Slå sitt barn på fingrarna?
Anser ni att det är barnaga att slå sitt barn på fingrarna när barnet tex rör "förbjudna" saker upprepade gånger eller tex nyper ett annat barn?
OBS! jag menar inte hårda slag..
Anser ni att det är barnaga att slå sitt barn på fingrarna när barnet tex rör "förbjudna" saker upprepade gånger eller tex nyper ett annat barn?
OBS! jag menar inte hårda slag..
Vad har en knäpp på fingrarna för effekt om barnet inte upplever det som obehagligt - hårt eller inte? För att det ska ha "effekt" så behöver ju barnet uppleva knäppen som negativt= förnedrande, smärtsamt el dyl. Och därför tycker jag självklart det är att likställa med aga.
Enkelt kan man säga att det är avsikten bakom handlingen som avgör om det är aga eller inte. Men då måste man utgå från någon allmän norm och inte enbart från vad man själv tycker. Och att knäppa/nypa/bita/slå i uppfostringssyfte är aga. Oavsett vad man själv tycker. Och personligen är jag övertygad om att barn är tillräckligt smarta för att förstå och känna skillnaden mellan att bli dragen i armen för undivka att bli påkörda och att bli knäppt på händerna hemma i köket.