• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • sara e s
    D 1980 skrev 2011-03-22 07:50:33 följande:
    Sarah Elisabeth: Kikade i den gamla tråden för ett tag sen och tyckte att du skrev att du har BF den 21 april. Stämmer det? Det är exakt samma dag som jag har BF! Mår du bra? Måste vara tungt på ditt jobb med magen som blir större och större nu. Vi hade också bestämt namn redan i v18 då vi gjorde RUL och började kalla honom för Sebastian. Den här gången är det lite svårare. För mig känns det fortfarande som att det är en liten pojke jag bär på, en liten Andreas. Därför tror jag att jag gillar namnet Andrea bäst HAHAHA

Idag ska jag på UL för att de vill mäta bebisen. Ska bli riktigt spännande!!! Magen har iaf vuxit sjukt mycket den senaste veckan, känns som att huden kommer spricka när som helst.  
    Ja, eller enligt BM är det 22/4, så jag försöker vänja mig vid det. 21/4 var det första datumet jag fick. Vad kul att vi har BF samtidigt :D 
    Jag mår jättebra. Är sjukskriven 25% och jobbar 75% fortfarande. Blev sjuskriven pga ganska jobbig foglossning som försvårade jobbet. Fick avslag på min ansökan om havandeskapspenning, så då blev det att gå till doktorn!
    Foglossningen har varit mycket bättre den senaste veckan, hoppas att det håller i sig, för nu mår jag mycket bättre. Har lite halsbränna och är väldigt trött, men mår väldigt fint annars. Det är absolut tungt på jobbet, men nu är det bara 7 arbetsdagar kvar innan jag får gå på mammaledighet :) 

För oss blir det troligtvis en liten Charlie, om det bara verkar passa på honom när han kommer ut :D Det känns som en Charlie nu, så jag hoppas att det funkar :) 

Hur gick det med mätandet?
  • D 1980

Sara Elisabeth: Låter inte alls kul med foglossning men skönt att du får vara ledig Jag ska också vara ledig om ca en vecka, garanterat från nästa fredag iaf. Kanske kan vi försöka ses nån dag

Besöket på Danderyd var inte roligt! Fick för det första reda på att barnet är 25% större än normalt, väger 3,4 kg redan nu och kommer väga minst 4kg när hon föds. De har ökat på min insulindos nu och så får jag ta sprutor 3 ggr istället för 2 ggr per dag nu också för att ho förhoppningsvis ska sluta växa så enormt mycket. Sen får jag gå på kontroller 2 ggr i veckan, träffa läkare och dietist, göra flera tillväxtultraljud.....det är "bara" en månad kvar säger alla. Men varje dag känns extremt långsam, jobbig och tung och nätterna ännu värre. Har gråtit så mycket så mina ögon är helt uttorkade. Har sån hemsk förlossningsrädsla och sonen föddes en månad för tidigt, vägde 2,7kg och t.o.m det tyckte jag var totalt vidrigt. Vet ärligt talat inte hur jag ska klara det här. Men jag vet att det kvinnor föder stora barn hela tiden, fast jag är jag

Känns surt att behöva åka till Danderyd så ofta också men det är väl bra att de håller koll på läget och att hon inte blir alldeles för stor. Får väl packa om min bb väska och ta ut de minsta kläderna......Livet är verkligen surt ibland! Nu är magen så himla utspänd så sprutorna gör riktigt ont. Ja, ja....nog med gnäll. Jag kommer väl över det som med allt annat men ibland blir man bara trött på livet.

Nu ska jag äta en sista pizza innan jag träffar dietisten imorgon som sätte mig på en riktigt tråkig diet

• RedTopaz

D1980: Usch vad jobbigt! Men tror du inte att de kan sätta igång dig et par veckor före alternativt snitta dig om hon blir för stor?
    Du får inte sätta sprutorna i höften istället?

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med nr 3, BF 110828
  • RedTopaz
    1975 skrev 2011-03-22 18:45:17 följande:
    BT : vi planerade och vart gravida men i april i v 6 fick jag missfall. Då bestämde vi oss för attvänta till i hösten, men så vart det bebis direkt efter första mensen efter missfallet.
    Lillgrodan: kul 12.30 jag har med mig eventuellt två personer till. Ska bli jätte kul att träffas. Syns i morgon.
    Skönt att det tog direkt och gick bra!!
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med nr 3, BF 110828
  • 1975

Kapp det känns undebart! Fast ibland kommer tanken " undra vad det skulle ha blivit"

• sara e s
    D 1980 skrev 2011-03-22 20:28:24 följande:
    Sara Elisabeth: Låter inte alls kul med foglossning men skönt att du får vara ledig Jag ska också vara ledig om ca en vecka, garanterat från nästa fredag iaf. Kanske kan vi försöka ses nån dag

Besöket på Danderyd var inte roligt! Fick för det första reda på att barnet är 25% större än normalt, väger 3,4 kg redan nu och kommer väga minst 4kg när hon föds. De har ökat på min insulindos nu och så får jag ta sprutor 3 ggr istället för 2 ggr per dag nu också för att ho förhoppningsvis ska sluta växa så enormt mycket. Sen får jag gå på kontroller 2 ggr i veckan, träffa läkare och dietist, göra flera tillväxtultraljud.....det är "bara" en månad kvar säger alla. Men varje dag känns extremt långsam, jobbig och tung och nätterna ännu värre. Har gråtit så mycket så mina ögon är helt uttorkade. Har sån hemsk förlossningsrädsla och sonen föddes en månad för tidigt, vägde 2,7kg och t.o.m det tyckte jag var totalt vidrigt. Vet ärligt talat inte hur jag ska klara det här. Men jag vet att det kvinnor föder stora barn hela tiden, fast jag är jag

Känns surt att behöva åka till Danderyd så ofta också men det är väl bra att de håller koll på läget och att hon inte blir alldeles för stor. Får väl packa om min bb väska och ta ut de minsta kläderna......Livet är verkligen surt ibland! Nu är magen så himla utspänd så sprutorna gör riktigt ont. Ja, ja....nog med gnäll. Jag kommer väl över det som med allt annat men ibland blir man bara trött på livet.

Nu ska jag äta en sista pizza innan jag träffar dietisten imorgon som sätte mig på en riktigt tråkig diet
    Jag är också ledig från nästa fredag, sista mars är min sista arbetsdag :D Ska bli underbart skönt! Det vore jätteroligt att ses :)

Usch vad jobbigt med storleken på bebisen :/ Jag vet också flera som fött stora bebisar helt utan problem, men förstår att det är jättejobbigt psykiskt. När jag var på 3d-ultraljud i v 32 sa BM där att grabben i min mage ligger på plus också, jag förstod inte hur mycket dock. Hon beräknade i alla fall att han borde väga ca 4,2 kg om jag går över 2 veckor, och ungefär 3,7 kg vid BF. Blev ju lite nervös då, men min vanliga BM tyckte att det lät som en ganska "normalstor" bebis och tyckte inte att jag skulle oroa mig. Men rädd blir man ju ändå! 
    Har dietistbesöket med din diabetes att göra, eller är det för att ebisen växer mer om man äter onyttigt och sådär? 

Skönt att dom följer upp det i alla fall och inte bara lämnar dig med oro och rädsla. Vad sa dom om igångsättning eller snitt som alternativ?
    Kram till dig! 
  • RutanE
    Matglad vad förväntas av lagledaren på Vårruset? Jag kan tänka mig ställa upp, blir väl en extra sporre att faktiskt genomföra loppet Vilket ju kan behövas. jag hoppas att du kan vara med!
    Var faktiskt ute i gårkväll och tog en runda. Tänkte börja försiktigt för att inte få ont men har ändå ont i höften idag. Hittade en bra sida för att komma igång. http://viktigalistan.lugnagatan.net/motionera_ratt/traningsprogram/nyborjarprogram_jogga.html
    Men det bästa var ändå att gå ut ur huset och gå iväg i min egen takt utan vagn som fastnar i snö etc
  • Matglad

Rutan: Vad bra! Jag tror inte att det förväntas något egentligen. Bara någon som man kan skicka information till och kanske i vars namn man hämtar ut picknicken. Härligt att komma i gång, kanske skulle börja men jag har lovat mig själv nya snygga löpkläder först! Skrattande
    Bra att ta det lugnt i början, kondisen kommer ju alltid före muskelstyrkan.
    Jag hoppas verkligen att jag kan vara med för man behöver något sånt att träna inför.

• MrsMumrik

Rut - var och sprang på gymmet igår... oj, oj vad långt borta det är att jag ska fixa 5 km just nu, men jag har ju lite tid kvar Annars får jag knata helt enkelt...

• lillapindi

Min BM sa till mig när jag va i v30 att lillen vägde 3,5-3,7 DÅ. Han vägde 3675g när han föddes :P Födde BF+5 hihi

Mumriksfru - vart tränar du?

Svar på tråden järfällatråden 9