• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn
    Kinne79 skrev 2010-05-18 18:06:32 följande:
    Har fortfarande bebis i magen, men funderar på att köpa min systers tygblöjor. Är det någon som provat Mommys touch all-in-one? För/nackdelar?
    Fördelar: Smidig och ganska tunn blöja som ändå håller tätt, snabbtorkande ioma inlägget sitter löst i. Ingen vikning eller stoppning av blöjor. Finns extra inlägg att knäppa fast. Bra variation på passformen med många knappar. många fina färger

Nackdelar: ganska många knappar att knäppa. Blev ganska snabbt behov av det extra inlägget. (Men då är jag van vid bg-s pocketblöjor som har superbra inlägg så jag är lite bortskämd )

Så mitt svar är - prova några stycken och se om ni är nöjda med dem. Det är så vanligt att vi tycker olika här i tråden. Och det är ju en av de allra största fördelarna med tygblöjor, de oändligt många variationsmöjligheterna. Och är ni nöjda - köp allihop
  • emindy
    johlinn skrev 2010-05-18 20:52:01 följande:
    Fördelar: Smidig och ganska tunn blöja som ändå håller tätt, snabbtorkande ioma inlägget sitter löst i. Ingen vikning eller stoppning av blöjor. Finns extra inlägg att knäppa fast. Bra variation på passformen med många knappar. många fina färger Nackdelar: ganska många knappar att knäppa. Blev ganska snabbt behov av det extra inlägget. (Men då är jag van vid bg-s pocketblöjor som har superbra inlägg så jag är lite bortskämd ) Så mitt svar är - prova några stycken och se om ni är nöjda med dem. Det är så vanligt att vi tycker olika här i tråden. Och det är ju en av de allra största fördelarna med tygblöjor, de oändligt många variationsmöjligheterna. Och är ni nöjda - köp allihop
    jag håller med, det enda man kan vara säker på är att alla blöjor inte funkar lika bra på alla barn och alla föräldrar tycker inte om samma saker heller.

För övrigt, jag sydde fleecebyxor i dubbel fleece och de blev jättebra förutom att de var för små och jag har ännu inte ändrat dem.
  • annbom

Vad tyckte din syster om blöjorna?

Kinne79 skrev 2010-05-18 18:06:32 följande:
    Har fortfarande bebis i magen, men funderar på att köpa min systers tygblöjor. Är det någon som provat Mommys touch all-in-one? För/nackdelar?
  • SaltNapp
    emindy skrev 2010-05-18 23:37:03 följande:
    jag håller med, det enda man kan vara säker på är att alla blöjor inte funkar lika bra på alla barn och alla föräldrar tycker inte om samma saker heller.För övrigt, jag sydde fleecebyxor i dubbel fleece och de blev jättebra förutom att de var för små och jag har ännu inte ändrat dem.
    sydde du in tunn fleece eller lite tjockare?
  • Candra

Hej, har några frågaor!
    Än så länge har vi kört med vanliga blöjor, men har varit nyfiken på att testa tyg på henne. Hon är 10 mån, och vi ska så smått börja potträna. Det är så omständigt att hinna plocka av blöja, sen upp på pottan osv, så jag funderar på om det finns möjlighet att sy som trosor som håller tätt?
    Blir det fuktigt inuti, eller finns det nåt som för bort fukten som vanliga blöjor?
    Och sista, har alla har tvättmaskin? Var har tvättstuga och kan tvätta max 2 gånger i veckan, skulle de fungera ändå?

• emindy
    SaltNapp skrev 2010-05-19 08:46:43 följande:
    sydde du in tunn fleece eller lite tjockare?
    Ett lager tunn fleece och ett lager tjockare, men då höll de verkligen tätt också! Två lager tunnare fleece skulle nog räcka egentligen.
  • Ekorrfamiljen

Meeen, hjälp mig!! Vi har flanellblöjor (för det mesta) till Vemund men nu stinker det ammoniak vid varje blöjbyte. Jag tycker att jag har prövat allt; mer tvättmedel, mindre tvättmedel, 95 grader, bikarbonat eller ättika i sköljvattnet.. Vad mer kan man göra? Vill verkligen ha de här flanellblöjorna för de suger upp allra bäst för storkissaren.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Krake

Igar hade jag sömnadsorgie, sydde fem blöjor av lite gamla bomulls-t-shirts och en kofta jag hade hemma. Använde en T-liknande form, med en trekant upptill och sen avsmalnande. Vi far se hur pass bra de funkar - gratis är de iaf Av spillet fick jag ut en stor hög trasor som antingen kan bli extra inlägg eller tvättlappar, plus ett par brallor. Mycket nöjd!

Nästa steg är fleecebyxor. Har bara tjock fleece, tror jag syr nagra enkla och nagra dubbla sa far man testa. Synd bara att den är ill-neon-grön... :-O

• Titinea
    Ekorrfamiljen skrev 2010-05-19 12:53:17 följande:
    Meeen, hjälp mig!! Vi har flanellblöjor (för det mesta) till Vemund men nu stinker det ammoniak vid varje blöjbyte. Jag tycker att jag har prövat allt; mer tvättmedel, mindre tvättmedel, 95 grader, bikarbonat eller ättika i sköljvattnet.. Vad mer kan man göra? Vill verkligen ha de här flanellblöjorna för de suger upp allra bäst för storkissaren.
    För oss gick det bäst med förtvätt innan tvätt och 95 grader. Våra BG organic stank, men efter att vi altid har förtvätt, så har lukten försvunnit. Tvättar inläggen då och då i 90 grader, någon gång även pocketen.
    Kika gärna in i min blogg
  • glockenbach

Bra fråga.  Jag tycker inte det verkar vara något problem men vi har haft rätt kallt där jag bor så det har inte varit basturisk än så länge. Jag tror inte de blir varmare än ullbyxor eller tjocka blöjor i flera lager i alla fall eftersom det bara är ett enda lager tyg plus inlägget. På sidorna är det ju bara det tunna tyget, så det är ju som att ha på sig...badbyxor knaske? Möjligen blir det lite fuktigare efterom tyget ju är tätt.

kolla på www.cottonbabies.com/product_info.php&products_id=2157 om det står nåt i kommentarerna. Jag är iofs lite skeptisk till dessa kommenatarer eftersom ALLA är så sabla nöjda... ;)

Zoria123 skrev 2010-05-18 15:22:26 följande:
    glockenbach: luftar blöjorna bra? Tänker nu när det blir varmt att det inte blir en bastu inne i blöjan? Är annars på väg att beställa vilken sekund som helst ;)
Svar på tråden Tygblöjetråden 24