an så jag slog till. Vi hade Fuzzis i smal när hon var pyttis och gillade dem mkt. One size ändrar man storleken på med gummiband med knappar och på A sitter de bra med mediuminställningen. Hon väger nog 9-10 kg och är runt 75 cm lång. Jag tycker att de är bra och smidiga och med god möjlighet att justera storleken. Som one size i allmänhet är de ju lite byllsiga när de inte är i största läget, men jag tycker ändå att dessa är väldigt smidiga!
    Vad tror du om one size till en nyfödd?
  • fröken sol
    fröken sol skrev 2012-02-15 00:05:06 följande:
    efter tre månader var det gratis för oss...alltså vi hade då lagt ut lika mkt på tyg och engångs som man gör på engångs på tre månader....Så nu är det gratis...typ vi gör av med högst 9 engångs per vecka och det är då på dagis...men vi räknar ungefär med att vi sparar 300-350 kr per månad (innan vi började använda engångs på dagis)
    Ett förtydligande är att han började på dagis när han var 1,5 år. så i 1år och 2 månader var blöjorna gratis för oss...
    Det jag räknar på 5kr/ tvätt och inte inkluderat vad vi får betala för vad sopor kostar att slänga i vår kommun. Så jag tror att jag har räknat i underkant. Så iaf 4500 kr har vi sparat tills han var 1,5 år. Nu har vi som sagt dagis och där har vi hittills lämnat in ett paket blöjor som vi köpte billigt och han har gått 4 månader. Så det håller ju länge. vi har lagt 250 kr på blöjor sista  halvåret och då har vi mååånga blöjor kvar. så säg 950kr till de här 4 månaderna. så hittills när han är 20 månader har vi sparat minst 5450kr på att ha tygblöjor.

Nu tvättar vi bara säg var 4 -5 dag, eftersom han ofta går utan blöja hemma EC light och slutade bajsa i blöja när han var fem månader. Så varken tyg (mindre pengar på tvätt) eller engångs går särskilt många. Så jag tror vi kommer spara många kronor till, tills han är blöjfri och vi tänker använda tygisar till nästa barn och då är det ju gratis från dag ett.

Så herregud hade verkligen aldrig velat använda bara engångs. Fy va dyrt och vilket energislöseri. Får ångest när jag slänger dagisblöjan när vi kommer hem typ ;) För att inte tala om när vi är på resa och kör engångs. Nu kör vi ofta tygblöjor när vi är iväg med. Vilket känns så mycket bättre. För att inte tala om hur illa engångs luktar, speciellt om man haft dom över natten, luktar som gammal långvårds gubbe :(

Tygblöjor är det bästa!!!! Men det behöver jag ju inte övertyga er om eller hur???
  • helene 355

fröken sol -Nu tvättar vi bara säg var 4 -5 dag, eftersom han ofta går utan blöja hemma EC light och slutade bajsa i blöja när han var fem månader. Så varken tyg (mindre pengar på tvätt) eller engångs går särskilt många. Så jag tror vi kommer spara många kronor till, tills han är blöjfri och vi tänker använda tygisar till nästa barn och då är det ju gratis från dag ett.

har du nå bra tips på hur ni fikc honom att sluta bajsa i blöja vid 5 månader?  

• nadir

Visste inte om den här tråden, så jag startade en fråga i en egen tråd.
    Men jag kan likväl fråga här

Finns det tygblöjor som används för hela perioden?

Imsevimse tycker jag verkar så bra, men där är  det uppdelat newborn, small, medium osv.
    Då måste man köpa nya skal hela tiden. Hur många skal behöver man då?
    De har ju paket med 12 st, men behövs så många?

Jag har för mig det ska finnas såna som är för hela perioden, men kanske minns fel.

Helst inte sådana man viker själv.

Tacksam om någon har koll

• lilyros
    nadir skrev 2012-02-18 10:48:41 följande:
    Visste inte om den här tråden, så jag startade en fråga i en egen tråd.
    Men jag kan likväl fråga här

Finns det tygblöjor som används för hela perioden?

Imsevimse tycker jag verkar så bra, men där är  det uppdelat newborn, small, medium osv.
    Då måste man köpa nya skal hela tiden. Hur många skal behöver man då?
    De har ju paket med 12 st, men behövs så många?

Jag har för mig det ska finnas såna som är för hela perioden, men kanske minns fel.

Helst inte sådana man viker själv.

Tacksam om någon har koll
    Vi letar efter ngt liknande och har spanat in "fuzzy bunz pocket onsize". Lite dyrare i inköp dock. Vet inte riktigt ännu hur dom funkar på spädis.

Imsevimse provade våra vänner och dom var inte alls nöjda med passformen till deras dotter.

Vi läste någonstans att mellan 18-24 tygblöjor är normalt, men det beror väl på hur mkt och ofta man vill tvätta. 
  • nadir
    lilyros skrev 2012-02-18 11:03:51 följande:
    Vi letar efter ngt liknande och har spanat in "fuzzy bunz pocket onsize". Lite dyrare i inköp dock. Vet inte riktigt ännu hur dom funkar på spädis.

Imsevimse provade våra vänner och dom var inte alls nöjda med passformen till deras dotter.

Vi läste någonstans att mellan 18-24 tygblöjor är normalt, men det beror väl på hur mkt och ofta man vill tvätta. 
    Tack för svar. Så som jag förstått är antalet tygblöjor en sak och skalet ett annat, någon sa ett par skal per storlek, men jag vet inte. Har inte haft nåt blöjbarn
  • nadir
    lilyros skrev 2012-02-18 11:03:51 följande:

En fråga till.. menar ni att köpa 18-24 av de där blöjorna då?
    De är ju verkligen fina och ser bekväma ut och massor med knapplägen..
Svar på tråden Tygblöjetråden 24