• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • SaltNapp

Tjoho måste bara berätta att jag just sytt ett par toksöta blöjbyxor i fleece efter "katarina" mönstret =)
    väntar nu på att liten skall vakna så man man få prova dem !!

passar på att fråga vad ni tvättar era tygisar i? bikarbonat? ättika? tvättmedel? inget?

• Pillarbox

tvättar med tvättnötter och använder citrontvål innan

• Ronjas mamma
    Pillarbox skrev 2010-05-22 18:54:06 följande:
    hej=) helt sprillans ny i tråden undrar om det är någon som testat tygblöjor från ebay såna där snygga fräcka grejer med mönster. såg att de endast skulle tvättas i 30 grader och jag är lite skeptisk till detta blir de rena / luktar inget?
    det är för att de är från usa de kör ett helt annat tvättsystem berättade någon h¨r för ett tag sedan för mig..
    Nej de ska tvättas varmt..
    Men vet ju inte om de håller till det men om du kommer ihåg märket på bjöjan så kan det vara någon ha¨r inne har provat just dem
  • zuzzan
    yrväder skrev 2010-05-22 12:06:58 följande:
    Är dom tvättade i sköljmedel är det i princip kört, nån (läs sambon ) körde våra kökshanddukar i sköljmedel, och jag har säkert tvättat dom 20 - 30 ggr efter det och dom suger fortfarande dåligt när man torkar disk. Och då är dom bara tvätade ett par ggr i sköljmedelstvätt.

Där håller jag inte med dej iallafall inte när det gäller kökshanddukar och inte andra handdukar heller. Tidigare tvättade jag alltid kökshanddukar med sköljmedel - i flera år! Tills jag började med tygblöjor och gjorde kopplingen mellan sköljmedel och uppsugningsförmåga. Tvättar numera kökshanddukarna utan varken skölj-, eller tvättmedel i 90° och jag märkte en betydlig skillnad efter ett par gånger.

Även små tvättlappshanddukar tvättade jag med sköljmedel när jag använde dem som kräkstrasor (innan jag började med tygblöjor till E), tvättade dem utan ett par gånger och använde dem sen som extrainlägg till blöjorna och det funkade hur bra som helst.

Så till Svampp - tvätta ett par gånger och kör sen. Jag har läst om många som sytt om gamla handdukar till blöjor utan problem.

• Svampp

Zuzzan: Det lät hoppfullt. Är ju också bara tänkt som lite nödblöjor första dagarna så det får väl vara ok om det inte funkar perfekt. Har några små bambuinlägg som man kan vika in så suger det ju lite bättre utan att ta nästan nån plats alls. Då ska jag masakera handdukar =)

• Cocco
    Pillarbox skrev 2010-05-22 18:54:06 följande:
    hej=) helt sprillans ny i tråden undrar om det är någon som testat tygblöjor från ebay såna där snygga fräcka grejer med mönster. såg att de endast skulle tvättas i 30 grader och jag är lite skeptisk till detta blir de rena / luktar inget?
    Är det dem som är helt i bambu? Blå myran köpte väl en. De ska bli rena i bara 40 grader.
  • Cocco
    Svampp skrev 2010-05-23 16:44:47 följande:
    Zuzzan: Det lät hoppfullt. Är ju också bara tänkt som lite nödblöjor första dagarna så det får väl vara ok om det inte funkar perfekt. Har några små bambuinlägg som man kan vika in så suger det ju lite bättre utan att ta nästan nån plats alls. Då ska jag masakera handdukar =)
    Tänk bara på att fålla dem ordentligt de går sönder rätt snabbt annars. Jag har sytt rätt mycket i frotte.
  • Svampp

Cocco: Behöver man fålla även om man bara tänkt tvätta dem max en gång eller två (tanken är ju i det närmaste att ha det som engångsblöjor, fast att bebisen slipper alla kemikalier). Hade annars tänkt att det bara räcker att zick-zacka tätt, men det kanske inte ens räcker för några dagars användning ändå?

• NorrVimpel

Rena och rena. OM man har svamp måste man tvätta underkläder i minst 60 grader för att bli av med, om nu barnet skulle få det. Skulle absolut inte tvätta blöjor och underkläder på lägre temperaturer.
    --------------------------------------------------------

Hm. Till "soakerpad" Vad är detta? NÅgon som vet.

3 pieces, 10 cm x 40 cm each, of thin

wadding (e.g. Dacron® wadding)

(från ett ottobredblöjmönster, på formsydda flanellblöjor)

Svar på tråden Tygblöjetråden 24