Slå sitt barn på fingrarna?
Anser ni att det är barnaga att slå sitt barn på fingrarna när barnet tex rör "förbjudna" saker upprepade gånger eller tex nyper ett annat barn?
OBS! jag menar inte hårda slag..
Anser ni att det är barnaga att slå sitt barn på fingrarna när barnet tex rör "förbjudna" saker upprepade gånger eller tex nyper ett annat barn?
OBS! jag menar inte hårda slag..
ja, det är att aga! Och det är skamligt att vuxna människor gör sådant
Varför skulle man göra det när man kan prata med barnet alternativt visa med kroppsspråk att saker inte är okej?
Aga är aga. Självklart. Skam åt de som agar.
Det beror på hur man knäpper på fingrarna.
Om man står bredvid och barnet stoppar in fingret i eluttaget och man i ren rädsla knäpper till på fingrarna eller rycker tag i armen så är det inte barnaga enligt mig. Då har man handlat rent instinktivt. Hellre ömma fingrar eller ett blåmärke på armen än ett stoppat hjärta...
Aga innebär väl som skrivits tidigare våld i uppfostringssyfte. Om jag hittar min 4-åring i färd med att sticka in en skruvmejsel i eluttaget hemma hos farmor och farfar som inte har petskydd, inte 17 har jag sinnesnärvaro eller tid att tänka på hur jag får bort honom därifrån, inte kommer det bli en "mild styrning" men självklart har jag inte som syfte att göra illa honom och förmodligen gör ett rejält ryck i armen inte jätteont heller. Skulle min 1,5-åring rymma och springa ut i gatan framför en bil är det inte heller läge att börja fundera på hur hårt situationen kräver att jag tar i henne. Faktiskt bättre att ta lite för hårt och inte riskera att hon slinker ur greppet. Det är inte aga! Vore mer oansvarigt att börja fundera på hur hårt jag törs ta i barnet i en livshotande situation än att ta lite för hårt.