• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Axls Mamma

Hej allesammans!
    jag hoppar in här då jag är nyinflyttad till järfälla och är allmänt nyfiken på "allt" :)
    och eftersom ni pratar förskolor så passar jag på och frågar en liten fråga här:P
    Har ett barn på 9 månader gravid med andra som kommer nu i sommar, jag vill ha min lilla killen hemma under tiden jag är mammaledig med andra barnet men vi vill ändå ansöka om plats IFALL det skulle ta låååång eller om man skulle längre fram kanske testa om lilleman kunde vara någon timme på förskola, men om vi skulle anöska idag och säger att vi får plats redan till sommaren men vi inte vill han ska på förskola just då, förlorar då man sin plats och måste ansöka om igen eller hur funkar det överhuvudtaget..?? vad skulle vara bäst att göra?? hur många timmar har barnen rätt till i järfälla kommun om man är hemma med andra barnet ?

Tacksam för alla svar jag får :) 

• Axls Mamma

passar på och frågar om BVC som vi måste byta också, vi bor mellan kallhäll och jakobsberg "bvc" lika långt till båda, några erfarenheter om någon av dom innan vi väljer:P 
    skulle ni välja öppna förskola tex. i kallhäll eller jakobsberg?

:D 

• nenwood
    Axls Mamma skrev 2013-04-04 09:50:37 följande:
    Hej allesammans!
    jag hoppar in här då jag är nyinflyttad till järfälla och är allmänt nyfiken på "allt" :)
    och eftersom ni pratar förskolor så passar jag på och frågar en liten fråga här:P
    Har ett barn på 9 månader gravid med andra som kommer nu i sommar, jag vill ha min lilla killen hemma under tiden jag är mammaledig med andra barnet men vi vill ändå ansöka om plats IFALL det skulle ta låååång eller om man skulle längre fram kanske testa om lilleman kunde vara någon timme på förskola, men om vi skulle anöska idag och säger att vi får plats redan till sommaren men vi inte vill han ska på förskola just då, förlorar då man sin plats och måste ansöka om igen eller hur funkar det överhuvudtaget..?? vad skulle vara bäst att göra?? hur många timmar har barnen rätt till i järfälla kommun om man är hemma med andra barnet ?

Tacksam för alla svar jag får :) 
    Tror att ni förlorar er plats om ni säger nej och då måste ni ställa er i kö igen. Kommunen har garanti på förskoleplats efter fyra månaders förskolekö men det är brist på platser (iaf i Skälby där vi bor) så när min son skulle börja (jan 2012) lät det på kommunen som att det inte skulle finnas några platser alls.

Storasyskonet har rätt till förskola i 30 h i järfälla, de ändrade det nu efter nyår.

Ang BVC går vi på Kvarnen i Jakobsberg, har inte varit där så många ggr att jag kan säga att det är bra, vi flyttade till kommunen när sonen var nästan 1 och då går man ju inte så ofta på bvc längre.
  • Axls Mamma
    nenwood skrev 2013-04-04 10:00:18 följande:
    Tror att ni förlorar er plats om ni säger nej och då måste ni ställa er i kö igen. Kommunen har garanti på förskoleplats efter fyra månaders förskolekö men det är brist på platser (iaf i Skälby där vi bor) så när min son skulle börja (jan 2012) lät det på kommunen som att det inte skulle finnas några platser alls.

Storasyskonet har rätt till förskola i 30 h i järfälla, de ändrade det nu efter nyår.

Ang BVC går vi på Kvarnen i Jakobsberg, har inte varit där så många ggr att jag kan säga att det är bra, vi flyttade till kommunen när sonen var nästan 1 och då går man ju inte så ofta på bvc längre.
    men det är ju hur bra som helst om det finns garanti på förskoleplats!? hmm men om det är privat då? hur vanligt är det med privata? har dom samma regler tro?
    -Ok, hur många timmar var det innan nyår? :)
    ja sant man behöver inte BVC lika mycket när dom blir äldre, min nr 2 kommer på sommaren och då kmr vi behöva lite mer:)

Tack för svaren nenwood:)

• nenwood
    Axls Mamma skrev 2013-04-04 10:08:23 följande:
    men det är ju hur bra som helst om det finns garanti på förskoleplats!? hmm men om det är privat då? hur vanligt är det med privata? har dom samma regler tro?
    -Ok, hur många timmar var det innan nyår? :)
    ja sant man behöver inte BVC lika mycket när dom blir äldre, min nr 2 kommer på sommaren och då kmr vi behöva lite mer:)

Tack för svaren nenwood:)

Privata går under samma kö som de kommunala, vet dock inte hur garantin ser ut där. vi stod i kö till en privat förskola men den fick vi inte plats på (vilket vi är jätteglada för nu då vi är på en kanonförskola nu - Skälby).
    Gå in o kika på järfälla kommuns webbsida - de är dessutom snabba med att svara om man mailar och ställer frågor så du kan ju kolla med dem och få svar angående specifika förskolor.

Innan nyår var det 15 timmar så det är ju betydligt mer nu - man kan göra uträkning på webbsidan hur mycket det kostar så får man väl avgöra hur mkt tid man vill ha storasyskonet på förskolan efter det.
  • Axls Mamma

ja ska definitivt kolla lite på deras hemsida tack=)

• Axls Mamma

det första jag såg när jag gick in på järfälla hemsida var denna

Mellan den 18 mars och 12 april genomför vi vår årliga skolundersökning. Undersökningen vänder sig till dig som har barn i förskola, familjedaghem, årskurs 3, 5 eller 8 samt till elever i årskurs 3, 5 och 8."

Alla borde in och göra den=) 

• nenwood
    Axls Mamma skrev 2013-04-04 11:21:00 följande:
    det första jag såg när jag gick in på järfälla hemsida var denna

" Mellan den 18 mars och 12 april genomför vi vår årliga skolundersökning. Undersökningen vänder sig till dig som har barn i förskola, familjedaghem, årskurs 3, 5 eller 8 samt till elever i årskurs 3, 5 och 8."

Alla borde in och göra den=) 

redan gjord

Förresten, välkommen till järfälla Vi har bott här i 1,5 år ungefär och stormtrivs
  • Axls Mamma
    nenwood skrev 2013-04-04 11:28:51 följande:
    redan gjord

Förresten, välkommen till järfälla Vi har bott här i 1,5 år ungefär och stormtrivs
    ja tycket det är faktiskt viktigt för våra små skull=)

och Tack ska du ha,
    spännande var bor du? mamma ledig?  :) 
  • nenwood

Bor i Skälby, du?

Är föräldraledig i väntan på att barn nr 2 ska födas, bf om en vecka Storebror är 2,5.

Svar på tråden järfällatråden 9