• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Kinne79

annbom- Hon tyckte dom var bra, men hon har bara provat dom, ni verkar ha provat så många olika.

• johlinn

trulsa - jag tyckte de var bra, och jag har provat många många. Dock inte de som passade oss allra bäst. Det visade sig vara bg:s pocketblöja!

• Ronjas mamma
    Ekorrfamiljen skrev 2010-05-19 12:53:17 följande:
    Meeen, hjälp mig!! Vi har flanellblöjor (för det mesta) till Vemund men nu stinker det ammoniak vid varje blöjbyte. Jag tycker att jag har prövat allt; mer tvättmedel, mindre tvättmedel, 95 grader, bikarbonat eller ättika i sköljvattnet.. Vad mer kan man göra? Vill verkligen ha de här flanellblöjorna för de suger upp allra bäst för storkissaren.
    Måste fråga du kör bikarbonat i för tvätten eller hur?
    förstod inte helt om det var det du menade det har fungerat för oss och så kör vi alltid förtvätt på fintvätt 95 grader (fintvätt tar in mera vatten)..
  • Kinne79
    johlinn skrev 2010-05-19 17:36:16 följande:
    trulsa - jag tyckte de var bra, och jag har provat många många. Dock inte de som passade oss allra bäst. Det visade sig vara bg:s pocketblöja!
    Kan man ha vanliga storlekar på kläderna eller måste man ha större?
  • johlinn
    Kinne79 skrev 2010-05-19 19:22:21 följande:
    Vi har haft vanliga storlekar på bodies hela vägen. Något större storlekar på byxor ibland, men oftast vanlig storlek där också.
  • Yamit
    Ekorrfamiljen skrev 2010-05-19 12:53:17 följande:
    Meeen, hjälp mig!! Vi har flanellblöjor (för det mesta) till Vemund men nu stinker det ammoniak vid varje blöjbyte. Jag tycker att jag har prövat allt; mer tvättmedel, mindre tvättmedel, 95 grader, bikarbonat eller ättika i sköljvattnet.. Vad mer kan man göra? Vill verkligen ha de här flanellblöjorna för de suger upp allra bäst för storkissaren.
    I nagon av de tidigare tradarna namndes att det stank extra mycket ammoniak nar de far tander, sa det kanske ar ett overgaende/tillfalligt problem?
  • Titinea
    johlinn skrev 2010-05-19 20:15:10 följande:
    Vi har haft vanliga storlekar på bodies hela vägen. Något större storlekar på byxor ibland, men oftast vanlig storlek där också.
    Vi har använt pockets till A och hon har hela tiden haft vanlig storlek på byxor och bodys. Så det beror nog på vad för slags blöjor man har.
    Kika gärna in i min blogg
  • Ekorrfamiljen
    Tack för alla tips! Jo, vi kör alltid förtvätt till tygisarna och så 60 eller 95 grader och extra sköljning. Hade bikarbonaten i förtvätten.

Vemund har ju tänder på g, kan det vara så enkelt? Hoppas.

Candra: Det funkar att tvätta två gånger i veckan om man har tillräckligt många blöjor och bra förvaring för dem (tättslutande hink t.ex.) tills det är dags att tvätta.
    Kinne79 skrev 2010-05-19 19:22:21 följande:
    Vemund har en storlek större på byxor och ibland kan bodyförlängare vara bra.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • SaltNapp
    emindy skrev 2010-05-19 12:38:55 följande:
    Ett lager tunn fleece och ett lager tjockare, men då höll de verkligen tätt också! Två lager tunnare fleece skulle nog räcka egentligen.
    blir fleece varmare än ull?
    vilket model av byxor sydde du av fleecet.. dra på eller någon slags knäppning?
  • Krake
    SaltNapp skrev 2010-05-20 16:38:40 följande:
    blir fleece varmare än ull? vilket model av byxor sydde du av fleecet.. dra på eller någon slags knäppning?
    Dessa fleecebyxor håller jag på att sy just nu: 
    Finns flera olika mönstervarianter att ladda ner gratis. De är superenkla att sy! Jag gör varianten med ett extralager i mitten.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24