• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Titinea
    Candra skrev 2010-05-22 22:18:16 följande:
    Frågar igen då det är ganska angeläget (och otåligt ) att få svar.Ni som syr egna, vad har ni för tyg som håller fukten inne? Och vart köpte ni det?
    Jag syr i PUL (laminerat tyg) som ytterlaget för att hålla fukten inne. Finns på Babyheaven, Myllymuksut, thefabricfairy och månge fler ställen...
    Kika gärna in i min blogg
  • Candra
    Titinea skrev 2010-05-23 19:30:18 följande:
    Jag syr i PUL (laminerat tyg) som ytterlaget för att hålla fukten inne. Finns på Babyheaven, Myllymuksut, thefabricfairy och månge fler ställen...
    Behöver man ha det i hela, eller bara i "kärnan"? (Pocketmodellen)
  • Titinea
    Candra skrev 2010-05-23 19:45:05 följande:
    Behöver man ha det i hela, eller bara i "kärnan"? (Pocketmodellen)
    Jag syr hela ytterlagret med PUL, men jag har sett bilder på blöjor med"vingar" i annat tyg
    Kika gärna in i min blogg
  • Candra
    Titinea skrev 2010-05-23 20:14:02 följande:
    Jag syr hela ytterlagret med PUL, men jag har sett bilder på blöjor med"vingar" i annat tyg
    Tack.
  • Candra

En fråga till, hur bred bör grenen vara?

• glockenbach
    Zoria123 skrev 2010-05-18 15:22:26 följande:
    glockenbach: luftar blöjorna bra? Tänker nu när det blir varmt att det inte blir en bastu inne i blöjan? Är annars på väg att beställa vilken sekund som helst ;)
    Hej, nu har jag ett bättre svar: Nej, de blir ganska instängda. Man får tvätta skalet lite oftare än vad som utlovas ( man behöver nog två skal om dagen) för det blir fuktigt och luktar kiss, men det räcker med att skölja dem, de torkar på några timmar. Jag tycker de är bra i alla fall.
  • Candra

Och ytterligare en, VAD är pul-tyg egentligen? Är det sånt som är i badkläder, eller är det nåt annat?

• Zoria123

Tack, för svar! Det låter inte allt för besvärligt att torka och tvätta yttreblöjan en gång om dagen. Jag och mannen är inne på att köpa två day paket, en stay dry och en organic. Har kollat på youtube och de verkar verkligen hur smidiga och bra som helst :) tack för hjälpen och tippset, nu är det bara till att beställa! :D

• CottonCandy
    Zoria123 skrev 2010-05-24 09:07:48 följande:
    Tack, för svar! Det låter inte allt för besvärligt att torka och tvätta yttreblöjan en gång om dagen. Jag och mannen är inne på att köpa två day paket, en stay dry och en organic. Har kollat på youtube och de verkar verkligen hur smidiga och bra som helst :) tack för hjälpen och tippset, nu är det bara till att beställa! :D
    har du nån länk till de du funderat på? ja e vilse i tyg blöje djungeln
Svar på tråden Tygblöjetråden 24