• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Matglad

Lilla T: Det är ju väldigt ljust på morgnarna nu, mina barn  som i vanliga fall vaknar vid 7 vaknar nu 6. Men på söndag ställer man ju fram klockan så då blir det kanske bättre. Vad händer om ni lägger honom tidigare? Man kan ju prova att successivt tidigarelägga läggningen. Sover han bra på natten nu?

• BackinBlack

Det där med sömn är ju så himla olika. Det står att ett barn i viss ålder behöver si och så mycket sömn eller sover i regel si och så mycket, men det är ju väldigt individuellt. Min svägerska frågade alltid om det där med vilan på dagen och så eftersom jag har en morgonpigg son som tills för inte så länge sedan vaknade fem på morgonen (ibland halv fem) och inte somnade tidigare för det eller sov särskilt länge på dagen. Dottern var uppe sent på kvällarna och sov inte superlänge för det. Så - jag har barn som aldrig sovit de där timmarna som de sägs göra... eller behöva eller vad det står.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • Timba

lilla T: tack själv för senast var jättekul att se och tack för tipset med trafikskolan ska kola upp dem.

Nån här som vet en bra körskola i Järfälla ? och om ni har varit med om en dålig en vill jag också gärna höra, ska börja ta körkort..

Det där med sömnen är ju så olika, mina tjejer sover jättebra men Eliott har alltid haft problem med sömnen, så jag tror att det är inviduellt och alla verkar inte behöva lika mycket sömn, men förstår att det inte är kul att kliva upp vid fem..

• Timba
    Thalie skrev 2011-03-24 21:23:36 följande:
    Hejsan
    Är ny på den här sociala delen av familjeliv och har inte orkat läsa igenom alla 446 sidor ännu ;P
    Men jag är född 1989, bor i jakobsberg och fick mitt första barn (en flicka) den 9februari i år ,så har nyss klivit in i familjelivet. =)
    Välkommen !!!!
  • 1975

Tip; det e min projekt åxå innan sommarn. Jag har varit på lötsjöns trafikskola vid jet macken i jakan. Dom var super hjälpsamma och trevliga.

• BackinBlack

Ah, läser om körskolan. Har hört flera prata gott om den. Ska också övningsköra nu, måste ha körkort nu när bilen bara står och jag vill ha fler barn. Det går ju att åka kommunalt, men det är lite meckigt och då kan jag bli väldigt bekväm beroende på vad det gäller.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • Lilla

Vi var hos barnens farmor och farfar över helgen. Trevligt! Jag och Tor passade även på att åka och hälsa på en gammal kompis och fick se hur vackert hon och hennes nya sambo bor. Kul att träffas igen! De bor på landet 10 mil från mina svärföräldrar.

Tor sover bra på natten nu. Vaknar 0 eller 1 gång per natt. Han sover i egen säng. Superbra! Idun vaknar minst 1 gång och lägger sig hos oss då. På dagen sover han 3-5 timmar uppdelat på 2-3 pass. Så visst, han sover mycket på dagen. När vi lagt honom tidiagre vaknar han tidiagre, men nu idag var kl. 6.45 enligt nya sommartiden så det var ju okej.

• MammatillAnton

Hej hej,

Linda (fd. lillapindi) här.

Har alla haft en bra helg?
    Själv gjorde vi en liten utflykt i söndags, tyvärr han solen försvinna och det började blåsa på :P
    Fick knappt igång engångsgrillen, men tillslut fick vi lite mat och lite lite sol :)
    Riktigt mysigt i slutändan :)

Lille Anton har kommit in i en ny utvecklingsfas som driver en till vansinne haha.
    Vill inte läggas ned trots att han är jätte trött och bara vill sova, men icke! ska somna i famnen...annars blir det skrik skrik och  mera skrik.
    Sen när man väl lyckats få honom att somna och lagt ned honom, vaknar han efter några minuter igen...
    Någon som har något bra tips på hur man kan göra i denna situation?

• Timba
    MammatillAnton skrev 2011-03-28 09:24:32 följande:

Hej hej,

Linda (fd. lillapindi) här.

Har alla haft en bra helg?
    Själv gjorde vi en liten utflykt i söndags, tyvärr han solen försvinna och det började blåsa på :P
    Fick knappt igång engångsgrillen, men tillslut fick vi lite mat och lite lite sol :)
    Riktigt mysigt i slutändan :)

Lille Anton har kommit in i en ny utvecklingsfas som driver en till vansinne haha.
    Vill inte läggas ned trots att han är jätte trött och bara vill sova, men icke! ska somna i famnen...annars blir det skrik skrik och  mera skrik.
    Sen när man väl lyckats få honom att somna och lagt ned honom, vaknar han efter några minuter igen...
    Någon som har något bra tips på hur man kan göra i denna situation?

Härligt med utegrillning, vart var ni ?
    hm jag vet inte hur gammal din son är, men  jag har lagt mig i sängen med mina barn när de varit små och låtit dem ligga nära. dsv jag har samsovit rätt mycket med dem fram till de varit kring 4-5 månader.
    Annars är ju vagnen rätt bra att ha dem i och gunga lite grann om du kan ha vagnen inne.
  • Timba
    Lilla skrev 2011-03-28 07:51:29 följande:
    Vi var hos barnens farmor och farfar över helgen. Trevligt! Jag och Tor passade även på att åka och hälsa på en gammal kompis och fick se hur vackert hon och hennes nya sambo bor. Kul att träffas igen! De bor på landet 10 mil från mina svärföräldrar.

Tor sover bra på natten nu. Vaknar 0 eller 1 gång per natt. Han sover i egen säng. Superbra! Idun vaknar minst 1 gång och lägger sig hos oss då. På dagen sover han 3-5 timmar uppdelat på 2-3 pass. Så visst, han sover mycket på dagen. När vi lagt honom tidiagre vaknar han tidiagre, men nu idag var kl. 6.45 enligt nya sommartiden så det var ju okej.
    Men vad skönt att det blivit sommartid, hoppas han fortsätter sova såhär nu.
Svar på tråden järfällatråden 9