• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn

Vi har kört pockets onesize från nyfödd, liten sådan oxå. Lite otympligt, men de rör sig p andra sidan inte så mkt när de är små. Vi är nöjda!! Annars är fb perfekt size oxa bra då deras stl medium räcker länge men inte är lika otymplig.

• llotta

Lilyros - jag köpte inte fuzzi i one size förrän hon var runt halvåret, men tror absolut att de kan funka tidigare utan problem - det behövs ju inte lika inlägg då, vi fick iaf byta rätt ofta eftersom hon bajsade mkt som spädis. Bodyförlängare är ett hett tips, men att använda lite stora kläder funkar också bra! När dottern var spädis hade vi som sagt ungefär 20 pockets och aio blandat och körde då och fortfarande engångs på natten. Vi brukar tvätta blöjor var tredje dag, ibland lite oftare. Det gick åt betydligt fler blöjor per dygn så länge det var amningsbajs som gällde, ibland behövde vi tvätta oftare.

Sen A började äta ordentliga portioner mat, när hon var runt halvåret kör vi någon slags EC-light. Innan hon satt stadigt läste vi tecken och höll henne över toan när hon bajsade, funkade förvånansvärt smidigt. Nu kör vi en kombination av det och att sätta henne på pottan på rutin, går himla bra det med, oftast åtminstone en omgång bajs och några kissomgångar per dag på den om vi är hemma. (hon är 10 månader nu) Varje bajsblöja man slipper byta är en vinst tycker jag!

• nadir
    llotta skrev 2012-02-18 17:20:32 följande:
    Lilyros - jag köpte inte fuzzi i one size förrän hon var runt halvåret, men tror absolut att de kan funka tidigare utan problem - det behövs ju inte lika inlägg då, vi fick iaf byta rätt ofta eftersom hon bajsade mkt som spädis. Bodyförlängare är ett hett tips, men att använda lite stora kläder funkar också bra! När dottern var spädis hade vi som sagt ungefär 20 pockets och aio blandat och körde då och fortfarande engångs på natten. Vi brukar tvätta blöjor var tredje dag, ibland lite oftare. Det gick åt betydligt fler blöjor per dygn så länge det var amningsbajs som gällde, ibland behövde vi tvätta oftare.

Sen A började äta ordentliga portioner mat, när hon var runt halvåret kör vi någon slags EC-light. Innan hon satt stadigt läste vi tecken och höll henne över toan när hon bajsade, funkade förvånansvärt smidigt. Nu kör vi en kombination av det och att sätta henne på pottan på rutin, går himla bra det med, oftast åtminstone en omgång bajs och några kissomgångar per dag på den om vi är hemma. (hon är 10 månader nu) Varje bajsblöja man slipper byta är en vinst tycker jag!
    Imponerande! Nån form av EC ska jag verkligen satsa på sen
    lilyros skrev 2012-02-18 17:05:38 följande:
    Vi har inte köpt några alls ännu, väntar fortfarande på svar om dom funkar på nyfödda.
    Här var en som gav mycket bra recension.
    blogg.mama.nu/myfavorite/2012/01/17/recension...
    Tack snälla för tipset
  • lilyros
    llotta skrev 2012-02-18 17:20:32 följande:

Hur menar du med "Det behövs ju inte lika inlägg då" ?
  • llotta

Jag tappar ord, bevisligen. Jag menar att man inte behöver lika mkt som suger upp när bebisen är liten som när den är större eftersom den helt enkelt kissar en mindre volym. Mina Fuzzi one size levererades med två inlägg per blöja, på en spädis behövs troligen bara ett av dessa i, alltså blir blöjan inte så tjock. Bum genius one size fick jag ett "spädbarns"-inlägg och ett större inlägg med. Det mindre kan man ju fortsätta använda som extra uppsugning senare. Hoppas det blev lite klarare!?

• Noras

Okej. Här kommer jag: en stort frågetecken när det gäller tygblöjor. Har ingen aning om hur de används, vad man behöver eller hur man gör Skrattande MEN, jag är lite nyfiken på att testa. Fick vårt andra barn för bara 2 veckor sedan och har sen dess gått och småkikat på tygblöjorna, det blir ju såååå dyrt att springa och köpa blöjor hela tiden Obestämd Går åt rejäla mängder blöjor här då vi har fått en bebis som kissar rätt mycket..... Så, nu har vi funderat på att använda tygblöjor här hemma, och använda köpta blöjor enbart då vi åker bort.
    Jag har två olika sorters tygblöjor här hemma: en all-in-one och en pocketblöja (heter dom så?) med inlägg.
    Men jag har inte vågat testa någon av dem ännu. Vilka sorter föredrar ni som är mer vana med tygblöjorna? Jag tycker att en all-in-one låter väldigt enkelt, men samtidigt så tycker jag att de verkar så tjocka. Blir det inte klumpigt för barnet att ha på sig en så tjock blöja? Då tycker jag däremot att en pocketblöja + inlägg verkar smidigare, de är ju tunnare, men samtidigt så tycker jag att det är krångligt att få inlägget helt platt utan knölar överallt Skäms Vad finns det för andra sorter? Vilka tycker Ni är enklaste att använda?
    Och vad/när/hur/varför ska man använda de stickade blöjbyxorna? Vad är de bra för och måste man använda dem till alla sorters tygblöjor?
    Och vad är det för andra saker man behöver? Och hur många blöjor rekommenderar Ni att man ska ha? Hur många går åt på en dag ungefär? Och är det skillnad på nattblöja och dagblöja? Många frågor, som jag hoppas att någon kan och orkar besvara Glad Berätta gärna hur ni som använder dessa blöjor gör.
    Tacksam för svar!

• fröken sol
    helene 355 skrev 2012-02-18 10:45:47 följande:
    fröken sol -Nu tvättar vi bara säg var 4 -5 dag, eftersom han ofta går utan blöja hemma EC light och slutade bajsa i blöja när han var fem månader. Så varken tyg (mindre pengar på tvätt) eller engångs går särskilt många. Så jag tror vi kommer spara många kronor till, tills han är blöjfri och vi tänker använda tygisar till nästa barn och då är det ju gratis från dag ett.

har du nå bra tips på hur ni fikc honom att sluta bajsa i blöja vid 5 månader?  
    han bajsade typ tusen gånger per dag i början och blev så himla röd, så jag började när han var riktigt liten att försöka få bajs i potta/toa/handfat. och sen när jag började med mjölkfrikost(när jag amma) så börja han bajsa en gång per dag, tidigt på morgonen. Så då gjorde vi helt enkelt så att vi höll honom över pottan varje morgon när vi vaknade. sen satt han själv på pottan med oss som stöd och till slut själv på pottan varje morgon. Så han slutade bajsa i blöjan när han var bara några månader. Vissa gånger missade vi såklart och då hamnade i blöjan. men sen när han var fem månader så har vi nog bytt bajsblöja sig max 15 ggr, och då bara för att han varit väldigt lös i magen så vi ej hunnit. Men det är han själv som ivägrar bajsa i blöjan nu. Han håller sig tills vi sätter honom på toan. Nu sitter han bara på toa med toaring. Då slipper man ju göra rent pottan och han kan inte vandra iväg innan han är klar ;)

Som  igår hade han inte varit på toa och bajjat på över 2,5 dygn så jag gav honom päronpure. Tyvärr var vi hos en kompis som har en sambo som råkade duscha samtidigt som magen satte i gång. Så då kom det lite i blöjan. Men sen höll han inne resten tills personen duischat klart och bajjade klart på blöjan: Så han verkligen avkyr att gå runt med bajs, det känns inte naturligt för honom. Vilket vi tycker är sååå himla skönt.
  • samban
    Noras skrev 2012-02-19 09:19:01 följande:
    Okej. Här kommer jag: en stort frågetecken när det gäller tygblöjor. Har ingen aning om hur de används, vad man behöver eller hur man gör MEN, jag är lite nyfiken på att testa. Fick vårt andra barn för bara 2 veckor sedan och har sen dess gått och småkikat på tygblöjorna, det blir ju såååå dyrt att springa och köpa blöjor hela tiden Går åt rejäla mängder blöjor här då vi har fått en bebis som kissar rätt mycket..... Så, nu har vi funderat på att använda tygblöjor här hemma, och använda köpta blöjor enbart då vi åker bort. Jag har två olika sorters tygblöjor här hemma: en all-in-one och en pocketblöja (heter dom så?) med inlägg. Men jag har inte vågat testa någon av dem ännu. Vilka sorter föredrar ni som är mer vana med tygblöjorna? Jag tycker att en all-in-one låter väldigt enkelt, men samtidigt så tycker jag att de verkar så tjocka. Blir det inte klumpigt för barnet att ha på sig en så tjock blöja? Då tycker jag däremot att en pocketblöja + inlägg verkar smidigare, de är ju tunnare, men samtidigt så tycker jag att det är krångligt att få inlägget helt platt utan knölar överallt Vad finns det för andra sorter? Vilka tycker Ni är enklaste att använda? Och vad/när/hur/varför ska man använda de stickade blöjbyxorna? Vad är de bra för och måste man använda dem till alla sorters tygblöjor? Och vad är det för andra saker man behöver? Och hur många blöjor rekommenderar Ni att man ska ha? Hur många går åt på en dag ungefär? Och är det skillnad på nattblöja och dagblöja? Många frågor, som jag hoppas att någon kan och orkar besvara Berätta gärna hur ni som använder dessa blöjor gör. Tacksam för svar!

Vi använder vikblöjor till vår tjej som är en månad. Vikblöjor består av ett rutvävt bomullstyg, ca 70x70 cm stort som man viker ihop, lindar runt barnet och fäster. Utanpå vikblöjan måste man ha något som håller fukten inne. Vi använder stickade ullbyxor eller en så kallad pul-byxa. Pul-byxan är lite som en blöjsnibb och består av ett vattentätt tyg som håller fukten kvar i blöjan. Ullbyxorna är hemmastickade, men finns att köpa på nätet bland annat. Jag upplever att ullbyxorna andas bättre och Om min tjej blir röd på rumpan väljer jag alltid ullbyxorna. Vikblöjor är skitenkelt till nyfödda. Det tar två sekunder att vika blöjan, de torkar på två timmar och de är billiga. Vi köpte på jysk, 12 stycken för typ 130 kr. Vi har sammanlagt 24 vikblöjor, men har inte hunnit använda alla än. På natten och när vi ska iväg använder vi engångsblöjor för det mesta.
  • Sladdisa

Tips på var man köpa dessa ullbyxor eller PUL-byxa? Kanske ska börja med vikisar först och sen gå över på typ pockets.

Ingen som vill bjuda på en bild på hur en vikblöja på kan se ut?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24