• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Krake
    Candra skrev 2010-05-22 22:18:16 följande:
    Frågar igen då det är ganska angeläget (och otåligt ) att få svar. Ni som syr egna, vad har ni för tyg som håller fukten inne? Och vart köpte ni det?
    Nu har mina ju inte testats "in action" än eftersom bebisen ännu kissar inne i min mage så jag kan inte ge nån garanti för funktionen. Men jag har sytt mina blöjbyxor av fleece. Just i mitt fall var det en fleecefilt fran IKEA som svärmor hade råkat lämna i var bil.
  • Krake
    Svampp skrev 2010-05-23 17:43:28 följande:
    Cocco: Behöver man fålla även om man bara tänkt tvätta dem max en gång eller två (tanken är ju i det närmaste att ha det som engångsblöjor, fast att bebisen slipper alla kemikalier). Hade annars tänkt att det bara räcker att zick-zacka tätt, men det kanske inte ens räcker för några dagars användning ändå?
    Joho då, det räcker. Jag har ett par tygbindor som jag sytt på detta vis. De har liksom skägg i kanten men håller ihop ändå efter ca 2 år.
  • Candra
    Krake skrev 2010-05-24 15:38:50 följande:
    Kan ju göra nån i fleece och testa, hade varit praktiskt om man kunde få användning för allt som ligger och dräller hemma =P
    Såg en som gjorde helt i frotté.. Men det lär ju knappast hålla fukten inne, tvärtom.
  • Krake
    Candra skrev 2010-05-24 15:49:13 följande:
    Kan ju göra nån i fleece och testa, hade varit praktiskt om man kunde få användning för allt som ligger och dräller hemma =P Såg en som gjorde helt i frotté.. Men det lär ju knappast hålla fukten inne, tvärtom.
    Mm, nej frotté är väl mindre lämpligt som yttre skal. Jag tror faktiskt, efter att ha gjort dessa byxor, att de kan funka. De har dubbel fleece precis i mitten.
    För mig känns det spontant trevligare med ull eller fleece än PUL. Mjukare och släpper igenom luft.
  • Candra
    Krake skrev 2010-05-24 15:58:39 följande:
    Jo, det tycker jag också..
    Har tänkt försöka sy om trosor och göra så de kan ta lite fukt utan att läcka allt för mycket.. Finns inte potträningsbyxor i min dotters storlek, så får försöka improvisera ihop något. De behöver ju inte kunna ta lika mycket som vanliga blöjor, eftersom det inte är så de ska användas. Vill också använda vanliga trosor så det inte ska bli så annorlunda för henna att byta till vanliga sen.. Så de är lika utåt sett.
  • Svampp

Kaffemoster: Bra att veta :D Då verkar ju problemet med barnbeck vara löst iaf =)

• Titinea
    Krake skrev 2010-05-24 15:58:39 följande:
    Mm, nej frotté är väl mindre lämpligt som yttre skal. Jag tror faktiskt, efter att ha gjort dessa byxor, att de kan funka. De har dubbel fleece precis i mitten. För mig känns det spontant trevligare med ull eller fleece än PUL. Mjukare och släpper igenom luft.
    PUL andas det med. Skulle tro lika bra som tjockare fleece.
    Kika gärna in i min blogg
  • Candra

Hur lätt är det att tvätta dem för hand? Vad behöver man för saker till det?

• Moson
    Titinea: Jag gjorde färdigt en pocket med "din" öppning idag{#lang_emotions_smile}
    Den blev lite tight i benen kanske men det var nog bra för den invigdes med besked {#lang_emotions_laughing}
  • AnnaSvea

Någon som har Hemp Hour longies i storlek XL?
    Kan de passa en kille på 105 cm och 15 kg?
    Hur långa är de i benen?
    Hade blivit jätteglad om någon vet.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24