• noorah

Slå sitt barn på fingrarna?

Anser ni att det är barnaga att slå sitt barn på fingrarna när barnet tex rör "förbjudna" saker upprepade gånger eller tex nyper ett annat barn?

OBS! jag menar inte hårda slag..

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Svar på tråden Slå sitt barn på fingrarna?
  • Blossi

Svarar på TS bara.

JA, det är aga! Tänk om någon skulle slå dig på fingrarna varje gång du gjorde något de inte gillade bara för att du skulle lära dig. Vi har väl en mun att prata med?! 
    En fråga: Vad är hårt och vad är löst? Vem avgör det? När blir det aga anser du? Att försöka rädda sitt barn ur olika situationer om det är på väg att skada sig så är det en helt annan sak än att peta i blomkrukan osv.
    Brist på information skapar spekulation
  • Pormoicheia
    Flickan och kråkan skrev 2010-03-24 14:06:14 följande:
    Men du rycker ju inte tag i ett barns arm vid en väg för att uppfostra, utan för att undvika skada. Om jag är ute och går med min 2-åring så rycker jag ju inte i hans arm om det är fullständigt bilfritt bara för så att säga "make a point". Det är ju inte så att man varje gång barnet närmar sig trottoarkanten rycker tag i armen för att barnet ska lära sig att inte gå ut i gatan. Det är ju tanken med fingerknäppande. Att man genom upprepad fysisk bestraffning ska få barnet att inte göra något.
    Du snackar upprepad bestraffning, och där håller jag med om att det är fel. Jag skulle aldrig, upprepade gånger, knäppa mina barn på fingrarna och använda det som uppfostringsmetod.

Men jag pratar in en engångsföreteelse som sker just för att undvika skada. Det går inte att jämföra med att knäppa på fingrarna varje gång i uppfostrande syfte enligt mig.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Flickan och kråkan
    Pormoicheia skrev 2010-03-24 14:30:53 följande:
    Du snackar upprepad bestraffning, och där håller jag med om att det är fel. Jag skulle aldrig, upprepade gånger, knäppa mina barn på fingrarna och använda det som uppfostringsmetod.Men jag pratar in en engångsföreteelse som sker just för att undvika skada. Det går inte att jämföra med att knäppa på fingrarna varje gång i uppfostrande syfte enligt mig.
    OK, jag har bara lite svårt att se att man väljer att knäppa på fingrarna vid fara. Har på samma sätt svårt att se en förälder dra sitt barn i örat när det är på väg ut framför en bil. När man är rädd väljer man sällan "finlir", utan bort snabbast möjligt så tt säga.
  • Pormoicheia
    Suri skrev 2010-03-24 14:12:23 följande:
    Jag har diskuterat detta med mina 3-4 åringar på förskolan och tom de förstår skillnaden. De förstår att en vuxen kan råka göra illa ett barn som denne försöker skydda/hjälpa, rädda eller av en ren olykshändelse. De förstår att det är ok. De fattar att det inta alls är samma sak som att en vuxen smäller ett barn på fingrarna för att barnet inte skall ta ex en kniv eller göra något annat som är farligt eller något annat som barn inte får göra. De förstår att det inte är ok. Man får inte göra illa andra, med flit eller med mening. Som de skulle ha sagt. På ett enkelt och pedagogiskt sätt. Barn är kloka som tur är.   Ingen dubblemoral alls.
    åÅter igen så pratar jag inte om upprepade fingerknäppningar.

Jag pratar om att det i mina ögon är likvärdigt att ta tag i armen och rycka och knäppa på fingrarna om anledningen till att man gör det är att skydda barnet ifrån att skada sig riktigt illa.

Ta tag i armen och rycka:
    Barnet upplever smärta, kränkning, skam, rädsla och förnedring.
    Det spelar ingen roll om man gör det för att rädda barnet elelr hindra det ifrån att skada sig så skadas barnet av själva handlingen.
    Samma sak gäller en fingerknäppning. Barnet upplever smärta, kränkning, rädsla och förnedring oavsett om man gör det för att vara elak eller om man gör det för att barnet snabbt ska ta bort fingrarna därifrån.

Båda sakerna görs, iaf enligt mitt perspektiv, enbart för att hindra barnet ifrån att skada sig och ska aldrig göras i uppfostrande syfte!

I mitt huvud blir det dubbelmoral att tycka att det är ok att rycka tag i ett barn i armen (något som mycket väl kan resultera i att armen rycks ur led) men att inte tycka att det är ok att ge barnet en fingerknäppning (som på sin höjd kan resutlera i sveda), om tanken bakom handlingarna och resultatet för barnet är samma så är det i mina ögon ingen skillnad mellan dem.
  • Blossi
    Flickan och kråkan skrev 2010-03-24 14:36:07 följande:
    OK, jag har bara lite svårt att se att man väljer att knäppa på fingrarna vid fara. Har på samma sätt svårt att se en förälder dra sitt barn i örat när det är på väg ut framför en bil. När man är rädd väljer man sällan "finlir", utan bort snabbast möjligt så tt säga.
    Håller med! Man gör ju något i rena paniken som att dra eller snarlikt. 
    Min dotter som då var 2 sprang i från mig på en parkering och jag sprang som en dåre efter henne, vi bägge ramlade. Det var ju bättre det som hände än att ha låtit henne kanske bli överkörd av en bil. 
    Men inte skulle jag väl gå fram och dra henne i örat för att förhindra henne från att springa iväg så där?
    Brist på information skapar spekulation
  • Suri
    Pormoicheia skrev 2010-03-24 14:40:06 följande:
    åÅter igen så pratar jag inte om upprepade fingerknäppningar. Jag pratar om att det i mina ögon är likvärdigt att ta tag i armen och rycka och knäppa på fingrarna om anledningen till att man gör det är att skydda barnet ifrån att skada sig riktigt illa. Ta tag i armen och rycka: Barnet upplever smärta, kränkning, skam, rädsla och förnedring. Det spelar ingen roll om man gör det för att rädda barnet elelr hindra det ifrån att skada sig så skadas barnet av själva handlingen. Samma sak gäller en fingerknäppning. Barnet upplever smärta, kränkning, rädsla och förnedring oavsett om man gör det för att vara elak eller om man gör det för att barnet snabbt ska ta bort fingrarna därifrån. Båda sakerna görs, iaf enligt mitt perspektiv, enbart för att hindra barnet ifrån att skada sig och ska aldrig göras i uppfostrande syfte! I mitt huvud blir det dubbelmoral att tycka att det är ok att rycka tag i ett barn i armen (något som mycket väl kan resultera i att armen rycks ur led) men att inte tycka att det är ok att ge barnet en fingerknäppning (som på sin höjd kan resutlera i sveda), om tanken bakom handlingarna och resultatet för barnet är samma så är det i mina ögon ingen skillnad mellan dem.
    Förutom då att fingerknäppningen är för medvetet att göra illa barnet!
    Det är ju jättestor skillnad!

Hur tröstar man då? Säger man förlåt att jag gjorde illa dig, då det var exakt det man ville?

Om jag råkar göra illa mitt barn när jag drar honom bort från bilvägen kan jag efteråt trösta och säga "förlåt, det var inte meningen att göra illa dig, mamma bev så rädd".

Vad säger man efter fingerknäppningen. "Förlåt, men skyll dig själv. Jag vill bara att du skall lära dig...?"
  • Pormoicheia
    Flickan och kråkan skrev 2010-03-24 14:36:07 följande:
    Dra i örat har jag aldrig förstått mig på, örat har ju inget med händelsen att göra. Knäppa på fingrarna när de är för ivriga på skärbrädan där vassa knivar finns däremot har en viss relevans även om det är bättre att ta till andra bättre metoder i första hand.
  • Pormoicheia
    Suri skrev 2010-03-24 14:44:31 följande:
    Förutom då att fingerknäppningen är för medvetet att göra illa barnet! Det är ju jättestor skillnad! Hur tröstar man då? Säger man förlåt att jag gjorde illa dig, då det var exakt det man ville? Om jag råkar göra illa mitt barn när jag drar honom bort från bilvägen kan jag efteråt trösta och säga "förlåt, det var inte meningen att göra illa dig, mamma bev så rädd". Vad säger man efter fingerknäppningen. "Förlåt, men skyll dig själv. Jag vill bara att du skall lära dig...?"
    Nej, jag har aldrig använd fingerknåppning på det viset och har alödrig refererat till fingerknäppning som något spådant! Om andra gör/gjort det får det stå för dem.

Det är enklare om du läser mina tidigare inlägg istället för att jag ska dra allt igen.
  • Suri
    Pormoicheia skrev 2010-03-24 14:46:23 följande:
    Dra i örat har jag aldrig förstått mig på, örat har ju inget med händelsen att göra. Knäppa på fingrarna när de är för ivriga på skärbrädan där vassa knivar finns däremot har en viss relevans även om det är bättre att ta till andra bättre metoder i första hand.
    Jag fattar inte hur man ens kommer på tanken att göra illa sitt barn, för att de inte ska göra illa sig...?

För mig är detta heeeelt otänkbart. Jag kan inte förtå, alls, någonsin hur normala vettiga människor ens kan komma på tanken. Helt sjukt!!! Att göra illa sitt barn???
  • Suri
    Pormoicheia skrev 2010-03-24 14:49:30 följande:
    Nej, jag har aldrig använd fingerknåppning på det viset och har alödrig refererat till fingerknäppning som något spådant! Om andra gör/gjort det får det stå för dem. Det är enklare om du läser mina tidigare inlägg istället för att jag ska dra allt igen.
    Men förstår du skillnaden?
    Mina barn gör det?
Svar på tråden Slå sitt barn på fingrarna?