Slå sitt barn på fingrarna?
Anser ni att det är barnaga att slå sitt barn på fingrarna när barnet tex rör "förbjudna" saker upprepade gånger eller tex nyper ett annat barn?
OBS! jag menar inte hårda slag..
Anser ni att det är barnaga att slå sitt barn på fingrarna när barnet tex rör "förbjudna" saker upprepade gånger eller tex nyper ett annat barn?
OBS! jag menar inte hårda slag..
Japp, det är helt klart barnaga.
Kanske inte bästa uppfostringssättet, men hellre en knäpp på fingrarna en gång än att ungen gör sig väldigt illa eller försätter hela familjen för livsfara (typ pilla på farliga saker som uttag, knivar, spisknappar o.s.v.) Barsäkring i all ära, men barn lyckas ibland ändå...
Men då gäller det juatt man aldrig använder det annars. Knäpper man barnen på fingrarna hela tiden så fort det gör något det inte får är risken rätt stor att barnet tappar respekten för dig...
Ja. Dels för att det kan vara ganska svårt att avgöra var gränsen för ett "hårt" slag går och dels för att det är en kränkande handling. Tänk efter, hur skulle du tycka att det var om t ex din chef smällde dig på fingrarna för att du gjort något fel?
Enligt mig är inte detta barn-aga, men man sätter väl sina egna gränser för vad man anser acceptabelt.
Klart det är aga.
Ja, man slår ju inte på fingrarna för att hindra barnet utan som bestraffning.