utteröga: Vad jobbigt det låter med påklädningen. Lider med dig, men förstår hur det är. Egentligen finns det väl ingen patentlösning för att få det att funka, fick många tiops i en tråd här på fl när G trilskades som mest, några mer radikala än andra.... de jag kommer ihåg är:
* gå upp en timme tidigare, barnet måste få den tid det behöver
*låt barnet välja kläder själv på kvällen och stå fast vid det klädvalet på morgonen (även här behövs extra tid)
*låt barnet gå ut utan kläder, alt pyjamas.
*tvinga barnet, visa att det är du som bestämmer...
Vi valde en kombo av alla fyra alternativen, plus att vi lagt in rutiner som i princip alltid ska var lika, han är väldigt beroende av just rutiner för att fungera. En gång vägrade han att sätta på sig stövlar när vi skulle gå ut, tillslut sa jag bara, OK gå utan då... tog med mig torra strumpor i fickan och bar hans stövlar, han gick två steg innan han ville ha på sig stövlarna igen. Han har aldrig gjort om det...
Tip: Jag tror inte att vi ska ha fler barn efter detta... vet att jag sa så även efter G men nu har det varit mycket värre och jag vill inte må så här igen... det är möjligt att jag ändrar mig om sisådär 8-10 år, men då tar vi det då.... jag kan också tänka mig att adoptera.
Mirjam: Vad konstigt det låter.... vad är det för uppgift ni har fått?