• noorah

Slå sitt barn på fingrarna?

Anser ni att det är barnaga att slå sitt barn på fingrarna när barnet tex rör "förbjudna" saker upprepade gånger eller tex nyper ett annat barn?

OBS! jag menar inte hårda slag..

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Svar på tråden Slå sitt barn på fingrarna?
  • Pormoicheia

Kanske inte bästa uppfostringssättet, men hellre en knäpp på fingrarna en gång än att ungen gör sig väldigt illa eller försätter hela familjen för livsfara  (typ pilla på farliga saker som uttag, knivar, spisknappar o.s.v.) Barsäkring i all ära, men barn lyckas ibland ändå...

Men då gäller det juatt man aldrig använder det annars. Knäpper man barnen på fingrarna hela tiden så fort det gör något det inte får är risken rätt stor att barnet tappar respekten för dig...

Apprentice Moraltant *back in action*
  • lövet2
    Pormoicheia skrev 2010-03-24 09:51:16 följande:
    Kanske inte bästa uppfostringssättet, men hellre en knäpp på fingrarna en gång än att ungen gör sig väldigt illa eller försätter hela familjen för livsfara  (typ pilla på farliga saker som uttag, knivar, spisknappar o.s.v.) Barsäkring i all ära, men barn lyckas ibland ändå... Men då gäller det juatt man aldrig använder det annars. Knäpper man barnen på fingrarna hela tiden så fort det gör något det inte får är risken rätt stor att barnet tappar respekten för dig...
    Och på vilket sätt skulle en knäpp på fingrarna hindra barnet från att utsätta familjen för livsfara?
    *presenterar sedelärande historia*
    Det var en gång 2 små barn, som fick lära sig att det var säkrast för dem själva att inte föräldrarna upptäckte när de gjorde något olovligt. En tidig morgon hittade de en tändsticksask som lämnats framme. De råkade sätta eld på något. Vad göra? Inte väcka mamma o pappa i alla fall, för de blev väääldigt arga om barnen rörde något de inte hade lov till. I stället gömde sig barnen och hoppades att föräldrarna inte skulle komma på vem som tände eld.
    Vittnen och brandkårens utredning kom i efterhand fram till att det var så branden började, som utplånade en familj.
    *hoppas att poängen gick fram*

• Spiken

Ja. Dels för att det kan vara ganska svårt att avgöra var gränsen för ett "hårt" slag går och dels för att det är en kränkande handling. Tänk efter, hur skulle du tycka att det var om t ex din chef smällde dig på fingrarna för att du gjort något fel?

• Carpe diem1981

Enligt mig är inte detta barn-aga, men man sätter väl sina egna gränser för vad man anser acceptabelt.

• SaramedM
    Carpe diem1981 skrev 2010-03-24 10:18:01 följande:
    Enligt mig är inte detta barn-aga, men man sätter väl sina egna gränser för vad man anser acceptabelt.
    nej det gör man inte

Det finns tack och lov lagar för de som inte använder sunt förnuft och enligt dessa får du inte slå ditt barn

Enkelt som sjutton

FÖr oss andra räcker sunt förnuft så vi agar inte våra barn
  • Pormoicheia
    lövet2 skrev 2010-03-24 10:00:00 följande:
    Och på vilket sätt skulle en knäpp på fingrarna hindra barnet från att utsätta familjen för livsfara? *presenterar sedelärande historia* Det var en gång 2 små barn, som fick lära sig att det var säkrast för dem själva att inte föräldrarna upptäckte när de gjorde något olovligt. En tidig morgon hittade de en tändsticksask som lämnats framme. De råkade sätta eld på något. Vad göra? Inte väcka mamma o pappa i alla fall, för de blev väääldigt arga om barnen rörde något de inte hade lov till. I stället gömde sig barnen och hoppades att föräldrarna inte skulle komma på vem som tände eld. Vittnen och brandkårens utredning kom i efterhand fram till att det var så branden började, som utplånade en familj. *hoppas att poängen gick fram*
    För att sätta det i ett annat perspektiv.

Ett barn spruinger rakt ut i vägen. Mamma står kvar ocg säger lugnt och stilla att så får man inte göra (för att ta ett hårt tag i barnets arn och dra tillbaka det skulle vara likvärdigt med att aga barnet).

På vilket sätt lär sig barnet att inte springa ut i vägen när mamma och pappa inte ser?

Så som jag ser det, ibland kan det vara befogat att vara hård, men med det sagt menar jag knappast att en knäpp på fingrarna eller att ta tag hårt i barnets arm är mer rätt än andra metoder.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Miss Lau
    Pormoicheia skrev 2010-03-24 10:28:27 följande:
    För att sätta det i ett annat perspektiv.Ett barn spruinger rakt ut i vägen. Mamma står kvar ocg säger lugnt och stilla att så får man inte göra (för att ta ett hårt tag i barnets arn och dra tillbaka det skulle vara likvärdigt med att aga barnet).På vilket sätt lär sig barnet att inte springa ut i vägen när mamma och pappa inte ser?Så som jag ser det, ibland kan det vara befogat att vara hård, men med det sagt menar jag knappast att en knäpp på fingrarna eller att ta tag hårt i barnets arm är mer rätt än andra metoder.
    Att ta tag i ett barn för att förhindra en skada är inte att aga.
Svar på tråden Slå sitt barn på fingrarna?