• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • CottonCandy

hejalla, är ny i denna tråd å har lite funderingar..

jo de e så att nu på senaste har jag funderat på att börja köra med tygblöjor, de e både smidigt å man spar pengar även om de e en stor kostnad att köpa in dom men man sparar ju en hel del i de långa loppet.

har suttit å surfat runt å definnsju en djungel av tyblöjor så jag har lite frågor till er som annvänder tyg blöjor

köper ni från svenska butiker eller utlänska?
    nån som köpt på ebay?
    är one size varianten bra? då passar d eju även om man får fler barn
    i dom här all in one blöjorna vad e de man behöver utäver de? rispapper? eller bara tyginlägg?
    vad kan ni tippsa om för märke?
    hur många ska man ha? har läst att 24 st är ett bra antal att ha hemma.

har funderat på dessa

http://www.babaharmonia.com/naughty-baby-nappies-p-91.html?language=en

• Titinea
    CottonCandy skrev 2010-05-20 19:15:52 följande:
    hejalla, är ny i denna tråd å har lite funderingar..jo de e så att nu på senaste har jag funderat på att börja köra med tygblöjor, de e både smidigt å man spar pengar även om de e en stor kostnad att köpa in dom men man sparar ju en hel del i de långa loppet.har suttit å surfat runt å definnsju en djungel av tyblöjor så jag har lite frågor till er som annvänder tyg blöjorköper ni från svenska butiker eller utlänska?nån som köpt på ebay?är one size varianten bra? då passar d eju även om man får fler barni dom här all in one blöjorna vad e de man behöver utäver de? rispapper? eller bara tyginlägg?vad kan ni tippsa om för märke?hur många ska man ha? har läst att 24 st är ett bra antal att ha hemma.har funderat på dessawww.babaharmonia.com/naughty-baby-nappies-p-9...
    Jag har inte testat de du länkar till. Men de ser ut som de flesta onesize. Jag tycker personligen bättre om knappar, de sliter mindre i tvätten och håller längre. pockets kan jag tipsa om BumGenius, de är de bästa köpesblöjorna vi har. Inte de smidigaste för barnet, men håller tätt. De har en ekonomivariant som heter Econobum och en som heter BumGenius flip. Har inte testat dem men de har nog samma passform som pocket och Aio som vi har. Vi har först nu haft 24 blöjor och det har gått bra med 15, men det är i minsta laget.
    Blöjorna jag har har jag köpt från barnshop, men nu har jag börjat köpa blöjmaterial utomlands ifrån och det har gått hur bra som helst. så nu skulle jag nog köpa där jag får bäst pris.
    Kika gärna in i min blogg
  • CottonCandy

Titinea. tack för ditt svar, tror dem jag länka till har såndär att man kan vika in kardborren när man tvättar fast dekanske lossnar ändå? å sliter mer?

• yrväder
    CottonCandy skrev 2010-05-20 20:03:31 följande:
    Titinea. tack för ditt svar, tror dem jag länka till har såndär att man kan vika in kardborren när man tvättar fast dekanske lossnar ändå? å sliter mer?
    Dom erfarenheter jag har av kardborreblöjor är att kardborren inte kommer hålla till så mkt mer än ett barn, särskilt inte om det är onesize som används hela blöjperioden. Kardborren slits helt enkelt så mkt att den till slut inte fäster.
  • CottonCandy
    yrväder skrev 2010-05-20 21:13:06 följande:
    Dom erfarenheter jag har av kardborreblöjor är att kardborren inte kommer hålla till så mkt mer än ett barn, särskilt inte om det är onesize som används hela blöjperioden. Kardborren slits helt enkelt så mkt att den till slut inte fäster.
    ahh okey då hänger jag me, låter ju rätt logiskt hehe
    men de här med rispapper. när  å vart har man de?
    har de samma funktion som engångspappret har som man kan köpa på rulle?
    å inläggen dom som absorberar kisset å de närman byter,byter man hela eller bara inlägget?

som sagt e ju helt grön så ni får ursäkt dom dumma frågorna hehe
  • SaltNapp

kan tygblöjor blir FÖR gamla?

tex imses bomuls formsydda..

• Candra

Någon som har ett bra mönster att gå efter? Vill testa att sy själv.

Vill ha en byxvariant för dagtid. Behöver inte rymma så jättemycket då min dotter inte är nån storkissare, men ändå så att det inte blir panik att byta med en gång.

Nån som har nåt tips?

• yrväder
    SaltNapp skrev 2010-05-20 21:53:28 följande:
    kan tygblöjor blir FÖR gamla? tex imses bomuls formsydda..
    Bra fråga, dom flesta säger att ju mer tvättade dom är, desto mer suger dom upp, men jag hörde nån som sa att dom blir sämre med tiden. Så jag vet inte. Svågern hade dom, funkade bra med första barnet, en flicka, men läckte med andra, en pojke. Vet inte om det hade att göra med att dom var gamla, eller om han bara kissade mer.
  • Candra

Vart kan man beställa bra pul-tyg?

• glockenbach

Jag skrev lite tidigare om Bun Genius Flip som jag tycker är superbra. Kan verkligen rekommendera dem. Jag tyckte framför allt de verkade bra eftersom de är så små och slimma, inte mycket större än pampers, men de är dessutom torra, lätta att byta och tvätta och torkar fort. Man byter bara inlägget precis som med de engångsblöjor som fanns på 80-talet. Vi kommer att köpa fler av inlägget som heter stay dry, det känns nästan helt torrt på ytan även om blöjan är kissig. JAg bor i tyskland och har köpt från england än så länge, men har precis hittat en internetbutik som säljer dem här med.

Och man tjänar ju verkligen in kostnade på bara ett år.

Vi har 14 blöjor + 3 skal och det är alldeles för lite. 24 +4 är nog bra.

CottonCandy skrev 2010-05-20 19:15:52 följande:
    hejalla, är ny i denna tråd å har lite funderingar.. jo de e så att nu på senaste har jag funderat på att börja köra med tygblöjor, de e både smidigt å man spar pengar även om de e en stor kostnad att köpa in dom men man sparar ju en hel del i de långa loppet. har suttit å surfat runt å definnsju en djungel av tyblöjor så jag har lite frågor till er som annvänder tyg blöjor köper ni från svenska butiker eller utlänska? nån som köpt på ebay? är one size varianten bra? då passar d eju även om man får fler barn i dom här all in one blöjorna vad e de man behöver utäver de? rispapper? eller bara tyginlägg? vad kan ni tippsa om för märke? hur många ska man ha? har läst att 24 st är ett bra antal att ha hemma. har funderat på dessa www.babaharmonia.com/naughty-baby-nappies-p-9...
Svar på tråden Tygblöjetråden 24