• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Tygtiiger

Noras: testa pocketblöjan. Inlägget behöver inte vara helt slätt (jag tar tag i det och sedan kör jag in handen i fickan på pocketen och lägger inlägget på plats på så sätt. Sedan skakar man blöjan lite för att få det rakt.). Se till att det sluter någorlunda tätt kring låren för annars kan det rinna kiss bredvid.

Prova tygblöjor lite pö om pö - vi använder nog hälften tyg och hälften papper just nu. Man får testa sig fram vad som är bäst, till vårt stora barn var frottéblöjor eller vikblöjor med pul-byxa bäst och till lilla barnet är pockets bäst. Om du vill se bilder på tygblöjor så titta på de brittiska sidorna - www.kittykins.co.uk eller www.babykind.co.uk   har bra förklaringar tycker jag.

Krupke, we've got problems of our own!
  • samban
    Sladdisa skrev 2012-02-19 17:45:09 följande:
    Tips på var man köpa dessa ullbyxor eller PUL-byxa? Kanske ska börja med vikisar först och sen gå över på typ pockets. Ingen som vill bjuda på en bild på hur en vikblöja på kan se ut?

Det här är vikblöjor. Finns vikbeskrivningar på youtube.
  • samban
    Sladdisa skrev 2012-02-19 17:45:09 följande:
    Tips på var man köpa dessa ullbyxor eller PUL-byxa? Kanske ska börja med vikisar först och sen gå över på typ pockets. Ingen som vill bjuda på en bild på hur en vikblöja på kan se ut?

Såg nu att du ville se hur de såg ut på. Bildgoogla på vikblöjor så ser du.
  • Palsternacka

Har nu använt tygisar i några dagar med nyfödda sonen. Hur smidigt som helst! Vi kör mest med vikblöjor (sk "drakvikning") men även lite frotteblöjor. I natt använde vi frotté med fleecebyxor vilket funkade hur bra som helst.

• emmyliten

jag kom över ett begagnat set med bumgenius 3.0 pocketblöjor som vi har börjat använda här hemma, men jag kan inte helt bestämma mig för vad jag tycker. =/
    jag är nojjig att sonen (första barnet, 10 veckor) ska känna sig fuktig, så jag går och känner i blöjan hela tiden. jag sätter i det inlägget i frotte man får med, som man knäpper dubbelt där fram. jag bytar kanske var 1,5 - 2 timmar, och huden känns ju "torr" men blöjan blöt. hur ofta bytar ni?
    sen känns blöjan så klumpig, det blir ju så tjockt runt magen där man dels knäpper blöjan för mindre storlek, sen med själva inlägget. sonen har mycket ont i magen och jag antar att jag är orolig att det ska kännas obehagligt om det trycker där, så jag får inte rätt på hur tight jag ska fästa blöjan. hur jag än gör så glider den liksom ner mot höfterna lite grand och då glipar det i låren.
    jag vill så gärna tycka att det här med tygisar är världens grej, men jag är väl skadad av pappersblöjindoktrineringen, att det är "garanterat" torrt, lätt och skönt för barnet.

sen, hur gör ni rent praktiskt? lägger i inlägget precis innan ni byter, med en sprallig bebis på skötbordet, eller fixar alla på förhand? det finns ju så många sorters inlägg och jag vet inte vilket man ska använda när.

förlåt för min lilla novell här, det är bara så mycket tankar kring det här med tygblöjor, som jag trodde skulle vara så enkelt! =)

• johlinn

emmy- Det blir inte lika torrt med tygblöjor som med engångs, det kommer det aldrig att bli. du kan nog lugnt byta lite mer sällan än du gör, säg var tredje timme iaf! Jag lägger i inlägget innan och har färdiga blöjor vid skötbordet. Tänk på att det är resår i midjan, så du kan dra åt lite mer än du gjort låter det som. Det är inte meningen att det ska glipa vid låren. Du ska lätt komma in med två fingrar emellan vid resåren i ryggen. Det har jag använt som måttstock.

jag har bytt ca var fjärde timme sen vi fick ordning på bajset, innan kom det bajs hela tiden så då bytte vi tokofta.  

• fröken sol
    emmyliten skrev 2012-02-25 12:01:15 följande:
    jag kom över ett begagnat set med bumgenius 3.0 pocketblöjor som vi har börjat använda här hemma, men jag kan inte helt bestämma mig för vad jag tycker. =/
    jag är nojjig att sonen (första barnet, 10 veckor) ska känna sig fuktig, så jag går och känner i blöjan hela tiden. jag sätter i det inlägget i frotte man får med, som man knäpper dubbelt där fram. jag bytar kanske var 1,5 - 2 timmar, och huden känns ju "torr" men blöjan blöt. hur ofta bytar ni?
    sen känns blöjan så klumpig, det blir ju så tjockt runt magen där man dels knäpper blöjan för mindre storlek, sen med själva inlägget. sonen har mycket ont i magen och jag antar att jag är orolig att det ska kännas obehagligt om det trycker där, så jag får inte rätt på hur tight jag ska fästa blöjan. hur jag än gör så glider den liksom ner mot höfterna lite grand och då glipar det i låren.
    jag vill så gärna tycka att det här med tygisar är världens grej, men jag är väl skadad av pappersblöjindoktrineringen, att det är "garanterat" torrt, lätt och skönt för barnet.

sen, hur gör ni rent praktiskt? lägger i inlägget precis innan ni byter, med en sprallig bebis på skötbordet, eller fixar alla på förhand? det finns ju så många sorters inlägg och jag vet inte vilket man ska använda när.

förlåt för min lilla novell här, det är bara så mycket tankar kring det här med tygblöjor, som jag trodde skulle vara så enkelt! =)
    min son går ofta med blöt blöja eller gjorde nu kissar han sällan i blöjan. Han blir aldrig röd av detta. Men så fort vi har pappersblöja lite längre en typ säg 2-3 h blir han röd. Och då är ju blöjan "torr". Alltså vi byter oftast när vikisen är genomblöt. Vilket är olika ibland 1,2 eller 3 h. Men oftast varannan var tredje timme.

Det vi gillar med tygisar är att han inte luktar äckelpäckel blöja :)
  • Palsternacka

Sonen har blivit röd i rumpan men jag vet inte om det är pga tygblöjorna eller pampers som vi använder ibland på natten, ELLEr för att jag missade att byta en bajsblöja (pampers) på natten. Iallafall så försvann det röda med hjälp av luftning och Bephanten.

Jag vet inte, men jag upplever att det funkar bättre med tygisar på vår son jämfört med dottern. De kissar ju på olika sätt och på pojkar behöver ju blöjan vara tjockare fram medan kisset "rann ner" mer på dottern och då läckte det oftare. Den enda gång vi haft läckage med sonen hittils har varit vid raketbajs i pampersblöja. I bilen på väg till kalas.

• SaJoMa

Hallojs!
    Ny i den här tråden och med tygblöjor. Är bara halvvägs i min första graviditet idag, men håller just nu på och läser in mej ordentligt på tygblöjor och även EC som tilltalar mig enormt (väldigt intresserad av naturliga beteenden hos människa och djur)! Jag har väl läst 50-70 sidor av den här tråden i omgångar och blivit mer förvirrad, klokare igen, orolig, lugn och börjar väl landa nånstans i vad jag tror kommer att kunna funka härhemma. Hade det bara varit mej själv att ta hänsyn till är det ju inga problem alls, jag har viljan och tålamodet att prova mej fram. Men jag har inte tänkt byta varenda blöja i huset och curla make, utan det ska nog delas på ansvaret för den biten är väl planen. Första barnet för honom också, och trots två småsyskon ingen erfarenhet av barnskötsel heller (jösses, hur ska det gå!!! :D). Jag är helt nybörjare på bebisskötsel också...

Jag har börjat shoppa lite provpaket med tygblöjor. Dels 11 AIO till hyfsat pris på tradera, men ett budgetmärke (OneTex) har jag förstått, så det var kanske ett dumköp som jag kommer att ångra. De känns ganska styva och det isydda inlägget verkar vilja knörvla ihop sig nu när dom är tomma. Det är storlek small, så jag hoppas de funkar som extrablöjor till liten bebbla. Sen fick jag tag på 6 BumGenius 3.0 (tror jag enl. bloggrecension) som förhoppningsvis ska vara ett bättre köp när de "glömda" inläggen hittat hit också. Sen är jag sugen på att testa ett par pocketar till. Poops och ett provpaket från barnshop och ev. BG Flip som var omtalade i den här tråden för ett tag sedan. Ska få lite begagnade vikblöjor också, man vet aldrig, jag kanske fastnar...

Ett par konkreta frågor kommer här: 
    Vi har ganska mycket kalk i vårt vatten då vi har egen brunn och ett filter som tillsätter lite extra kalk i reningsprocessen. Någon som har erfarenhet av det och vet vad det innebär för tvätten av tygisarna? Tänker att jag kanske behöver köra ättika regelbundet för att hjälpa till att skölja ur tvättmedlet ordentligt...

Jag vet inte om lillsprattel är flicka eller pojke än, men hur ECar man en pojke (om här är några ECare i tråden)? Tänker på berömda skötbordsfontäner så fort man lossar blöjan, men det kanske inte blir sådana om gossen pottas regelbundet? Det är kanske det där småpinket som ger den effekten?

Kan man använda extra inlägg i AIO-blöjorna (de har ett "löst" men fastsytt inlägg i byxan nu som man kanske kan peta in grejer under om man behöver mer uppsugning)? Om man lägger inläggen löst utan någon "fasthållning" vandrar dom väl iväg?

Samma fråga egentligen om BG men som ytskikt löst i blöjan om man skulle vilja prova ett annat ytskikt mot rumpan än det som är insytt i byxan. Annars lägger man väl alla extra inlägg i fickan? Någon som har erfarenhet av BG3.0 på nyfödd och amningsbajs? Läser så mycket om läckage och oroar mej för att krokna innan jag ens börjat med tygisarna...

Kan man använda flip-inläggen i pocketblöjor också och ska de isåfall i fickan eller läggas löst (hänger också ihop med lösa-inläggsfrågorna ovan...). Tycker de verkar vara himla bra inlägg på recensionerna och jag tror jag ska köpa lite olika inlägg och prova.

Vi använder idag Skona pulver. Vad jag förstod skulle det funka att fortsätta med det till tygblöjorna? Jag kan inte ha andra tvättmedel med minsta lilla parfym i till underkläder, så vi har redan kört ganska snälla medel. Maken envisas med sköljmedel, mend et tar jag nästan aldrig själv och har meddelat att det låter han bli på tygblöjor. Jag brukar dutta i sköljmedel med hans mörka jobbekläder-tvätt bara, så blir han också nöjd... 

Svar på tråden Tygblöjetråden 24